تحلیل میدانی کاربرد دستورالعمل‌های تمرکز توجه توسط مربیان در تمرینات تنیس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه اصفهان

2 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

چکیده
تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که دستورالعمل‌های تمرکز توجه بیرونی نسبت به درونی، مزایای بیشتری برای عملکرد و یادگیری حرکتی دارند، اما اطلاعات در مورد نشانه‌های کلامی‌ ویژه‌ای که مربیان در تمرینات استفاده می‌کنند، محدود است. این تحقیق با هدف رفع این خلأ، به تحلیل فراوانی انواع دستورالعمل‌های توجهی که به بازیکنان در سطوح مهارتی مختلف ارائه می‌شود، پرداخت. داده‌ها از پنج مربی تنیس (میانگین تجربه مربیگری = ۶1/۱ ± 83/6 سال) طی 473 جلسه تمرین با 36 بازیکن (میانگین سن = 18/9 ± 08/23 سال) در سه سطح مهارتی (نوآموز، ماهر و پیشرفته) جمع‌آوری شد. دستورالعمل‌ها به سه دسته تمرکز توجه درونی، بیرونی و کلی تقسیم‌بندی و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بیشتر دستورالعمل‌ها از نوع توجه بیرونی (56/46 درصد)، سپس درونی (47/44 درصد) و کمتر از توجه کلی (97/8 درصد) بودند. تحلیل مدل‌های آمیخته برای اندازه‌های تکراری نشان داد نوآموزان بیشتر نشانه‌های توجه درونی دریافت کردند، درحالی‌که بازیکنان ماهر و پیشرفته بیشتر به توجه بیرونی هدایت شدند. این نتایج نشان می‌دهد که ویژگی‌های ذاتی تنیس، مانند استفاده از راکت (ابزار خارجی) و هدایت توپ به نواحی زمین (اهداف محیطی)، مربیان را به استفاده بیشتر از توجه بیرونی برای بازیکنان ماهر ترغیب می‌کند، درحالی‌که برای نوآموزان توجه درونی ارجحیت دارد. به طور کلی، یافته‌های پژوهش حاضر پیشنهاد می‌کند که حتی تغییرات واژگانیِ به‌ظاهر جزئی در نحوه ارائه نشانه‌های توجه می‌تواند به شکل معناداری عملکرد بسیاری از مهارت‌های ورزشی، ازجمله تنیس، را بهبود بخشد و فرایند یادگیری حرکتی را بهینه کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Coaches’ Use of Attentional Focus Instructions in Tennis Training: A Field-Based Analysis

نویسندگان English

Hamid Salehi 1
Zahra Khalaji 2
Zahra Mohammadi 2
1 Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan
2 Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan
چکیده English

Previous research has demonstrated that adopting an external focus of attention (EFoA) generally enhances motor skill performance and learning more effectively than an internal focus of attention (IFoA). However, little is known about the specific verbal cues coaches actually use during training. The present study addressed this gap by examining the frequency and type of FoA instructions given to tennis players of different skill levels. Data were collected from 5 tennis coaches (Mcoaching experience = 6.83 ± 1.61 years) across 473 sessions with 36 tennis players (Mage=23.08 ± 9.18 years) classified as beginners, intermediates, or advanced. Each instruction was coded as IFoA, EFoA, or holistic focus of attention (HFoA), and the data were analyzed with a mixed design model. Overall, EFoA cues were the most common (46.56 %), followed closely by IFoA (44.47 %), while HFoA cues were relatively rare (8.97 %). Mixed models for repeated measures showed that beginners received more IFoA cues, whereas advanced players were given more EFoA instructions. This suggests that the demands of tennis, such as using the racket to strike the ball (external instrument), and directing the ball over the net to specific court areas (environmental targets) may lead coaches to favor EFoA for skilled players, while prioritizing IFoA for beginners. Overall, the findings of the present study suggest that even seemingly minor changes in the wording of attentional cues can significantly enhance the performance of various sports skills, including tennis, and optimize the motor learning process.

کلیدواژه‌ها English

External Focus of Attention
Internal Focus of Attention
Tennis
Verbal Instructions
Motor Learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 04 دی 1403
  • تاریخ بازنگری 12 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 20 تیر 1404