تأثیر تمرین مضاعف بر دقت یادگیری سرویس فورهند تنیس روی میز: با تأکید بر نقش میانجی کیفیت و کمیت خواب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر آموزش و پروزش

2 دانشیار، گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشگاه تهران

چکیده
هدف: چندین فاکتور در ا\یجاد حافظه حرکتی و یادگیری پراهمیت تلقی می‌شود، یکی از آن‌ها میزان تمرین و دیگری خواب و تحکیم حافظه است. با این حال، اینکه کمیت و کیفیت خواب قبل و بعد از تمرین و تمرین مضاعف می تواند روی عملکرد اثرگذار باشد مبهم می باشد. لذا هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرین مضاعف بر دقت یادگیری سرویس فورهند تنیس روی میز با تأکید بر نقش کیفیت و کمیت خواب قبل و بعد از تمرین بود.
روش‌ها: جامعه آماری در این مطالعه 200 نفر دانش‌آموز 13 تا 15 ساله بودند که 60 نفر از بین آن‌ها داوطلب شرکت در مطالعه شدند که به‌صورت تصادفی به دو گروه تمرین عادی و تمرین مضاعف تقسیم شدند. گروه تمرین عادی و تمرین مضاعف به ترتیب در جلسه اول 100 و 200 کوشش و در جلسه دوم که دو روز بعد انجام شد،30 کوشش انجام دادند. شاخص دقت یادگیری و یادداری باتوجه به امتیازات ضربه سرویس فورهند محاسبه شد. از مچ‌بند شیائومی برای محاسبه پارامترهای خواب استفاده شد. دو روز قبل و دو روز بعد از تمرین پارامترهای خواب اندازه‌گیری شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک‌راهه نشان داد که گروه تمرین مضاعف شاخص یادگیری بالاتری نسبت به گروه تمرین عادی(p=0.017) داشتند.تفاوت معنی داری بین گروه های تمرین عادی و مضاعف در شاخص یادداری و یادگیری دوباره مشاهده نشد (p≥0.05). همچنین همبستگی معنی داری بین پارامترهای خواب یا شاخص یادگیری، یادداری و یادگیری دوباره مشاهده نشد(p≥0.05).

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The effect of double practice on table tennis forehand learning accuracy: emphasis on the mediating role of sleep quality and quantity

نویسندگان English

  • nasrin abbasi 1
  • Shahzad Tahmasebi Boroujeni 2
  • mehdi shahbazi 3
  • elahe Arabameri 3
1 teacher
2 Associate Prof. Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran
3 ut
چکیده English

Aim: Several factors are considered crucial in the formation of motor memory and learning, including the amount of practice and the role of sleep in memory consolidation. However, it is unclear whether the quantity and quality of sleep before and after training and double training can affect performance. Accordingly, the present study aims to investigate the effects of intensified training on forehand serve accuracy in table tennis learning, with an emphasis on the mediating role of sleep quality and quantity before and after training.
Methods: The statistical population consisted of 200 students aged 13 to 15 years, from which 60 volunteers were randomly assigned to one of two groups: regular or double practice. In the first session, the regular and intensified groups performed 100 and 200 trials, respectively, followed by 30 trials each in a second session two days later. Accuracy and retention indices were calculated based on forehand serve scores. Sleep parameters were measured using a Xiaomi wristband twice: two days before and after training sessions.
Results: One-way ANCOVA results showed that the intensified training group had a higher learning index than that of the regular training group (p=0.017). No significant differences were observed in retention and relearning indices (p≥0.05). Additionally, no significant correlations were found between sleep parameters and learning, retention, or relearning indices (p≥0.05).
Conclusion: It is concluded that double practice resulted in improved performance on the training day, while sleep before and after the training did not have a significant impact on performance improvement.

کلیدواژه‌ها English

  • double practice
  • learning accuracy
  • sleep quantity
  • sleep quality

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 21 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری 02 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش 19 خرداد 1404