نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی

2 دانشیار دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر افزایش فاصلۀ توجه بیرونی بر فعالیت الکتریکی عضلات در پرتاب دارت بود. آزمودنی‌ها شامل 20 نفر پسر دانشجوی تربیت‌بدنی با دامنۀ سنی 24-19 سال دانشگاه خوارزمی بودند. در این پژوهش از تکلیف پرتاب دارت استفاده شد و دستورالعمل‌های مربوط به توجه شامل توجه بیرونی نزدیک (پرواز دارت) و توجه بیرونی دور (نقطۀ مرکز دارت) به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد. آزمودنی‌ها در هر شرایط توجه، 24 کوشش را کامل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی هم‌بسته انجام گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد افزایش فاصلۀ توجه بیرونی بر دقت اجرا تأثیر مثبت دارد خطای شعاعی      P=0.003))، خطای متغیر دو‌بعدی (P=0.01)؛ اما در میزان فعالیت الکتریکی عضلات در دستورالعمل‌های مختلف توجه بیرونی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05.0<‌P). نتایج نشان داد دستورالعمل‌هایکانونتوجهبیرونی دور نسبت به توجه بیرونی نزدیکمنجر‌ به دقتبیشترمی‌گردد ودر‌‌نتیجه، موجب عملکرد بهتریدرمهارتپرتاب دارت می‌شود. همچنین در شرایط مختلف توجه بیرونی، سطح بالاتری از نوفۀ (فعالیت عضلات) سیستم حرکتی در حین اجرا به‌وجود نمی‌آید که بتواند عملکرد فرد را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ بنابراین، دستورالعمل‌های توجه بیرونی مربوط به اثر حرکت هستند و تفاوتی در فعالیت عضلات ایجاد نمی‌کنند. با توجه به نتایج این پژوهش مربیان می‌توانند شاگردان خود را برای اجرای دقیق‌تر به سمت دستورالعمل توجه بیرونی دور سوق دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of increasing distance of external attention on electromyography in dart throwing

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mehdi Kheirkhiz 1
  • Abbas Bahram 2

چکیده [English]

The aim of present study was investigating the effect of electromyography in the external focus distance on dart throwing. The subjects included 20 male physical education students aged 19-24 years in Kharazmi University. We used a dart throwing task, and participants were instructed to direct their attention either to the target (distal focus) or the flight of the dart (proximal focus). All participants performed two 24- trial blocks on each condition. Data analyses conducted with using paired sample t test. The results showed that increasing distance of external focus affects positively on performance accuracy (radial error P=0.003, Two- Dimensional Error P=0.01. ( But it doesn’t effect on muscles EMG activity (P>0.05). The instruction of distal external foci will lead to more accuracy than proximal external foci and therefore results better performance of the dart throwing skill. Also, results indicated that different condition of external focus of attention doesn’t lead to increase in muscle activity and therefore have not effect on individual performance. To more accurate performance, the instructors can attract their apprentice attention into instructions of distal external focus.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attentional focus
  • Distance effect
  • Electromyography
  • Dart Throwing
1) Wulf G, Lauterbach B, Toole T. Learning advantages of an external focus in golf. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1999; 70:120-6.
2) Wulf G, Shea C H, Park J H. Attention and motor learning: Preferences for and advantages of an external focus. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2001; 72:‌       335-44.
3) Al-Abood S A, Bennett S J, Hernandez F M, Ashford D, Davids K. Effects of verbal instructions and image size on visual search strategies in basketball free throw shooting. Journal of Sports Sciences. 2002; 20: 271-8.
4) ولف گابریل. توجه و یادگیری مهارت حرکتی. مترجمان: فرخی احمد، محزون مهدی. تهران: انتشارات نرسی؛ 1388.
5) اکبری یزدی مجید، سهرابی مهدی، مقدم امیر. مقایسۀ اثر فاصلۀ کانون توجه بیرونی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا. مجلۀ رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی. 1389؛‌ (6): 70ـ155.
6) شهریاری احمدی بهاره‌. مقایسۀ اثر دو نوع دستورالعمل کانون توجه بیرونی بر عملکرد و یادگیری ضربۀ فورهند تنیس. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه آزاد اسلامی‌؛ 1386.
7) Bell J J, Hardy J. Effects of attentional focus on skilled performance in golf. Journal of Applied Sport Psychology. 2009; 21:163-77.
8) McKay B, Wulf G. A distal external focus enhances dart throwing performance. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 2012; (1):1-8.
9) McNevin N H, Shea C H, Wulf G. Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological Research. 2003; 67: 22-9.
10) Wulf G, Lauterbach B, Toole T. Learning advantages of an external focus in golf. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1999; 70: 120-6.
11) Porter J M, Anton P M, Wu W F W. Increasing the distance of an external focus of attention enhances standing long jump performance. Journal of Strength and Conditioning Research. 2012; 24: 1746-50.
12) MacNevin N H, Wulf G. Attentional focus on supra-postural tasks affects postural control. Human Movement Science. 2002; 21: 187-202.
13) Marchant D C, Greig M, Scott C. Attentional focusing strategies influence bicep EMG during isokinetic biceps curls. Athletic Insight. 2008; 23: 2358-66.
14) Vance J, Wulf G, Tollner T, MacNevin N H, Mercer J. EMG activity as a function of the performer focus of attention. Journal of Motor Behavior. 2004; 24: 133-42.
15) Zachry T. The ffects of attentional focus on kinematics and muscle activation patterns as a function of expertise. Unpublished Master’s Thesis. Las Vegas‌: University of Nevada; 2005.
16) Lohse K R, Sherwood D E, Healy A F. How changing the focus of attention affects performance, kinematics and electromyography in dart throwing. Human Movement Science. 2010; 29: 542-55.
17) Vance J, Wulf G, Tollner T, McNevin N H, Mercer J. EMG activity as a function of the performers’ focus of attention. Journal of Motor Behavior. 2004; 36: 450-9.
18) Lohse K R, Sherwood D E, Healy A F. Neuromuscular effects of shifting the focus of attention in a simple force production task. Journal of Motor Behavior. 2011; 43: 173- 84.
19) Zachry T, Wulf G, Mercer J, Bezodis N. Increased movement accuracy and reduced EMG activity as a result of adopting an external focus of attention. Brain Research Bulletin. 2005; 67: 304-9.
20) Marchant D C, Clough P J, Crawshaw M. The effects of attentional focusing strategies on novice dart throwing performance and their task experiences. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 2007; 5: 291-303.
21) Wulf G. Attentional focus and motor learning: A review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2012; (1): 1-28.
22) Wulf G. Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research (Target article). E Journal Movement and Training.2007; ‌1:4-14.
23) Hossner E J, Ehrlenspiel F. Paralysis by analysis and a nodal point strategy of motor control. Manuskript in Vorbereitung. 2006; 43:161-75.