تاثیر یک دوره تمرینات پیلاتس با شدت متوسط تا شدید بر عملکرد شناختی و اضطراب زنان دارای اختلالات اضطرابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران

2 دانشگاه جامع آمام حسین (ع)، تهران، ایران

3 دانشکده علوم پزشکی ساری

چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر یک دوره تمرینات پیلاتس با شدت متوسط تا شدید بر عملکرد شناختی و اضطراب زنان دارای اختلات اضطراب بود.
روش پژوهش: در یک طرح تحقیق نیمه تجربی، 30 شرکت‌کننده زن و بر اساس معیارهای ورود، داوطلبانه و پس از پر کردن فرم رضایت‌نامه وارد مطالعه شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه تجربی (میانگین سنی 66/7 ± 46/33 ) و گروه کنترل (میانگین سنی 37/5 ± 06/30) تقسیم شدند. شرکت‌کنندگان آزمون‌ رایانه‌ایی برو- نرو برای اندازه‌گیری بازداری رفتار، آزمون برج لندن جهت اندازه‌گیری برنامه‌ریزی و حل‌مسئله و پرسشنامه اضطراب بک را قبل و بعد از دوره مداخله اجرا نمودند. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه با مدت زمان 60 دقیقه تمرینات پیلاتس را با شدت 55 تا 70 درصد ضربان قلب بیشینه انجام دادند و گروه کنترل در این مدت تمرین هدفمندی را دنبال نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیره در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد یک دوره تمرینات پیلاتس بر اضطراب (00/0=P) و برنامه‌ریزی و حل مسئله (031/0=P) گروه تجربی تأثیر معنا‌داری دارد ولی بر بازداری رفتار تاثیر معناداری نداشته است (34/0=P).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد؛ ورزش پیلاتس می‌تواند به عنوان روشی ارزشمند در برنامه‌های درمانی برای افرادی که با اضطراب و مشکلات شناختی مانند برنامه‌ریزی و حل مسئله مواجه هستند، گنجانده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of a Course of Pilates Exercises with Moderate to Intense on cognitive function and anxiety in women with anxiety disorders.

نویسندگان English

Mahsa Agagol tabar 1
Mozhgan Memarmoghaddam 1
Seyyed Mohammad Kazem Vaez Mousavi 2
,Mehdi Pour asghar 3
1 Department of Sport Biomechanics and Motor Behavior, University of Mazandaran , Babolsar, Mazandaran, Iran
2 Amam Hossein (AS) University, Tehran, Iran
3 Sari University of Medical Sciences
چکیده English

Introduction:The present study aimed to investigate the effect of a moderate to intense Pilates training course on cognitive function and anxiety in women with anxiety disorders.
Methods: Thirty female participants voluntarily entered the study based on the inclusion criteria and after filling out the consent form and were randomly divided into two experimental groups (mean age 33.46 ± 7.66) and control group (mean age 30.06 ± 5.37). Participants completed the computerized Go-No Go test to measure behavioral inhibition, the Tower of London test to measure planning and problem solving, and the Beck's anxiety questionnaire before and after the intervention period. The experimental group performed Pilates exercises at an intensity of 55 to 70% of maximum heart rate for 3 sessions per week for 60 minutes for 8 weeks, and the control group did not follow the targeted exercise during this period. To analyze the data, the multivariate analysis of covariance test was used at a significance level of 0.05 was used.
Result: The results showed that a course of Pilates exercises had a significant effect on anxiety (P=0.00) and planning and problem solving (P=0.031) of the experimental group, but it did not have a significant effect on behavioral inhibition (P=0.34).
Conclusion: The results of the present study showed that Pilates exercise can be included as a valuable method in treatment programs for people who are facing anxiety and cognitive problems such as planning and problem solving.

کلیدواژه‌ها English

Behavior inhibition
Planning and problem solvin
Anxiety
Pilates exercises

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 06 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 28 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 04 مرداد 1404