نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد دانشگاه تهران
2 دانشیار دانشگاه تهران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب از برنامۀ حرکتی اسپارک بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان دختر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهرستان شیراز میباشد. بدینمنظور، از بین کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان شیراز بهصورتتصادفیخوشهای و براساس پرسشنامه و آزمون عملیMABC ، 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از انجام پیشآزمون بهطور تصادفی به دو گروه 15 نفری همگن بهعنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه برنامۀ تمرینی منتخب که بخشهایی از برنامۀ حرکتی اسپارک برای کودکان است را انجام دادند درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود در مدرسه میپرداختند. سپس، از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. جهت سنجش میزان رشد مهارتهای حرکتی این کودکان از آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم(TGMD 2) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2´2 استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامۀ تمرینی اسپارک تأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان گروه تجربی نسبت به گروه کنترل (0.05>P) داشته است. این برنامۀ تمرینی باایجادفرصتمناسببرایتمرین میتواندتجربهحرکتیمناسبیبرایکودکان باشد؛ لذا، پیشنهاد میشوددرمدرسهبرایرشدمهارتهایحرکتی دستکاری کودکان مورداستفادهقرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The affection of a period of selected exercising program on improving manipulative skills in children with developmental coordination disorder (CDC)
نویسندگان [English]
- Somayeh Jokar Tang Karami 1
- Mahmood Sheikh 2
- Akbar Jamshidi 1
چکیده [English]
The aim of the present study was to investigate the affection of selected SPARK exercising program on improving manipulative skills of the girls with developmental coordination disorder. Since based on the Movement Assessment Battery for Children (MABC) test and questionnaire, 30 students were selected by random cluster among all second grade elementary school female students in Shiraz. The subjects after pretest were divided randomly into two equal 15- person groups as the control and experimental groups. The subjects in experimental group performed a part of selected SPARK exercise program in 12 sessions however the subjects in control group performed their regular school activities. Two groups took part in the posttest. In order to evaluate the motor skill of the subjects, second edition of Ulrich’s gross motor skill test (TGMD 2) were applied. The variance 2´2 was used to analyze the data. The results demonstrated that SPARK exercising program had a significant affection (P<0.05) on improving manipulative skills in experimental subjects versus the subject in control group. This exercising program could be appropriate motor experiences for children definitely in an appropriate opportunity, so it will be recommended to be used at schools to improve students’ manipulative skills.
کلیدواژهها [English]
- SPARK exercising program
- Gross motor skills test
- Manipulative skills
- Developmental coordination disorder (DCD)