نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه الزهرا

2 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش خواب و بیداری بر تحکیم مبتنی بر ارتقای توالی حرکتی پنهان در دختران جوان  می­باشد. جامعۀ آماری پژوهش را ­کلیۀ دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران تشکیل دادند. نمونۀ آماری  شامل­ 40 داوطلب راست­دست بود که به­طور تصادفی در دو گروه آزمایشی با فاصلۀ اجرای آزمون یادداری ده دقیقه پس از جلسۀ اکتساب و با تأخیر 48 ساعت پس از جلسۀ اکتساب تقسیم شدند. آزمون شامل مراحل اکتساب و یادداری بود. تکلیف زمان عکس­العمل زنجیره­ای متناوب با ارائۀ توالی‌های تکراری و تصادفی به­صورت یک­در­میان مورد استفاده قرار گرفت. علاوه­براین به­منظور بررسی داده­ها،­ ­روش آماری تحلیل واریانس با اندازه­های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان می­دهد  در مرحلۀ اکتساب، اثر اصلی گروه و اثر تعاملی آن در ایپوک ­تمرینی معنادار نیست؛ اما اثر اصلی ایپوک تمرینی معنا­دار می­باشد (05.P<0). همچنین، مشخص شد که تمرین باعث افزایش میانگین تفاوت زمان عکس­العمل توالی تصادفی و تکراری در ایپوک پنجم نسبت به ایپوک­های اول، دوم، سوم و چهارم گردیده است. علاوه­براین، اثر اصلی ایپوک تمرینی و اثر تعاملی گروه در ایپوک تمرینی در مرحلۀ یادداری معنادار می‌باشد (05.P<0) و هر دو گروه در ایپوک آزمون یادداری عملکرد بهتری نسبت به ایپوک پنجم در مرحلۀ اکتساب داشته­اند. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان می­دهد که گروه با فاصلۀ آزمون یادداری 48ساعت، عملکرد بهتری در زمان عکس­العمل نسبت به گروه دیگر دارد. همچنین، خواب شبانه و داشتن استراحت  با اجرای آزمون یادداری 48ساعت پس از جلسۀ اکتساب، مهارت فرایند تحکیم مبتنی بر ارتقای توالی حرکتی پنهان را تسهیل می­کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of sleep and wake on enhancement of implicit motor sequence in youth

نویسندگان [English]

  • Parvaneh Shamsipoor dehkordi 1
  • Behrooz Abdoli 2
  • Mahdi Namazi zadeh 3

چکیده [English]

The purpose of this study was to examine the effect of sleep and wake on implicit motor sequence consolidation. The statistical population of present research was female students in human science feilds of Shahid Beheshti University. The statistical sample of this study was 40 right-handed volunteer female students and randomly divided into two groups with distance of 10 minute and 48 hours in recall test. This research consisted of two phases of acquisition and retention. Alternating serial reaction time task with provide repeated and randomized sequences as an alternating method was used for this research. In acquisition period, all groups practiced the alternating serial reaction time task in each epoch. Data were analyzed with using the ANOVA repeated measure and Bonferroni Post Hoc tests. Results showed that in acquisition phase the group main effect and interaction effect between group and epoch were not significant (P>0.05). But epoch main effect was significant and practice lead to increasing difference of random and reaped sequence reaction time in fifth epoch related to other epochs. In recall phase, the epoch main effect and interactive effect between group and epoch were significant (P<0.05), but group main effect was not significant (P>0.05). All groups, in recall test, showed the better performance than acquisition phase. Practice in group with 48h offline lead to decrease the reaction time than other groups. On the other hand, the group with 48h recall lead to a significant decrease in reaction time mean (P<0.05). Our Results indicated that make offline period after sleep of night phase could be facilitated the implicit motor sequence consolidation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sleep
  • wake
  • Youth
  • Implicit Motor Sequence
1) قدیری فرهاد، رشیدی­پور علی، بهرام عباس، زاهدی اصل صالح. اثر استرس ناشی از فعالیت ورزشی حاد بر تحکیم حافظۀ حرکتی ضمنی. نشریۀ کومش­. 1391؛ 14­(2) : 31ـ223.
2) Brawn T P, Fenn K M, Nusbaum H C, Margoliash D. Consolidating the effects of waking and sleep on motor- sequence learning. J Neurosci. 2010; 30(42): 13977–82.
3) Song S. Consciousness and the consolidation of motor learning. Behav Brain Res. 2009; 196(2): 180–6.
4) صالحی سید کاووس، حومنیان داود، ضرغامی مهدی، ستاری فرد صادق. تفاوت های رشدی تکاملی در یادگیری توالی حرکتی: رویکرد یادگیری مبتنی بر رشد حرکتی. رشد و یادگیری حرکتی. 1392؛ 13: 102-79.
5) Allen S E, Duke R A. The effects of limited, restricted music practice on overnight memory enhancement. Applications of Research in Music Education. 2013;32(1): 67-73.
6) Kantak S S, Winstein C J.­ Learning–performance distinction and memory processes for motor skills: A focused review and perspective. Behav Brain Res. 2012; 228: 219–­31.
7) Stickgold R, Walker M P. Memory consolidation and reconsolidation: What is the role of sleep? Trend Neurosci. 2005; 8(28) ­: 408-15.
8) Walker M P, Brakefield T, Seidman J, Morgan A, Hobson J A, Stickgold R. Sleep and the time course of motor skill learning. Lear Mem. 2003; 10: 275–84.
9) Walker M P. A refined model of sleep and the time course of memory formation. Behavioral And Brain Sciences. 2005; 28: 51–104.
10) Peigneux P, Laureys S, Delbeuck X, Maquet P. Sleeping brain, learning brain. The role of sleep for memory systems. Neurorep. 2001; 12: 111–24.
11) Walker M P, Brakefield T, Morgan A, Hobson A, Stickgold R. Practice with sleep makes perfect: Sleep-dependent motor skill learning. Neuron. 2002; 35:      205–11.
12) Fischer S, Nitschke M, Melchert U H, Erdmann C, Born J. Motor memory consolidation in sleep shapes more effective neuronal representations. Neurosci. 2005; 25(49): 11248–55.
13) Backhaus J, Born J, Hoeckesfeld R, Fokuhl S, Hohagen F, Jung-­hanns K. Midlife decline in declarative memory consolidation is correlated with a decline in slow wave sleep. Learn Mem. 2007; 14: 336–41. 
14) Doyon J, Korman M, Morin A, Dostie V, Tahar A H, Benali H, et al. Contribution of night and day sleep vs. simple passage of time to the consolidation of motor sequence and visuomotor adaptation learning. Exp Brain Res. 2009; 195(1): 15–26.
15) Vertes R P. Memory consolidation in sleep, dream or reality. Neuron. 2004; 44: 135–48.
16) Keisler A, Ashe J, Willingham D T. Time of day accounts for overnight improvement in sequence learning. Learn Mem. 2007; 14: 669-72. 
17) Robertson E M. Awareness modifies the skill-learning benefits of sleep. Curr Biol. 2004; 14: 208–­12.
18) Song S, Howard J H, Howard D V. Sleep does not benefit probabilistic motor sequence learning. J Neurosci. 2007; 27(46): 83–­12475.
19) Nemeth D, Janacsek K, Londe Z, Ullman M T, Howard D, Howard J. Sleep has no critical role in implicit motor se­quence learning in young and old adults. Exp Brain Re­s. 2010; 201: 351–8.
20) Brown R M, Robertson E M. Off-line processing: Reciprocal interactions between declarative and procedural memories. J Neurosci. 2007; 27: 10468–75. 
21) Galea J M, Albert N B, Ditye T, Miall R C. Disruption of the dorsolateral prefrontal cortex facilitates the consolidation of procedural skills. J Cog Neurosci. 2010; 22: 1158–64.
22) Cohen D, Pascual-Leone A, Press D, Robertson E. Off-line learning of motor skill memory: A double dissociation of goal and movement. Proc Nati Acad Sci. 2005; 102: 18237–41.
23) Press D Z, Casement M D, Pascual-Leone A, Robertson E M. The time course of off-line motor sequence learning. Brain Res Cog. 2005; 25(1): 375–8.
24) Spencer R M, Sunm M, Ivry R B. Sleep-dependent consolidation of contextual learning. Curr Biol. 2006; 16: 1001–5.
25) Maquet P, Schwartz S, Passingham R, Frith C. Sleep-related consolidation of a visuomotor skill: Brain mechanisms as assessed by functional magnetic resonance imaging. J Neurosci. 2003; 23: 1432–40. 
26) Howard D V, Howard J H, Japikse K, DiYanni ­C, Thompson A, Somberg R. Implicit sequence learning: Effects of level of structure, adult age, and extended practice. Psychol Aging. 2004; 19: 79–92.
27) Howard J H, Howard D V. Age differences in implicit learning of higher order dependencies in serial patterns. Psychol Aging. 1997; 12: 634–56.
28) Romano J C, Howard J H, Howard D V. Enhanced implicit sequence learning in college‐age video game players and musicians. Appl Cognit Psychol. 2012; 26:     91–6. 
29) Besharat M. Reliability and validity of a short form of the mental health inventory in an Iranian population. Sci J for Med. 2009; 15­ (2): 87-91.
30) Zemestani M, Nejad H L, Nzhadyan A. Comparison of quality of life, sleep quality, and social adjustment in cancer patients and normal individuals in Ahwaz. Urmia Med J. 2013; 24 (7): 471-82.
31) Saed O, Roshan R, Moradi A. Examine the psychometric properties of the Wechsler memory scale (third edition WMS-III) students. Clin Psychol Person. 2008; 1­(31)­: 57-70.
32) Simmons A L. Distributed practice and procedural memory consolidation in musicians’ skill learning. J Res Music Edu. 2012; 59(4): 357–68.
33) شهابی کاسب محمدرضا، مهرجو مریم، دماوندی محسن، استیری زهرا. اثر زمان اجرای تمرین و خواب شیانه بر بهبود مولفه های دقت و زمان بندی مهارت های حرکتی ظریف. رفتار حرکتی. پاییز 1393؛ 6 (17): 204-185.
34) Ellenbogen J M, Hulbert J C, Jiang Y, Stickgold R. The sleeping brain’s influence on verbal memory: Boosting resistance to interference. PLoS One. 2009; 4: 4117-21.
35) Siengsukon C F, Boyd L A. Sleep to learn after stroke: Implicit and explicit off-line motor learning. Neurosci Lett. 2009; 4(51): 1–5.