نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد دانشگاه تهران
2 عضو هیأت علمی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک دوره فعالیتبدنی منتخب بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان 6 تا 10سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) بود. در این مطالعه تجربی، 10 کودک از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مرکز آموزشی توانبخشی اوتیسم شهرستان شهرکرد به طور کاملاً تصادفی انتخاب شدند. پس از ارزیابی میزان رشد مهارتهای کنترل شیء با استفاده از آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (2000) در پیشآزمون، آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه همگن جای گرفتند. یک گروه به عنوان گروه تجربی و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. برنامه تمرینی منتخب مورد استفاده در این پژوهش، برگرفته از برنامه حرکتی اسپارک بود که به مدت 12جلسه توسط گروه تجربی اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه، پسآزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فعالیتهای بدنی منتخب، تأثیر معناداری بر رشد مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA دارد؛ اما، در برخی از زیر واحدهای این خردهمقیاس شامل: زدن توپ ثابت با باتون، دریبل درجا، غلتانیدن توپ از پایین و ضربه به توپ با پا، از مهارتهای کنترل شیء تأثیر معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج میتوان ادعا کرد برنامه فعالیتبدنی منتخب (اسپارک) مورد استفاده احتمالاً میتواند باعث بهبود مهارتهای کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA شود (P£0.05).
کلیدواژهها
- فعالیتهای بدنی منتخب
- اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA)
- مهارت کنترل شیء
- آزمون بهره حرکتی درشت اولریخ (2000)
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of a period of physical activity on the development object control skills in high function autism children's (HFA)
نویسندگان [English]
- Fatemeh Keyhani 1
- Saeed Kosari 2
1
2
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of a period of physical activity on the object control skills in High Function Autism (HFA) children (6-10 years old). 10 children with HFA among of 33 children with Autism disorder in Shahre-kord autism rehabilitation center randomly were selected. After evaluation of the object control skills development by using of Ulrich test of gross motor skills- second edition (2000) in the pre-test, subjects randomly were divided into homogeneous groups. One group as title the experimental group and other group as title the control group were considered. Selected exercise program that were used in this study was based on SPARK motor program that were applied for 12 sessions in experimental group. Then again, both tests were performed. Leaven and Covariate Analysis were used for comparison of means. Results showed that the selected activity has a significant effect on object control skills in children with HFA, but in some subunits of this subscale include: hitting ball with baton, dribble in situ, low trundle ball and kicking the ball the results was no-significant (P£0.05). Training of selected physical exercises in HFA children in experiment group made significant changes in research variables but not in control group. According to the results of this research we suggest that selected physical exercise programs that derived from SPARK motor program can improve object control skills in High Function Autism (HFA) children's.
کلیدواژهها [English]
- Selected physical activity
- High Functioning Autism disorder (HFA)
- Object control skills
- Ulrich Test of Gross Motor Development (2000)