ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ارزیابی فراهم‌سازها برای رفتار حرکتی در کودکان دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

3 دپارتمان علوم اجتماعی، دانشگاه اِورا، اِورا، پرتقال.

چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ارزیابی فراهم‌سازها برای رفتار حرکتی در کودکان دبستانی (AMBS) بود. این مطالعه از نوع توصیفی-توسعه‌ای بود که روی 247 دانش‌آموز 7 تا 10 ساله شهر یزد (167 دختر و 80 پسر) انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه AMBS بود که از طریق روش ترجمه استاندارد IQOLA به فارسی برگردانده شد. روایی صوری، محتوایی (CVR و CVI) و سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی (بازآزمایی و همسانی درونی با آلفای کرونباخ) پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. شاخص روایی محتوای کل پرسشنامه 90/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ساختار سه‌عاملی پرسشنامه (خانه، وسایل و مدرسه) را تأیید کرد (χ²/df=2/44، RMSEA=0/077، GFI=0/955، CFI=0/927). پایایی بازآزمایی با فاصله دو هفته برای کل پرسشنامه 0.72 و برای خرده مقیاس‌های خانه، وسایل و مدرسه به ترتیب 0.68، 0.79 و 0.66 بود. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 0.71 محاسبه شد. همچنین بین نمرات دختران و پسران در مؤلفه‌های پرسشنامه تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه AMBS از روایی و پایایی قابل قبولی در جامعه کودکان دبستانی ایران برخوردار است و می‌تواند به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش فراهم‌سازهای محیطی مؤثر بر رشد حرکتی کودکان در پژوهش‌های آتی و فعالیت‌های مداخله‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Psychometric Properties of the Affordances for Motor Behavior of School-Children (AMBS) Questionnaire: The Persian Version

نویسندگان English

Zahra Navardi Fahadan 1
Parisa Hejazi Dinan 1
Amir Shams 2
Fábio Saraiva Flôres 3
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Sport Sciences Research Institute of Iran (SSRI)
3 Assistant Professor, School of Social Sciences, Évora University Évora, Portugal.
چکیده English

The present study aimed to examine the psychometric properties of the Persian version of the Affordances for Motor Behavior of School-Children (AMBS) questionnaire. This descriptive-correlational study was conducted on 247 students aged 7 to 10 years in Yazd city (167 girls and 80 boys). The research instrument was the AMBS questionnaire, which was translated into Persian through the standard IQOLA translation method. The face validity, content validity (CVR and CVI), construct validity (confirmatory factor analysis), and reliability (test-retest and internal consistency with Cronbach's alpha) of the questionnaire were examined. The content validity index of the entire questionnaire was 0.90. Confirmatory factor analysis results confirmed the three-factor structure of the questionnaire (home, equipment, and school) (χ²/df=2.44, RMSEA=0.077, GFI=0.955, CFI=0.927). The test-retest reliability with a two-week interval was 0.72 for the entire questionnaire, and 0.68, 0.79, and 0.66 for the home, materials, and school subscales, respectively. The Cronbach's alpha coefficient for the entire questionnaire was calculated as 0.71. Furthermore, no significant difference was observed between the scores of girls and boys in the questionnaire components. The results indicated that the Persian version of the AMBS questionnaire has acceptable validity and reliability in the population of Iranian schoolchildren and can be used as a valid tool for assessing environmental affordances affecting children's motor development in future research and interventional activities.

کلیدواژه‌ها English

Affordances
Schoolchildren
Validity
Reliability

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 13 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 11 آبان 1404
  • تاریخ بازنگری 24 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش 26 آبان 1404