تصویرسازی حرکتی پویا (dMI) نوع جدیدتر از تصویرسازی حرکتی و تاثیر آن بر تناسب زمانی، یادگیری و عملکرد دریبل فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه ارومیه

چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تصویرسازی حرکتی پویا (dMI) به‌عنوان رویکردی نوین در تمرینات ذهنی بر سه مؤلفه کلیدی یادگیری، عملکرد و تناسب زمانی مهارت دریبل فوتبال طراحی شده است. در این مطالعه تجربی، ۴۵ ورزشکار آماتور مرد، در بازه سنی ۱۸ تا ۲۰ سال و با سابقه فعالیت ورزشی مشابه، به‌صورت تصادفی در سه گروه تمرین جسمانی، تصویرسازی حرکتی ایستا (sMI) و تصویرسازی حرکتی پویا (dMI) تقسیم شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون دریبل، شرکت‌کنندگان به مدت سه هفته و در چهار جلسه تمرینی در هفته، تمرینات اختصاصی گروه خود را انجام دادند. ارزیابی عملکرد شامل ثبت زمان اجرای واقعی، تصویرسازی ذهنی، موفقیت در اجرای دریبل و نمره‌دهی مربیان به کیفیت اجرا بود. نتایج تحلیل‌های آماری با استفاده از آزمون‌های ANOVA و بونفرونی نشان داد که گروه‌های sMI و dMI به‌طور معناداری عملکرد بهتری نسبت به گروه تمرین جسمانی در پس‌آزمون و آزمون یادداری داشتند (P<0.05). در عین حال، گروه dMI با ثبت نتایج بهتر از نظر تناسب زمانی و نمرات کیفیت فنی، نسبت به sMI برتری نسبی نشان داد. یافته‌ها از این فرضیه حمایت می‌کنند که ترکیب تصویرسازی ذهنی با حرکات بدنی جزئی در dMI، موجب تقویت پیوندهای شناختی–حرکتی، بهبود دقت زمانی در بازنمایی ذهنی و ارتقای اثربخشی یادگیری مهارت‌های حرکتی می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که dMI می‌تواند به‌عنوان روشی مکمل و مؤثر در برنامه‌های تمرینی ورزشی، به‌ویژه در شرایط محدودیت جسمانی یا برای تقویت عملکرد ذهنی–حرکتی ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Dynamic Motor Imagery (dMI): A Novel Approach to Motor Imagery and Its Impact on Temporal Accuracy, Learning, and Football Dribbling Performance

نویسندگان English

saeed naghizadeh gonbari
hassan mohammadzadeh
University of urmia
چکیده English

The present study aimed to investigate the effects of Dynamic Motor Imagery (dMI) as a novel approach in mental training on three key components: learning, performance, and temporal congruence of football dribbling skills. In this experimental study, 45 amateur male athletes aged 18 to 20 years with similar athletic backgrounds were randomly assigned to three groups: physical practice, Static Motor Imagery (sMI), and Dynamic Motor Imagery (dMI). Following a pre-test of dribbling performance, participants engaged in a 3-week training program with four sessions per week, specific to their assigned group. Performance assessment included measurements of actual execution time, mental imagery duration, successful dribbling trials, and expert evaluations of technical quality. Statistical analyses using ANOVA and Bonferroni post hoc tests revealed that both imagery groups (sMI and dMI) significantly outperformed the physical practice group in post-test and retention test scores (P<0.05). Moreover, the dMI group demonstrated relatively better results in terms of temporal accuracy and technical skill ratings compared to the sMI group. These findings support the hypothesis that combining mental imagery with slight physical movements in dMI enhances cognitive-motor integration, improves temporal fidelity of imagined actions, and boosts the effectiveness of motor skill acquisition. Thus, dMI can be considered a complementary and efficient strategy in athletic training programs, particularly under physical constraints or when aiming to strengthen mental-motor coordination in athletes.

کلیدواژه‌ها English

static motor imagery (sMI)
dynamic motor imagery (dMI)
football dribbling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 13 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری 21 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 01 مرداد 1404