نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران
2 استادیار دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ سطح عملکرد مهارتی افراد دارای چشم و دست برتر همسو و دگرسو در طول مراحل یادگیری (شناختی، حرکتی و خودکاری) مهارت سرویس چکشی والیبال میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانشآموزان پسر 15 تا 17 سالۀ شهرستان الشتر به تعداد 1545 نفر بودند که 60 نفر از آنان بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برنامۀ تمرین 12 هفتهای، هفتهای سه جلسه اجرا شد. درنهایت، آزمودنیها با تمرین 1650 کوششی در مهارت سرویس چکشی والیبال به فلات در اجرا رسیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ دست برتری آنت، آزمون کارت سوراخدار برای تعیین چشم برتری و آزمون مهارتی سرویس چکشی والیبال ایفرد بودند. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس و کوواریانس در سطح معناداری P=0.05 انجام شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری (P=0.001) میان آزمودنیهای دارای چشم و دست برتر همسو و دگرسو در مراحل شناختی و حرکتی یادگیری مهارت سرویس چکشی والیبال وجود دارد. درحالیکه این تفاوت در مرحلۀ خودکاری (P=0.178) کاهش یافت و معنادار نبود. این نتایج، تفسیرهای مهمی را به همراه دارد که یکی از آنها، جداسازی آثار موقتی اجرا از آثار دائمی یادگیری میباشد و نیز اینکه تمرین به عنوان یک عامل محیطی مهم میتواند باعث همسانکردن سطح عملکرد مهارتی افراد همسو و دگرسو در طول مراحل یادگیری شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Compare the performance of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during learning stages of volleyball Hammer serving skill
نویسندگان [English]
- Shahram Nazarpoori 1
- Saeed Arsham 2
- Rahman Baghernia 1
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the skill performance levels of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during cognitive, motor and automatic learning stages of volleyball Hammer serving skill. The research population included 1545 15-17-year-old students of Aleshtar city. Using a multi-stage random sampling method 60 students was selected as the sample group. A 36 training sessions were conducted; Finally, Subjects reached a performance plateau in doing 3600-trail practices in volleyball Hammer serving skill. The data collecting tools were Edinburgh Handedness Inventory, ocular dominance Testing Card, and AAHPERD Volleyball Serving Skill Test. The Co-variance and Variance Analysis test at a significance level of p=0.05 was used for statistical data analysis. The results showed that there was a significant difference between performance level of ipsilateral and contralateral subjects at cognitive and motor learning stages (P≤0.001), while this difference diminished at autonomic stage (P=0.178), which was not significant. Separation of temporary effect of performance and constant effect of learning are important interpretations of these results. Finally, Practice as an important environmental factor can lead to consistency the skill performance levels of subjects with ipsilateral and contralateral dominant hands and eyes during the learning process.
کلیدواژهها [English]
- lateral dominance
- Eye and hand ipsilateralness
- Eye and hand contralateralness
- Learning stages
- Volleyball hammer serving skill