تاثیر بازی و تمرین هدفمند بر یادگیری مهارت‏‎های حرکتی پایه (جابجایی، توپی) کودکان پسر ۷ تا ۱۰ سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اراک، عضو هیأت علمی

2 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده
هدف از پزوهش حاضر تاثیر بازی و تمرین هدفمند بر یادگیری مهارت‎های حرکتی پایه (جابجایی، توپی) کودکان پسر ۷ تا ۱۰ سال بود. در این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری چهار هفته‌ای، 45 دانش‌آموز پسر 7 تا 10 ساله شهر اراک به صورت در دسترس برای شرکت در مطالعه حاضر انتخاب، و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری بازی هدفمند، تمرین هدفمند و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون با استفاده از آزمون اولریخ-3 مهارت حرکتی پایه آزمودنی‌ها اندازه‌گیری شد. در مرحله مداخله، آزمودنی‌ها به مدت 9 هفته (هر هفته 2 جلسه 60 دقیقه‌ای) به تمرین مهارت‌های جابجایی و توپی مبتنی بر آزمون رشد حرکتی الریخ 3 براساس تمرین هدفمند و بازی هدفمند پرداختند. بلافاصله بعد از آخرین جلسه تمرینی و چهار هفته بعد از آخرین جلسه تمرینی به ترتیب مراحل پس آزمون و پیگیری اجرا گردید که شرکت‌کنندگان به اجرای آزمون اولریخ-3 پرداختند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری تکراری، آزمون تعقیبی بنفرونی و توکی تحلیل شد. نتایج نشان داد که هم تمرین و هم بازی هدفمند بر مهارت‌های توپی و جابجایی پسران 7 تا 10 سال تاثیر معناداری دارد (05/0>P). دیگر نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان بازی هدفمند در مقایسه با شرکت‌کنندگان تمرین هدفمند به طور معناداری مهارت‌های توپی و جابجایی بالاتری داشتند (05/0>P). به طور کلی نتایج مطالعه حاضر بر اهمیت بازی هدفمند بر مهارت‌های حرکتی پایه کودکان پسر 7 تا 10 سال تاکید دارد. ‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The effect of Purposeful play and Purposeful practice on learning fundamental motor skills (locomotion and ball skills) of 7–10-year-old boys

نویسندگان English

  • Daryoush Khajavi 1
  • Mohammad Mahmoudi 2
1 Arak University, Academic member
2 Motor behavior and sport psychology Department, Sport Sciences Faculty, University of Arak, Arak, Iran
چکیده English

The research aimed to study the effect of Purposeful play and Purposeful practice on learning of fundamental motor skills of 7–10-year-old boys. In this semi-experimental study with a pre-test-post-test design and a four-week follow-up period, 45 male students aged 7 to 10 from the Arak city were randomly selected to participate in the present study, and randomly divided into three groups of 15 Targeted game, targeted training and control were included. In the pre-test phase, the subjects' basic motor skills were measured using the Ulrich-3 test. In the pre-test phase, the subjects' basic motor skills were measured using the Ulrich-3 test. In the intervention phase, the subjects trained for 9 weeks (2 sessions of 60 minutes each week) on moving and ball skills based on the Ulrich motor development test 3 based on targeted training and targeted play. Immediately after the last training session and four weeks after the last training session, the post-test and follow-up stages were implemented, and the participants took the Ulrich-3 test. The data were analyzed using analysis of variance with repeated measures, Bonferroni and Tukey's post hoc test. The results showed that both training and purposeful games have a significant effect on the ball skills and movement of 7–10-year-old boys (P<0.05). Other results showed that the participants of the purposeful game had significantly higher ball and movement skills compared to the participants of the purposeful practice (P<0.05). In general, the results emphasize the importance of purposeful play on the basic motor skills of 7–10-year-old boys.

کلیدواژه‌ها English

  • Keywords: purposeful play
  • purposeful practice
  • ball skills
  • movement skills
  • children

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 06 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری 02 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 21 خرداد 1404