نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران

2 استادیار دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ سطح عملکرد مهارتی افراد دارای چشم و دست برتر هم‌سو و دگرسو در طول مراحل یادگیری (شناختی، حرکتی و خودکاری) مهارت سرویس چکشی والیبال می‌باشد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانش‌آموزان پسر 15 تا 17 سالۀ شهرستان الشتر به تعداد 1545 نفر بودند که 60 نفر از آنان به‌‌روش نمونه‌گیری تصادفی چند‌‌مرحله‌ای به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برنامۀ تمرین 12 هفته‌ای، هفته‌ای سه جلسه اجرا شد. در‌نهایت، آزمودنی‌ها با تمرین 1650 کوششی در مهارت سرویس چکشی والیبال به فلات در اجرا رسیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامۀ دست ‌برتری آنت، آزمون کارت سوراخ‌دار برای تعیین چشم برتری و آزمون مهارتی سرویس چکشی والیبال ایفرد بودند. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس و کوواریانس در سطح معناداری P=0.05 انجام شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری (P=0.001‌) میان آزمودنی‌های دارای چشم و دست ‌برتر هم‌سو و دگرسو در مراحل شناختی و حرکتی یادگیری مهارت سرویس چکشی والیبال وجود دارد. در‌حالی­که این تفاوت در مرحلۀ خودکاری ‌(P=0.178) کاهش یافت و معنادار نبود. این نتایج، تفسیر‌‌های مهمی را به ‌همراه دارد که یکی از آن‌ها، جداسازی آثار موقتی اجرا از آثار دائمی یادگیری می‌باشد و نیز اینکه تمرین به ‌عنوان یک عامل محیطی مهم می‌تواند باعث همسان‌کردن سطح عملکرد مهارتی افراد هم‌سو و دگرسو در طول مراحل یادگیری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Compare the performance of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during learning stages of volleyball Hammer serving skill

نویسندگان [English]

  • Shahram Nazarpoori 1
  • Saeed Arsham 2
  • Rahman Baghernia 1

1

2

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare the skill performance levels of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during cognitive, motor and automatic learning stages of volleyball Hammer serving skill. The research population included 1545 15-17-year-old students of Aleshtar city. Using a multi-stage random sampling method 60 students was selected as the sample group. A 36 training sessions were conducted; Finally, Subjects reached a performance plateau in doing 3600-trail practices in volleyball Hammer serving skill. The data collecting tools were Edinburgh Handedness Inventory, ocular dominance Testing Card, and AAHPERD Volleyball Serving Skill Test. The Co-variance and Variance Analysis test at a significance level of p=0.05 was used for statistical data analysis. The results showed that there was a significant difference between performance level of ipsilateral and contralateral subjects at cognitive and motor learning stages (P≤0.001), while this difference diminished at autonomic stage (P=0.178), which was not significant. Separation of temporary effect of performance and constant effect of learning are important interpretations of these results. Finally, Practice as an important environmental factor can lead to consistency the skill performance levels of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during the learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lateral dominance
  • Eye and hand ipsilateralness
  • Eye and hand contralateralness
  • Learning stages
  • Volleyball hammer serving skill
1) نظرپوری شهرام، خلجی حسن، مردانه فرهاد. ارتباط بین بهرۀ هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با یادگیری مهارت‌های پنجه و سرویس والیبال. نشریۀ رفتار حرکتی. 1392؛ (12): 62ـ141.
2) Payne V G, Isaacs L D. Human motor development a lifespan approach. 8th ed. McGraw-Hill Higher Education; 2012. P. 112-24.
3) تقی‌زاده فهیمه، دانشفر افخم، شجاعی معصومه. اثر الگوی ترجیح جانبی چشم و دست، تکلیف و سطح مهارت بر عملکرد بازیکنان تنیس روی میز. نشریۀ رفتار حرکتی. 1393؛ (‌15): 70ـ150.
4) Nabavinik M, Moghaddam A, Goharrokhi S. Massive amounts of practice and similarity of performance between ipsilateral and contralateral players. International Journal of Sport Studies. 2013; 3(10): 1059-64.
5) Lund F H. The dependence of eye- hand coordination’s upon eye-d. The American Journal of Psychology. 1932; 756-62.
6) Jones L, Classe J G, Hester M, Harris K. Association between eye dominance and training for rifle marksmanship: A pilot study. Journal of the American Optometric Association. 1996; 509-24.
7) Shneor E, Hochstein S. Effects of eye dominance in visual percpection. Elsevier International Congress Series. 2005; 39(4): 719-23.
8) Corballis M C. The evolution and genetics of cerebral asymmetry. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences. 2005; 364(1519): 867-79.
9) Peterman J D. Laterality and expert performance in ice hockey. Newyork University: 2009; 21-5.
10) Harris LJ. In fencing, what gives left-handers the edge? Views from the present and the distant past. Laterality. 2010 Jan 1; 15(1-2):15-55.
11) Grouios G, Loupos D, Koidou I, Tsorbatzoudis H. Free throw shooting accuracy as a function of eye-hand dominance. Journal of Human Movement Studies. 2002‌; 43(4): 377-85.
12) Laboured S D, Lecanto P M. Interaction of hand preference with eye dominance on accuracy in archery percept mot skills. Perceptual and Motor Skills. 2009; 108: 558-64.
13) Coren S. Sensor motor performance as a function of eye dominance and handedness, percept mot skills. Perceptual and Motor Skills. 1999; 88: 424-6.
14) Adams G L. Effect of eye dominance on baseball batting. Research Quarterly. 1965‌; 36(4): 301-25.
15) Azmar G, stein J F, Ripoll H. Effects of ocular dominance on eye- hand coordination in sporting dueals. Journal Science & Sports. 2008‌; (6): 263-77.
16) Razeghi R, Parvaneh Shafie N, Nahid S, Farzad M. Effect of interaction between eye-hand dominance on dart skill. Journal of Neuroscience and Behavioural Health. 2012; 4(2), 6-12.
17) ریچارد مگیل. یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربرد. مترجمان: واعظ‌ موسوی محمد‌کاظم، شجاعی معصومه. چاپ اول. تهران: انتشارات بامداد کتاب؛ 1386. ص154.
18) دلاور علی. روش پژوهش در علوم انسانی. چاپ سوم. تهران: انتشارات دوران؛ 1388. ص 187.
19) فراهانی محمد‌نقی. هنجاریابی آزمون هوش مدرج ریون (فرم 2). دفتر مشاوره و تحقیق وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی؛ 1373. ص 25ـ1.
20) هادوی فریده، فراهانی ابوالفضل، ایزدی علیرضا. اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی در تربیت‌بدنی. چاپ اول. تهران: انتشارات حتمی؛ 1391. ص 85.