نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی/دانشگاه صنعتی بیرجند
2 دانشجوی دکترا دانشگاه فردوسی مشهد
3 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شاخص دشواری در یادگیری مهارت حرکتی بود. بهویژه فرض شد که نسبت فاصله ـ عرض هدف (ID) که عامل مشهودی در زمان حرکت است میتواند عامل تعینکنندهای در یادگیری حرکتی باشد و هنگامی که نسبت فاصله ـ عرض هدف حفظ میشود یادگیری بالاتری به نسبت زمانیکه فقط یک عامل تغییر میکند انجام میگیرد. بدین منظور در این پژوهش، 71 پسر 9 تا 12 ساله که هیچگونه سابقه در زمینه بسکتبال نداشتند در 9 گروه به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال با شاخصهای دشواری مختلف (شاخصهای دشواری یکسان، سادهتر و سختتر از شرایط استاندارد) پرداختند. پس از اجرای 200 کوشش در قالب 10 بلوک 20 کوششی، آزمون انتقال با فاصله و عرض هدف استاندارد از شرکتکنندگان بهعمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس بر نمرات آزمون انتقال گروهها نشان از یادگیری بهتر در گروههایی که با شاخص دشواری ثابت تمرین کرده بودند داشت. چنین استنباط میشود که نسبت فاصله ـ عرض هدف در بهدست آوردن راهبرد کنترلی که در طول تمرین بهکار میرود موثر میباشد. از نتایج این پژوهش بهنظر میرسد شاخص دشواری و حفظ این نسبت ها، عامل موثری در افزایش میزان یادگیری میباشد. پیشنهاد میشود مربیان برای افزایش میزان یادگیری با حفظ شاخص دشواری تکلیف، به آموزش مهارت بپردازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect of manipulated of the distance and width of target on learning in basketball free threw: according to index of difficulty
نویسندگان [English]
- ali kheyrandish 1
- Roohollah Talebi 2
- Hamidreza Taheri 3
1 birjand university of technology
2
3
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the accuracy effectiveness on transfer of learning motor skill. In particular; it was assumed that the interval-accuracy (ID), that is an obvious factor in movement time, may determining effect in transfer learning motor. When the interval-accuracy is maintained higher transmitting can be performed than just an agent change. In this study ,71 boys between age 9 to be 12 years old, who had no experience in basketball, practicing free throw basketball with different index of difficulty in 9 different groups. After 200 efforts in 10 blocks that each blocks has 20 efforts, Participants underwent transfer testing.
Results of ANCOVA based on their score on the test, showed better transfer of learning was in the group that had the same index of difficulty. It can be inferred that the interval-accuracy in obtaining effective control strategy, which is used during training. It can be concluded from these results that the index of difficulty and maintaining this ratio may be effective to increase the transmission rate.
We suggest that, Coaches teaching the skills of play with the maintaining of task's index of difficulty to increase the transfer of learning.
کلیدواژهها [English]
- index of difficulty
- Transfer
- motor skills
- basketball free threw