نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف از پژوهشحاضر بررسی اثر فعالیت بدنی کوتاهمدت و بلندمدت با شدتبسیار پایین بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نر جوان بود. آزمودنی های تحقیق رتهای نر بالغ نژاد آلبینو ویستار بودند که به صورت تصادفی در سه گروه فعالیت بدنی کوتاهمدت، فعالیت بدنی بلندمدت و گروه کنترل تقسیم شدند. پس از پایان دوره تمرین، آموزشوآزمونحیواناتبااستفادهازمازآبیموریسانجامگردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانسبین گروهی با اندازه گیری های مکرر و تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد. در مرحله اکتساب، بین یادگیری فضایی گروه های فعالیت بدنی کوتاهمدت و بلندمدت و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت(0.05≤P). اما در آزمون حافظه فضایی، هر دو گروه فعالیت بدنی کوتاهمدت و بلندمدت، در شاخص های مدت زمان صرف شده در ربع دایره هدف، مسافت طی شده و مدت زمان تاخیر در یافتن سکو عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند (0.01≥P). همچنین بین یادگیری و حافظه فضایی دو گروه فعالیت بدنی کوتاهمدت و بلندمدت تفاوت معناداری مشاهده نشد (0.05≤P). یافته های تحقیق حاضر نشان داد، هر دو نوع فعالیت بدنی با شدت بسیار پایین تاثیری بر یادگیری فضایی ندارد، اما حافظه فضایی را به طور معناداری بهبود میبخشد. همچنین اگرچه فعالیت بدنی بلندمدت باعث تقویت بیشتر حافظه فضایی شد اما اختلاف معناداری بین فعالیت بدنی بلندمدت و کوتاهمدت مشاهده نشد. بر این اساس می توان گفت احتمالاً مکانیسم های درگیر در بهبود حافظه و یادگیری متفاوتند و متناسب با افزایش در زمان ورزش، عملکرد شناختی بهبود نمی یابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of low- intensity short and long term physical activity on spatial learning and memory in rat
چکیده [English]
The purpose of the present study was to examine the effect of low- intensity short and long term physical activity on spatial learning and memory in rat. Healthy male albino-wistar rats were assigned into 3 groups randomly, Short and long- term physical activity and control (without treadmill running). At the end of training period, animals were trained and tested using Morris water maze. The data was analyzed by using the between group analysis of variance with repeated measure and one way ANOVA tests. There was no significant difference between physical activity groups and control group in spatial learning in acquisition phase (p≥0.05). But in spatial long- term memory tests, both trained groups were better than control group (p≤0.01). Also, there was no significant difference between short and long term physical activity groups (p≥0.05). Results of this study revealed that the low- intensity physical activity has no impact on spatial learning, but it improves spatial memory, significantly. Also there was no significant difference between short and long term physical activity, however long- term physical activity was better. Based on the results, the mechanisms involved in improving learning and memory are different, probably. And the amount of increase in cognitive performance is not equal to the amount of increase in exercise period.
کلیدواژهها [English]
- Low- intensity physical activity
- Spatial Learning and memory
- Morris water maze