نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه الزهرا
2 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
3 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش خواب و بیداری بر تحکیم مبتنی بر ارتقای توالی حرکتی پنهان در دختران جوان میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران تشکیل دادند. نمونۀ آماری شامل 40 داوطلب راستدست بود که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی با فاصلۀ اجرای آزمون یادداری ده دقیقه پس از جلسۀ اکتساب و با تأخیر 48 ساعت پس از جلسۀ اکتساب تقسیم شدند. آزمون شامل مراحل اکتساب و یادداری بود. تکلیف زمان عکسالعمل زنجیرهای متناوب با ارائۀ توالیهای تکراری و تصادفی بهصورت یکدرمیان مورد استفاده قرار گرفت. علاوهبراین بهمنظور بررسی دادهها، روش آماری تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در مرحلۀ اکتساب، اثر اصلی گروه و اثر تعاملی آن در ایپوک تمرینی معنادار نیست؛ اما اثر اصلی ایپوک تمرینی معنادار میباشد (05.P<0). همچنین، مشخص شد که تمرین باعث افزایش میانگین تفاوت زمان عکسالعمل توالی تصادفی و تکراری در ایپوک پنجم نسبت به ایپوکهای اول، دوم، سوم و چهارم گردیده است. علاوهبراین، اثر اصلی ایپوک تمرینی و اثر تعاملی گروه در ایپوک تمرینی در مرحلۀ یادداری معنادار میباشد (05.P<0) و هر دو گروه در ایپوک آزمون یادداری عملکرد بهتری نسبت به ایپوک پنجم در مرحلۀ اکتساب داشتهاند. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان میدهد که گروه با فاصلۀ آزمون یادداری 48ساعت، عملکرد بهتری در زمان عکسالعمل نسبت به گروه دیگر دارد. همچنین، خواب شبانه و داشتن استراحت با اجرای آزمون یادداری 48ساعت پس از جلسۀ اکتساب، مهارت فرایند تحکیم مبتنی بر ارتقای توالی حرکتی پنهان را تسهیل میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of sleep and wake on enhancement of implicit motor sequence in youth
نویسندگان [English]
- Parvaneh Shamsipoor dehkordi 1
- Behrooz Abdoli 2
- Mahdi Namazi zadeh 3
1
2
3
چکیده [English]
The purpose of this study was to examine the effect of sleep and wake on implicit motor sequence consolidation. The statistical population of present research was female students in human science feilds of Shahid Beheshti University. The statistical sample of this study was 40 right-handed volunteer female students and randomly divided into two groups with distance of 10 minute and 48 hours in recall test. This research consisted of two phases of acquisition and retention. Alternating serial reaction time task with provide repeated and randomized sequences as an alternating method was used for this research. In acquisition period, all groups practiced the alternating serial reaction time task in each epoch. Data were analyzed with using the ANOVA repeated measure and Bonferroni Post Hoc tests. Results showed that in acquisition phase the group main effect and interaction effect between group and epoch were not significant (P>0.05). But epoch main effect was significant and practice lead to increasing difference of random and reaped sequence reaction time in fifth epoch related to other epochs. In recall phase, the epoch main effect and interactive effect between group and epoch were significant (P<0.05), but group main effect was not significant (P>0.05). All groups, in recall test, showed the better performance than acquisition phase. Practice in group with 48h offline lead to decrease the reaction time than other groups. On the other hand, the group with 48h recall lead to a significant decrease in reaction time mean (P<0.05). Our Results indicated that make offline period after sleep of night phase could be facilitated the implicit motor sequence consolidation.
کلیدواژهها [English]
- Sleep
- wake
- Youth
- Implicit Motor Sequence