تاثیر یک دوره بازی های ویدیویی فعال و تمرینات سنتی بر ارتباطات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

2 رفتار حرکتی، علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

10.22089/mbj.2025.18175.2220
چکیده
اتیسم اختلال نافذ رشدی است. یکی از نشانگان اختلال طیف اتیسم ضعف در ارتباطات اجتماعی است که منجر به ایجاد محدودیت هایی در زندگی این افراد می گردد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر یک دوره تمرینات سنتی و بازی های ویدیویی فعال بر ارتباطات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و از طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. 45 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم در رده سنی 8 تا 12 سال به صورت هدفمند انتخاب و در سه گروه بازی های ویدیویی فعال، کنترل و بازی های سنتی قرار گرفتند. شرکت کنندگان گروه های تجربی به مدت هشت هفته مداخله را دریافت نمودند. گروه کنترل تنها مداخلات رفتار درمانی را دریافت می کرد. اختلال در برقراری ارتباطات اجتماعی قبل و بعد از مداخله به وسیله پرسشنامه گارز-2 اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و تی همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد تفاوت معناداری در نمره ارتباطات اجتماعی در سه گروه مشاهده شد ((F=12.22, p=0.001 و نتایج تحلیل LSD نشان دادکه گروه بازی های ویدیویی فعال بهتر از بازی های سنتی و گروه بازی های سنتی بهتر از گروه کنترل در ارتباطات اجتماعی عمل کردند. تفاوت معناداری بین نمرات پس آزمون و پیگیری در سه گروه مشاهده نشد. به نظر می رسد بازی های ویدیویی فعال می تواند یک روش مداخله مناسب برای بهبود ارتباطات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The effect of traditional training and Exergame on social communication of children with autism spectrum disorder.

نویسندگان English

Roza Tabeshian 1
Shila Safavi Homami 1
Ahmadreza Movahedi 2
1 , PhD Student Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran.
2 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan
چکیده English

Autism spectrum disorder is a neurodevelopmental disease. One of the symptoms of children with autism spectrum disorder is impairment in social communication. Physical activity intervention can have a positive effect on improving social communication skills. The purpose of this study is examining the effect of active video game and traditional exercises on social communication of children with autism spectrum disorder 8-12 years old. A quasi-experimental study was conducted on 45 children with autism spectrum disorder. The participants were selected through purposive sampling and were assigned to active video game(n=15) traditional (n=15) and control (n=15) groups. The experimental groups receive intervention for 8 weeks however, the control group received only Applied Behavioral Analysis intervention. All of the groups participated in a pre-test, post-test, and one-month follow-up test. GARS-2 Scores Was used to measure social communication. Analysis of Covariance (ANCOVA) and Paired samples t-test were used to analyze the collected data.
A significant difference was found between the experimental and control groups in post-test in social communication scale. According to the result of this study It seems that Active video game training is helpful for children with autism spectrum disorder and can be an appropriate intervention for improving social communication in children with autism spectrum disorder.

کلیدواژه‌ها English

Autism Spectrum Disorder
Active Video game
Social Communication
traditional exercises

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 15 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 08 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 17 مرداد 1404