تاثیر تمرینات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی بر روی اضطراب و رفتار های کلیشه ای کودکان 8 الی 12 ساله اوتیسم با عملکرد بالا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران

2 دانشیار دانشگاه تهران

3 دانشگاه تهران

چکیده
اوتیسم یک اختلال نورولوژیک است که از ابتدای کودکی آغارز می شود. ویژگی های اصلی آن اختلال در ارتباطات اجتماعی و تعامل اجتماعی همراه با رفتار های محدود و تکراری است.این پژوهش با هدف تاثیر تمرینات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی بر روی اضطراب و رفتار های کلیشه ای کودکان 8 الی 12 ساله اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. در یک پژوهش نیمه تجربی تعداد 24 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در یکی از مراکز نگهداری کودکان به صورت غیر تصادفی به 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند (هر گروه 8 نفر). مداخلات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی به مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه بر روی کودکان اوتیسم انجام شد. یافته های تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان می دهد، تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در اضطراب تفاوت معناداری در سطح ( 001/0P<) و رفتارهای کلیشه ای ( 004/0P<) وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که تمرینات حسی حرکتی و ادارکی حرکتی در بهبود علائم اضطراب و رفتارهای کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم موثر بوده است. همچنین در مولفه های عدم قطعیت، جدایی و برانگیختگی، نمره کل اضطراب و رفتار کلیشه ای حاکی از این بود که بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود ندارد. اما تمرینات حسی حرکتی تاثیر بیشتری نسبت به ادراکی حرکتی در ببهبود علائم اضطراب و رفتار های کلیشه ای داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Impact of Sensory-Motor and Perceptual-Motor Exercises on Anxiety and Stereotypical Behaviors in High-Functioning Autistic Children Aged 8 to 12 Years

نویسندگان English

  • Ali Torabi 1
  • mahmoud sheikh 2
  • Davood Homaninan 3
1 Farhangian university
2 Associate Professor of Motor Behavior, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Tehran University
چکیده English

Autism is a neurological disorder that begins in early childhood. Its main characteristics include difficulties in social communication and interaction, along with restricted and repetitive behaviors. This study aimed to evaluate the impact of sensory-motor and perceptual-motor exercises on anxiety and stereotypic behaviors in high-functioning autistic children aged 8 to 12 years. In a semi-experimental study, 24 children with Autism Spectrum Disorder from a child care center were non-randomly assigned to 2 experimental groups and 1 control group (8 children per group). Sensory-motor and perceptual-motor interventions were administered for 12 weeks, with 3 sessions per week. The findings of univariate analysis of covariance indicated a significant difference between the two experimental groups and the control group in terms of anxiety (p < 0.001) and stereotypic behaviors (p < 0.004). The results showed that sensory-motor and perceptual-motor exercises were effective in improving symptoms of anxiety and stereotypic behaviors in autistic children. Additionally, in the components of uncertainty, separation, and arousal, the total anxiety score and stereotypic behavior indicated no significant difference between the two experimental groups. However, sensory-motor exercises had a greater impact compared to perceptual-motor exercises in improving anxiety symptoms and stereotypic behaviors.

کلیدواژه‌ها English

  • Autism
  • perceptual-motor
  • social skills
  • anxiety
  • stereotypy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 19 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 19 خرداد 1404