تجارب و دیدگاه‌های آموزشی معلمان تربیت بدنی ایرانی در مورد رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک و رویکردهای بازی‌محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه اصفهان

2 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22089/mbj.2025.17560.2198
چکیده
این مطالعه کیفی به بررسی تجربیات زیسته و دیدگاه‌های معلمان تربیت بدنی ایرانی در مورد رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک و رویکردهای بازی‌محور پرداخته است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با ۱۰ معلم داوطلب تربیت‌بدنی (۶ زن و ۴ مرد؛ میانگین سنی: ۲۰/۳۳ سال سال؛ میانگین سابقه تدریس: ۲۰/۹ سال) گرد‌آوری شد. در آغاز، تجربیات آموزشی معلمان در زمینه بازی‌های تاکتیکی، به‌ویژه ورزش‌های توپ و تور بررسی شد. سپس، واکنش‌ها و تفسیرهای ایشان نسبت به نمونه‌هایی از «مدل آموزش بازی برای یادگیری» در این ورزش‌ها تحلیل شد تا میزان انطباق تلاش‌های آموزشی آن‌ها با اصول این مدل مشخص شود. تحلیل مضمون نشان داد همه شرکت‌کنندگان عمدتاً از رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک استفاده می‌کردند، اما هم‌زمان اذعان داشتند که این روش‌ها انگیزه‌ شاگردان را کاهش داده و باعث دل‌زدگی آنان می‌شود. معلمان بازی‌ها را عمدتاً به‌عنوان ابزاری تکمیلی برای آموزش تکنیک‌ها می‌دانستند. این دیدگاه ، بااین‌حال، در تضاد با اصول مدل آموزش بازی برای یادگیری است که بازی‌ها را در کانون فرایند یادگیری قرار می‌دهد و بر فهم تاکتیکی، تصمیم‌گیری، و یافتن راهکارها از راه سناریوهای بازیِ دگرگون‌شده پیش از اجرای تکنیک تأکید دارد. یافته‌ها همچنین نشان داد که معلمان تنها بخشی از اصول مدل آموزش بازی برای یادگیری را به‌کار می‌بندند. این پژوهش آشنایی اندک معلمان با رویکردهای بازی‌محور را به‌عنوان عامل اصلی تداوم استفاده از رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک برجسته ساخت. همچنین، بر نیاز فوری به برنامه‌های آموزشی ویژه‌ رویکردهای بازی‌محور به‌عنوان چهارچوبی نوین و کارآمد برای آموزش معلمان تربیت بدنی در ایران تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Iranian PE teachers’ pedagogical experiences and perspectives on traditional technique-based and game-based approaches.

نویسندگان English

Hamid Salehi 1
Marziyeh Bahrami Basiri 2
1 Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan
2 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده English

Physical education teachers' conceptual understanding and educational experiences are critical in adopting and implementing innovative teaching approaches. This qualitative study examined the lived experiences and perspectives of Iranian PE teachers regarding traditional Technique-Based Approaches (TBAs) and Game-Based Approaches (GBAs). Data were collected through semi-structured interviews with 10 volunteer PE teachers (6 women and 4 men; M(age) = 33.20 years; M(teaching experience) = 9.20 years). Initially, participants' educational experiences with tactical games—especially net/wall sports—were examined. Subsequently, their responses and interpretations upon being introduced to examples of TGfU implementation in these sports were analyzed to assess the alignment of their instructional practices with TGfU principles. Thematic analysis revealed that all participants predominantly relied on TBAs but acknowledged that these methods diminished student motivation and led to disengagement. Teachers considered games as supplementary means for teaching techniques. This perspective, however, contrasts with the TGfU model, which positions games as the central component of learning, emphasizing tactical understanding, decision-making, and problem-solving through modified game scenarios prior to skill execution. The findings also indicated that teachers only partially implemented TGfU principles. This study underscores the ‎significant role of teachers' limited familiarity with GBAs and their advantages ‎in sustaining reliance on TBAs. It highlights the urgent need for GBA-focused training programs as a modern and effective instructional framework for Iranian PE teachers.‎

کلیدواژه‌ها English

Technique-Based Approaches
Physical Education
Nonlinear Pedagogy
Game-Based Approaches

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 04 دی 1403
  • تاریخ بازنگری 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 19 خرداد 1404