نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد رفتارحرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران

2 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی جنبه‌های روان‌سنجی (پایایی و روایی) مجموعه آزمونمهارت‌های‌حرکتی درشت اولریخ نسخة سوم در کودکان هفت تا نه سالة تهرانی بود. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، مقطعی بود. تعداد 234 کودک هفت تا نه سالة شهر تهران از سه منطقة غرب، مرکز و جنوب شرق تهران به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش مجموعة آزمون مهارت‌های‌حرکتی درشت اولریخ نسخة سوم بود. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از تکنیک مدل‌بندی معادلات ساختاری (SEM)، آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و T زوجی استفاده شد. پایایی همسانی درونی خرده‌آزمون مهارت‌های توپی، جابجایی و کل آزمون برای دختران به‌ترتیب برابر با 74/0، 78/0 و 77/0، برای پسران به‌ترتیب برابر با 69/0، 85/0 و 78/0 و پایایی آزمونآزمون مجدد برابر با 84/0، 73/0 و 79/0 به‌دست آمدند. ضرایب مربوط به پایایی درون‌ارزیاب خرده‌آزمون‌های توپی، جابجایی و کل آزمون به‌ترتیب برابر با 89/0، 92/0 و 91/0 و پایایی بین‌ارزیاب‌ها به‌ترتیب برابر با 85/0، 89/0 و 87/0 به‌دست آمد. روایی سازه، مدل دوعاملی اولریخ ازطریق تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. ضرایب همبستگی بین متغیر سن و نمرات خرده‌آزمون‌ها معنادار بودند و در سطح متوسط قرار داشتند. ضرایب مربوط به پایایی سازه‌ای در خرده‌مقیاس‌های توپی و جابجایی به‌ترتیب برابر با 74/0 و 71/0 بود؛ بنابراین، آزمون و خرده‌مقیاس‌های آن از پایایی سازه‌ای خوبی برخوردارند. با توجه به تأیید هر دو جنبة پایایی و روایی آزمون TGMD-3، می‌توان با اطمینان از این مجموعة آزمون برای ارزیابی و سنجش رشد مهارت‌های‌حرکتی درشت در کودکان هفت تا نه سالة شهر تهران استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Validity and Reliability of the Test of the Development Motor Skills Development of Ulrich in 7-9 years of Girls and Boy Children in Tehran

نویسندگان [English]

  • Sedigheh Salami 1
  • Maryam Rahimian Mashhadi 2
  • Parvaneh Shamsipour Dehkordi 2

1 M.Sc. in Motor Behavior, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Motor Behavior, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate psychometric aspects (reliability and validity) of this test set in 7-9-year-old Tehrani children. The research method was descriptive and cross-sectional research design. A total of 234 children aged 7-9 from Tehran, Iran were selected randomly from three regions of western, central and southeast of Tehran. The tool for this study was the TGMD-3 test suite. For data analysis, the statistical methods of confirmatory factor analysis were used using structural equation modeling (SEM), Cronbach's alpha, intra-class correlation coefficient, Pearson correlation coefficient and paired t-test. The internal consistency of the subtest of ball test, displacement and total test for girls was 0.74, 0.78 and 0.77 for boys respectively 0.69, 0.85 and 0.78, respectively, and the reliability of the test-retest was 0.84, 0.73 and 0.79 respectively. The reliability coefficients within the evaluator of the hub, displacement and total test were 0.89, 0.92 and 0.91 respectively and the reliability of the evaluators was 0.85, 0.89 and 0.87, respectively. Structural validity, Ulrich's two-factor model was confirmed through confirmatory factor analysis. Correlation coefficients between age and scores of sub-tests were significant and moderate. Structural reliability coefficients for ball and displacement subscales were 0.74 and 0.71 respectively, so the test and its subscales have good structural reliability. Considering the confirmation of both the reliability and validity of the TGMD-3 test, it can be safely used to test and assess the development of large motor skills in 7-9-year-old children in Tehran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric Properties
  • TGMD-3 Test Set
  • Motor Development
  1. Burton AW, Miller DE. Movement skill assessment. Champaign, IL: Human Kinetics; 1998. P.123-34.
  2. Clark JE. Motor development. In: Ramachandran VS, editor. Encyclopedia of human behavior. Vol. 3. San Diego: Academic Press; 1994. p. 244-55.
  3. Haywood KM, Getchell, N. Lifespan motor development. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2014. P. 231-342.
  4. Stodden D, Goodway J, Langendorfer S, Robertson M, Rudisill M, Garcia C. A Developmental Perspective on the Role of Motor Skill Competence in Physical Activity: An Emergent Relationship. Quest, 2008, 60, 290-306.
  5. Roth K, Ruf K, Obinger M, Mauer S, Ahnert J, Schneider W, et al. Is there a secular decline in motor skills in preschool children? Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports. 2015; 20:670–8.
  6. Robinson LE, Stodden DF, Barnett LM, Lopes VP, Logan SW, Rodrigues LP, et al. Motor competence and its effect on positive developmental trajectories 312 of health. Sports Medicine. 2015;45: 1273-84.
  7. Ulrich DA. The test of gross motor development–3 (TGMD-3): Administration, scoring, and international norms. Sport Balmier Dergisi. 2013;24(2):27–33.
  8. Ulrich DA. Test of gross motor development. Austin, TX: Pro-Ed; 1985. P. 15-23.
  9. Ulrich DA. Test of gross motor development. 2nd ed. Austin, TX: Pro-Ed; 2000. P. 26-42.
  10. Ulrich DA. Introduction to the special section: Evaluation of the psychometric properties of the TGMD-3. Journal of Motor Learning and Development. 2017; 5(1):1-4.
  11. Vallerand JR. Vers une méthodologie de validation trans-culturelle de questionnaires psychologiques: Implications pour la echerché en langue française. Canadian Journal of Psychology. 1989; 30(4):23–38.
  12. Neuendorf KA. The content analysis guidebook. London: SAGE Publication; 2002. P. 121-32.
  13. Yun J, Ulrich DA. Estimating measurement validity: A tutorial. Adapted Physical Activity Quarterly. 2002; 19(1):32–47.
  14. Urbina S. Essentials of psychological testing. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc; 2004. P. 132-42.
  15. Valentini NC, Zanella LW, Webster EK. Test of gross motor development. Third edition: Establishing content and construct validity for Brazilian children. Journal of Motor Learning and Development. 2017; 5(1):15–28.
  16.  Wagner MO, Ulrich DA, Webster EK. Psychometric properties of the test of gross motor development, third edition (German translation): Result of a pilot study. Journal of Motor Learning and Development. 2016; 5:29-44.
  17. Estevan I, Molina-García J, Queralt A, Álvarez O, Castillo I, Barnett L. Validity and reliability of the Spanish version of the test of gross motor development-3. Journal of Motor Learning and Development. 2017; 60: 1-21.
  18. Rintala P, Sääkslahti A, Iivonen S. Reliability assessment of scores from video-recorded TGMD-3 performances. Journal of Motor Learning and Development. 2017;5(1):59-68.
  19. Farrokhi A, Zadeh ZM, Kazemnejad A, Ilbeigi S. Reliability and validity of test of gross motor development-2 (Ulrich, 2000) among 3-10 aged children of Tehran City. Journal of Physical Education and Sport Management. 2014; 5(2):18-28.
  20. Mohammadi F, Bahram A, Khalaji H, Ghadiri F. The validity and reliability of test of gross motor development– 3rd Edition among 3-10 years old children in Ahvaz. Jundishapur Sci Med J. 2017;16(4):379-91.
  21. Vallerand RJ. Toward a methodology for the transcultural validation of psychological questionnaires- Implications for Studies in the french language. Canadian Psychology-Psychologie Canadienne. 1989;30(4):662-80.
  22. Hernandez-Nieto R. Contributions to statistical analysis. Mérida, MX: Los Andes University Press; 2002. P. 143-6.
  23. Nunnally JC, Bernstein IH. Psychometric theory. 3rd ed. New York: McGraw Hill; 1994. P. 165-85.
  24. Anastasi A, Urbina S. Psychological testing. 7th ed. New Jersey: Prentice-Hall; 1997. P. 123-54.
  25. Hu LT, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: A multidisciplinary journal. 1999; 6(1):1-55.
  26. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. 4th ed. New York: Guilford Press; 2016. P. 15-21.
  27. Webster EK, Ulrich DA. Evaluation of the psychometric properties of the test of gross motor development-third edition. Journal of Motor Learning and Development. 2017; 18 (1): 1-25.