تاثیر خودمدلسازی پیش‌خوراندی در ترکیب مشاهده‌عمل و تصویرسازی حرکتی بر خودکارآمدی و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مدل‌‍سازی پیش‌خوراندی و غیر پیش‌خوراندی در ترکیب مشاهده‌عمل و تصویرسازی‌‌حرکتی همزمان و متناوب بر یادگیری و خودکارآمدی پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان انجام شد. 72 دانش‌آموز پسر با میانگین سنی 12/1 ± 63/11 سال که توانایی تصویرسازی داشتند به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در شش گروه، خود مدل‌سازی پیش‌خوراندی (مشاهده و تصویرسازی همزمان و متناوب)، خود مدل‌سازی غیر پیش‌خوراندی (مشاهده و تصویرسازی همزمان و متناوب) و مدل ماهر (مشاهده و تصویرسازی همزمان و متناوب) تقسیم‌شدند. پس از پیش‌آزمون پرتاب آزاد و خودکارآمدی، شرکت‌کنندگان سه جلسه در هفته، هر جلسه با 40 کوشش به مدت شش هفته، تمرین کردند. در گروه‌های خود مدل‌سازی پیش‌خوراندی، شرکت‌کنندگان فیلم ویرایش شده خود و در گروه‌های خود مدل‌سازی غیر پیش‌خوراندی، شرکت‌کنندگان فیلم پرتاب واقعی خود و در گروه مدل ماهر، فیلم پرتاب فرد ماهر را مشاهده و به روش پتلپ تصویرسازی همزمان و متناوب انجام‌دادند. پس از آخرین جلسه، پس ‌آزمون و یک هفته بعد آزمون یادداری و انتقال گرفته‌شد. از روش تحلیل واریانس مختلط برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده‌شد. یافته‌های پژوهش نشان‌داد، میانگین امتیاز پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی گروه‌های پیش‌خوراندی و ماهر به‌طور معناداری (P= 0.001) بیشتر از گروه‌های غیر پیش‌خوراندی و میانگین امتیازات گروه تصویرسازی و مشاهده همزمان پیش‌خوراندی به طور معناداری (P= 0.01) بیشتر از میانگین امتیاز گروه مشاهده و تصویرسازی همزمان ماهر بود. مربیان می‌توانند با استفاده از خود مدل‌سازی در تمرینات ترکیب مشاهده‌عمل و تصویرسازی‌حرکتی به بهبود خودکارآمدی و عملکرد حرکتی از طریق الگو دهی مثبت کمک‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Feedforward Self-modeling in Action Observation and Motor Imagery Combination on Self-Efficacy and Learning Basketball Free Throws in Children

نویسندگان English

Abdolreza Heidari
Mehdi RafeiBoroujeni
Maryam Nezakatalhosseini
Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan
چکیده English

The purpose of present study was to determine the effect of feedforward self-modeling in combining action observation and motor imagery (AOMI) on self-efficacy and learning of basketball free throws in children. 72 male students aged 10 to 12 years who had imagery ability were selected through convenience sampling and randomly divided into six groups: feedforward self-modeling (simultaneous and alternative AOMI), non-feedforward self-modeling (simultaneous and alternating AOMI), and skilled model (simultaneous and alternating AOMI). After the pre-test, participants practiced basketball free throws three sessions per week and 40 attempts per session for six weeks. In the feedforward self-modeling groups, participants watched their edited film and performed simultaneous and alternating MI using the PETTLEP method. In the non- feedforward self-modeling groups, participants watched a video of their actual throw, and in the skilled model group, they watched a video of a skilled person's throw, and performed simultaneous and alternating MI using the PETTLEP method. After the last practice session, a post-test and a week later, a retention and transfer test were administered. The mixed analysis of variance method was used to analyze the results. The feedforward self-modeling and skilled model groups improved significantly more than non-feedforward groups and S-AOMI feedforward self-modeling group improved significantly more than S-AOMI skilled model group. Coaches can utilize self-modeling within combined observation-action and motor imagery techniques to improve self-efficacy and motor performance by fostering positive behavioral modeling.

کلیدواژه‌ها English

Action representation
Kinesthetic MI
Visual guidance
Motivation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 04 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری 22 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 01 مرداد 1404