اعتبارسنجی پرسشنامه سواد بدنی در کودکان 5 تا 12 ساله: مقیاس تصویری خودگزارشی (PL-C Quest)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه یزد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بخش تربیت بدنی

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران .

3 گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

4 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی، یزد، ایران

10.22089/mbj.2025.17753.2204
چکیده
با توجه به شواهد رو به رشد در مورد مزایای سلامتی مرتبط با سواد بدنی، لازم است اقدامات مناسب برای ارزیابی سطوح سواد بدنی در کودکان صورت گیرد. علیرغم اهمیت موضوع سواد بدنی، هنوز ابزار دقیقی برای ارزیابی آن در برخی سنین مختلف وجود ندارد. پرسشنامه سواد بدنی در کودکان (PL-C Quest) اولین مقیاس مبتنی بر تصویری خودگزارشی برای ارزیابی PL ادراک شده کودکان است. هدف مطالعه حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سواد بدنی کودکان 5 تا 12 سال بود. 403 کودک 5 تا 12 سال (198دختر و 205 پسر)، پرسشنامه سواد بدنی ادراک شده 30 گویه‌ای شامل چهار عامل توانایی‌های جسمی، روانی، اجتماعی و شناختی را تکمیل نمودند. ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید و در ادامه برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقه‌ای با روش آزمون-آزمون مجدد استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص نیکویی برازش و شاخص برازش تطبیقی بالاتر از 90/0 می‌باشد. ضریب آلفای کرونباخ برای سواد بدنی و ابعاد آن بالای 7/0 (مقدار شاخص قابل‌قبول بودن) به‌دست آمد. بر اساس نتایج، نسخه ایرانی PL-C Quest برای سنجش PL خودگزارش شده کودکان 5 تا 12 ساله از روایی سازه و پایایی درونی و زمانی مطلوب و قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی سواد بدنی کودکان در این سن استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Psychometric properties of Physical Literacy Questionnaire in 5-12-year-old children: Pictorial Self-report visual scale (PL-C Quest)

نویسندگان English

hossein samadi 1
saeed ahar 2
jalil moradi 3
mostafa hajlotfalian 4
1 Yazd University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Physical Education
2 3 Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran .
3 Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
4 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Physical Education and Sports Sciences, Yazd, Iran
چکیده English

Due to the high attention paid to the health benefits associated with physical literacy it is necessary to take appropriate measures to assess children's physical literacy levels.The Children's Physical Literacy Questionnaire (PL-C Quest) is the first self-report image-based scale to assess children's perceived PL. The aim of the present study was to investigate the validity and reliability of the physical literacy questionnaire for children aged 5 to 12 years. 403 children aged 5 to 12 years completed the 30-item Perceived Physical Literacy Questionnaire . First, the correctness of the translation of the Persian version of the questionnaire was confirmed using the open translation method, and then confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used to determine the structural validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the internal consistency. Also, intraclass correlation with test-retest method was used for the temporal reliability of the questions. Also, intraclass correlation with test-retest method was used for the temporal reliability of the questions. The results showed that the goodness of fit index and comparative fit index are higher than 0.90. Cronbach's alpha coefficient for physical literacy and its dimensions was above 0.7 (acceptability index value). Based on the results, the Iranian version of PL-C Quest for measuring the self-reported PL of 5-12-year-old children has good and acceptable construct validity and internal and temporal reliability, and it can be used as a valid and reliable tool for evaluating the physical literacy of children at this age.

کلیدواژه‌ها English

Physical literacy
Physical activity
Children

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 22 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری 24 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 17 مرداد 1404