نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه تهران

2 عضو هیأت علمی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک دوره فعالیت‌بدنی منتخب بر رشد مهارت­های کنترل شیء کودکان 6 تا 10‌سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) بود. در این مطالعه تجربی، 10 کودک از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مرکز آموزشی توانبخشی اوتیسم شهرستان شهرکرد به طور کاملاً تصادفی انتخاب شدند. پس از ارزیابی میزان رشد مهارت­های کنترل شیء با استفاده از آزمون مهارت­های حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (2000) در پیش‌آزمون، آزمودنی­ها به طور تصادفی در دو گروه همگن جای گرفتند. یک گروه به عنوان گروه تجربی و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. برنامه تمرینی منتخب مورد استفاده در این پژوهش، برگرفته از برنامه حرکتی اسپارک بود که به مدت 12‌جلسه توسط گروه تجربی اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه، پس‌آزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فعالیت­های بدنی منتخب، تأثیر معنا­داری بر رشد مهارت‌های کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA دارد؛ اما، در برخی از زیر واحدهای این خرده‌مقیاس شامل: زدن توپ ثابت با باتون، دریبل درجا، غلتانیدن توپ از پایین و ضربه به توپ با پا، از مهارت‌های کنترل شیء تأثیر    معنا­داری مشاهده نشد. با توجه به نتایج می­توان ادعا کرد برنامه فعالیت‌بدنی منتخب (اسپارک) مورد استفاده احتمالاً می­تواند باعث بهبود مهارت­های کنترل شیء کودکان مبتلا به HFA شود (P£0.05).

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of a period of physical activity on the development object control skills in high function autism children's (HFA)

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Keyhani 1
  • Saeed Kosari 2

1

2

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of a period of physical activity on the object control skills in High Function Autism (HFA) children (6-10 years old). 10 children with HFA among of 33 children with Autism disorder in Shahre-kord autism rehabilitation center randomly were selected. After evaluation of the object control skills development by using of Ulrich test of gross motor skills- second edition (2000) in the pre-test, subjects randomly were divided into homogeneous groups. One group as title the experimental group and other group as title the control group were considered. Selected exercise program that were used in this study was based on SPARK motor program that were applied for 12 sessions in experimental group. Then again, both tests were performed. Leaven and Covariate Analysis were used for comparison of means. Results showed that the selected activity has a significant effect on object control skills in children with HFA, but in some subunits of this subscale include: hitting ball with baton, dribble in situ, low trundle ball and kicking the ball the results was no-significant (P£0.05). Training of selected physical exercises in HFA children in experiment group made significant changes in research variables but not in control group. According to the results of this research we suggest that selected physical exercise programs that derived from SPARK motor program can improve object control skills in High Function Autism (HFA) children's.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Selected physical activity
  • High Functioning Autism disorder (HFA)
  • Object control skills
  • Ulrich Test of Gross Motor Development (2000)
1) آدامز لین. اتیسم و سندروم آسپرگر. مترجمان: علیزاده موسوی ابراهیم. تهران: انتشارات تابران؛ 1388.
2) رافعی طلعت. اوتیسم، ارزیابی و درمان. تهران: نشر دانژه؛ 1385.
3) روشن‌بخش فروغ، ناطقی زهره. کنکاشی در اوتیسم، پایان نامه کارشناسی. اداره کل آموزش و پرورش استان تهران؛ 1379.
4) اوزنوف سالی، راوسن جرالدین، پارتلند جیمز مک. راهنمای والدین کودکان آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا. مترجمان: شریفی درآمدی پرویز، حاج‌نوروزی محبوبه. تهران: انتشارات سپاهان؛ 1385.
5) Levinson L J, Reid G. The effects of exercise intensity on the stereotypic behaviors of individuals with autism. Adapted Physical Activity Quarterly. 1993; 10 (5): 255-68.
6) Barkeley S L, Zittel L V, Nichols S E. Locomotors and object control skills of children diagnosed with autism. Adapted Physical Activity Quarterly. 2001; 18 (3): 405-16.
7) Prupas A, Reid G. Effects of exercise frequency on stereotypic behaviors f children with developmental disabilities. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities. 2001; 36 (2): 196–206.
8) خلجی حسن، شفیع‌زاده محسن. تهیه و تعیین پایایی و روایی مقیاس‌های عملکرد حرکتی کودکان سه تا هفت ساله مراکز پیش دبستانی شهر تهران. پژوهش در علوم ورزشی. 1385؛4(10):72ـ57.
9) Russell L, Kern K, Kristen A, April R, Whitney E, Whitney S. Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: a systematic review, Research in Autism Spectrum Disorders. 2010; 46 (3): 12.
10) زنگنه معصومه. تأثیر بازی­های منتخب دبستانی بر رشد مهارت­های دستکاری پسران 8ـ7‌ساله منطقه فردیس کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران؛ 1388.
11) زارع‌زاده مهشید. هنجارسازی و تعیین پایایی و روایی آزمون رشد حرکتی اولریخ 2000 برای کودکان 3 تا 11‌ساله شهر تهران، رساله دکتری. تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران؛ 1388.
12) Pan C-Y, Tsai C-L, Chu C-H. Fundamental Movement Skills in Children Diagnosed with Autism Spectrum Disorders and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Springer Science & Business Media. 2009; 39 (4): 1694-705.
13) Staples K l, Reid G. Fundamental Movement Skills and Autism Spectrum Disorders. Autism Dev Disorder. 2010; 40 (3): 209-17.
14) Ghaziuddin M, Butler E. Clumsiness in autism and Asperger syndrome: A further report. Journal of Intellectual Disability Research. 1998; 42 (2): 43–8.
15) Manjoiviona J, Prior M. Comparison of Asperger’s syndrome and high-functioning autistic children on a test of motor impairment. Journal of Autism and Developmental Disorder. 1995; 25 (4): 23–39.268.
16) Dy Myer M K. Motor perceptual-motor, intellectual disabilities of autistic children. Early childhood autism. 1976; 18 (4): 169-93.
17) Fragala-Pinkham M, Haley S M, O’Neil M E. Group aquatic aerobic exercise for children with disabilities. Developmental Medicine & Child Neurology. 2008; 50 (3): 822–7.
18) Lochbaum M, Crews D. Viability of cardio respiratory and muscular strength programs for the adolescent with autism. Complementary Health Practice Review. 2003; 8 (2): 225–33.
19) Reid P R, Factor D C, Freeman N L, Sherman J. The effects of physical exercise on three autistic and developmentally disordered adolescents. Therapeutic Recreation Journal. 1988; 22 (4): 47–56.
20) Rosenthal-Malek A, Mitchell S. Brief report: The effects of exercise on the self-stimulatory behaviors and positive responding of adolescents with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders. 1997; 27 (6): 193–202.
21) Kern L, Koegel R L, Dyer K, Blew P A, Fenton L R. The effects of physical exercise on self-stimulation and appropriate responding in autistic children. Journal of Autism and Developmental Disorders. 1982; 12(4): 399–419.
22) Best J F, Jones J G. Movement therapy in the treatment of autistic children. Australian Occupational Therapy Journal. 1974; 21(3): 72–86.
23) کوثری سعید، حمایت‌طلب رسول، عرب عامری الهه، ملکی فرزاد. تاثیر فعالیت­های بدنی منتخب بر رشد مهارت­های حرکتی ظریف کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی (ADHD). نشریه علمی ـ پژوهشی رفتار حرکتی. 1391؛4(11):116ـ99.