نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر قید تکلیف بر یادگیری الگو و پارامتر حرکت بههنگام یادگیری مشاهدهای میباشد. بدینمنظور، 16 نفر که همگی راستدست بودند بهصورت تصادفی به دو گروه با توپ و بدون توپ تقسیم شدند. هر دو گروه فیلم نمایش نقاط نورانی کل بدن را مشاهده کردند و تنها یکی از گروهها میبایست مشابه با الگو، یک توپ را به سمت هدف پرتاب میکرد (دارای قید تکلیف) و گروه دیگر درمورد وجود هدف خارجی تکلیف اطلاعی نداشت (بدون قید تکلیف). گروهها در مرحلۀ اکتساب 20 کوشش را انجام دادند و یک روز بعد بهمنظور انجام آزمون یادداری، پنج کوشش را اجرا نمودند. شایانذکر است که کینماتیک حرکت افراد بهمنظور مقایسه با کینماتیک الگو ثبت شد و تغییرپذیری در هماهنگی درونعضوی و نیز اختلاف حداکثر سرعت مچ از الگو محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که گروه بدون توپ در هماهنگی حرکتی نسبت به گروه با توپ، بیشتر شبیه به الگو عمل کرده است، اما در حداکثر سرعت مچ، رفتار گروه با توپ بیشتر شبیه به الگو میباشد. این نتایج هم در اکتساب و هم در یادداری مشاهده میشود. دلیل احتمالی این نتایج میتواند صرفنظرکردن گروه با توپ از الگوی حرکت بهمنظور دستیابی به هدف خارجی حرکت باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Task Constraint on Learning of Movement Pattern and Parameter during Observational Learning
نویسندگان [English]
- Davoud Fazeli 1
- Nahid Moradi 2
1 PhD Student of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad
2 M.Sc. Student of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
The purpose of this study was to address the effect of task constraint on learning of movement pattern and parameter during observational learning. For this purpose 16 participants, all right-handed, were randomly divided into ball and no-ball groups. Both groups observed a point-light display of full body demonstration while one group had to throw a ball like the model (with task constraint) and the other had no information about the external goal of the task (without task constraint). Both groups performed 20 trials as acquisition, and one day later they completed 5 trials as retention. Movement kinematics were recorded to be compared with the model. Variability of intra-limb coordination and the peak wrist velocity difference in reference to the model were calculated. The results showed that in movement coordination the no-ball group performed more comparable to the model than ball group, but, in peak wrist velocity, the ball group was more comparable to the model. These results were observed both in acquisition and retention. A possible reason for these results could be the ball group’s ignoring of the movement pattern in order to achieve the external movement goal.
کلیدواژهها [English]
- Task Constraint
- Observational Learning
- Intra-Limb Coordination
- Movement Kinematics