نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه رفتار جرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز
2 عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز
3 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر تمرینهای بدنی ویژه و تمرینات ادراکی-حرکتی بر برخی متغیرهای فضایی راه رفتن (طول گام، طول قدم و عرض گام) و مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان مبتلا به فلج مغزی بود. تحقیق حاضر به روش نیمهتجربی بود که بر روی کودکان فلج مغزی شهر تبریز انجام شد. به این منظور 30 نفر از کودکان فلج مغزی به طور تصادفی در سه گروه شامل (تمرین بدنی ویژه، تمرین ادراکی-حرکتی و کنترل) قرار گرفتند. برای اندازهگیری تعادل از آزمون تعادلY، برای سنجش مهارتهای حرکتی ظریف از آزمون Purdue Pegboard و برای سنجش گامبرداری از دوربین (50 هرتز) و نرمافزار کینوا استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روشهای تحلیل آماری تی همبسته، کوواریانس و ANOVA یکراهه در سطح معنیداری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج آزمون ANOVA نشان داد در پیش آزمون بین میزان مهارتهای حرکتی ظریف و درشت و فاکتورهای گامبرداری سه گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P≥). نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد در پس آزمون میزان مهارتهای حرکتی ظریف و درشت و فاکتورهای گام برداری در بین گروههای مورد مطالعه بهبودی معنیداری داشت (05/0P≤). اثر تمرینات ادراکی-حرکتی بر مهارتهای حرکتی ظریف بیشتر از تمرینات بدنی بود (005/0=P) و برعکس اثر تمرینات بدنی بر مهارتهای حرکتی درشت و فاکتورهای گام برداری بیشتر از تمرینات ادراکی حرکتی بود (05/0=P). بنابراین توصیه میشود در توانبخشی و طراحی برنامه تمرینی برای افراد فلج مغزی، جهت کسب بهترین نتیجه، به ترکیبی از هر دو روش تمرین بدنی و ادراکی-حرکتی تاکید شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparison of the effect of special physical training and perceptual-motor programs on gait and the gross and fine motor skills of children with cerebral palsy
نویسندگان [English]
- shirin yazdani 1
- mohammadtaghi aghdasi 2
- Nahideh Abolhassany 3
- Hadiseh Eftekhari 3
1 department of motor behavior, faculty of physical education and sport science, university of Tabriz
2 professor at Tabriz University
3 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the effect of special physical training and perceptual-motor training programs on the spatial variables of gait (stride length, step length, and step width) and some of the gross and fine motor skills of children with cerebral palsy. This study was semi-experimental research. The statistical population of this study was the hemiplegic cerebral palsy (CP) children in Tabriz city. From this population, 30 children with hemiplegic CP participated in this study voluntarily and divided into three groups including (special physical training, perceptual motor training and control groups) randomly. Using Y-balance, Purdue Pegboard, camera and Kinovea software the balance, fine motor skills and spatial gait variables were measured, respectively. The data was analyzed using SPSS software and paired sample t-test, covariance, and ANOVA methods. In pretest,, there is no significant difference between gross and fine motor skills and gait variables (P≥0.05) of three groups. Covariance analysis showed that the gross and fine motor skills and gait variables were improved after training sessions (P≤0.05). The effect of perceptual motor training on the fine motor skills were greater than that of special physical training (P=0.0001) and the effects of special physical training on the balance (P=0.005) and gait variables (as gross motor skills) were more than perceptual motor training program in children with cerebral palsy (P=0.05). So, to get the best results in rehabilitation and planning an appropriate program for the CP subjects, the combination of both special physical and perceptual-motor training programs is recommended.
کلیدواژهها [English]
- Special Physical training
- Perceptual Motor training
- Gait
- Gross and fine motor skills
- Cerebral palsy