نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران

2 هیات علمی

3 دانشگاه اسلامی آزاد اسلامی واحد مهاباد

4 دانشگاه اسلامی آزاد اسلامشهر

چکیده

هرچند تحقیقات قبلی به بررسی تاثیر نمای دیداری مشاهده مدل ویدئویی بر روی یادگیری مهارتهای حرکتی پرداخته اند، تاثیر نمای دیداری یک نمایش نقاط روشن در یادگیری مشاهده ای بررسی نشده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر مشاهده نمایش نقاط روشن از نماهای دیداری پشت و جلو بر روی یادگیری یک مهارت پرتاب بیسبال بود. شرکت کنندگان شامل 48 داوطلب مرد 18 تا 26 ساله بودند که به سه گروه نمای پشت، نمای جلو و کنترل تقسیم شدند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب توپ بیسبال به سمت یک هدف بود. پروتکل تحقیق شامل پیش آزمون (شامل 5 پرتاب)، دوره اکتساب (شامل 5 بلوک 5 پرتابی) و آزمون یادداری (شامل 5 پرتاب) بود. در مرحله اکتساب، شرکت کنندگان گروه های مشاهده قبل از اجرای هر بلوک تمرینی به تعداد 5 بار نمایش نقاط روشن مربوط به گروه خود را مشاهده کردند. تمام پرتابها برای تحلیل سینماتیکی ضبط شدند. همچنین، نتایج پرتابها ثبت گردید. نتایج نشان داد که مشاهده مدل نقاط روشن بهتر از عدم مشاهده مدل در یادگیری الگوی حرکتی می باشد؛ اما بر روی نتیجه حرکت تاثیر متفاوتی ندارد. همچنین، مشاهده یک مشاهده مدل از نمای پشت منجر به یادگیری بهتر الگوی حرکتی نسبت به مشاهده آن از نمای جلو شد. این نتایج نشان می دهد که مشاهده کنندگان قادر به دریافت اطلاعات ضروری از نمایش نقاط روشن برای یادگیری یک مهارت حرکتی جدید هستند. همچنین، مشاهده مدل از نمای پشت نسبت به نمای جلو تاثیر بهتری بر روی یادگیری حرکتی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effects of the Visual Perspective of a Point-Light Model on the Learning of a Baseball Pitch: A Kinematic Study

نویسندگان [English]

  • Amir Dana 1
  • Mir Hamid Salehian 2
  • Sima Mokari Saei 3
  • Zahra Chaharbaghi 4

1 Associate of professor, Department of physical education, Tabriz Branch , Islamic Azad university, Tabriz, Iran

2 Department of Physical Education, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

3 Islamic Azad University of Mahabad

4 Islamic Azad University of Islamshahr

چکیده [English]

Although previous studies have examined the effects of visual perspective of a video model on learning of motor skills, the effects of visual perspective of a point-light model on observational learning has not been investigated. The purpose of the present study was to investigate the effects of observing a point-light model from the rear and front perspectives on learning a baseball pitch. The participants included 48 male volunteers aged 18-26, who were divided into three groups: rear perspective, front perspective and control. Motor task involved throwing a baseball toward a target. The protocol included a pre-test (including 5 throws), an acquisition phase (including 5 blocks of 5 throws) and a retention test (including 5 throws). In the acquisition phase, the participants of observation groups observed a point-light display corresponding to their group 5 times before performing each training block. All throws were recorded for kinematic analysis. Also, the results of the launches were recorded. The results showed that observing a point-light display is better than not observing the model in learning the movement pattern; but not in the movement outcome. Moreover, observing a model from the rear perspective led to better learning of the movement pattern than observing from the front view. These results suggest that observers are able to extract the necessary information from point-light display to learn a new motor skill. In addition, observing the model from the rear view has a better effect on motor learning than the front view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual perspective
  • point-light
  • movement pattern
  • baseball pitch
McCullagh P, Weiss MR. Modeling: Considerations for motor skill performance and psychological
responses. In R.N. Singer, H.A. Hausenblaus, & C.M. Janelle (Eds.), Handbook of sport psychology (2nd
ed., pp. 205-238). New York: Wiley. 2001.
2. Ashford D, Bennett SJ, Davids K. Observational modeling effects for movement dynamics and movement
outcome measures across differing task constraints: A meta-analysis. J Mot Behav. 2006; 38:185-205.
3. Buccino G, Vogt S, Ritzl A, Fink G, Zilles K, Freund H, Rizzolatti G. Neural circuits underlying imitation
learning of hand actions: an event-related fMRI study. Neuron. 2004; 42:323-334
4. Rizzolatti G, Graighero L. The mirror-neuron system. Annu Rev Neurosci. 2004; 27:169-192.
5. Rizzolatti G. The mirror neuron system and its function in humans. Anat Embryol. 2005; 210:419-421.
داناو همکاران
فصلنامهرفتار حرکتی،زمستان1402، دوره15،شماره54
6. Ishikura T, Inomata K. Effects of angle of model-demonstration on learning of motor skill. Percept Mot
Skill. 1995; 80:651-658.
7. Rohbanfard H, Porteau L. Effects of the model’s handedness and observer's viewpoint on observational
learning. Exp Brain Res. 2011;214(4):567-576.
8. Press C, Ray E, Heyes C. Imitation of lateralised body movements: doing it the hard way. Laterality. 2009;
14:515-527.
9. Ishikura,T. Effects on modeling sequential body movements when viewed from the front or rear. Percept
Mot Skill. 2012; 114:290- 300.
10. Shmuelof L, Zohary E. Mirror-image representation of action in the anterior parietal cortex. Nat Neurosci.
2008; 11:1267-1269.
11. Breslin G, Hodges NJ, Williams AM, Kremer J, Curran W. Modelling relative motion to facilitate intra-
limb coordination. Hum Mov Sci. 2005; 24:446-463.
12. Horn RR, Williams AM, Scott MA, Hodges NJ. Visual search and coordination changes in response to
video and point-light demonstrations without KR motion. J Mot Behav. 2005; 37:265-275.
13. Rodrigues ST, Ferracioli MC, Denardi RA. Learning a complex motor skill form video and point-light
demonstrations. Percept Mot Skill. 2010;111(1):1-17.
14. Scully DM, Carnegie E. Observational learning in motor skill acquisition: A look at demonstrations. Ir J
Psychol. 1998; 19:472-485.
15. Scully DM, Newell KM. Observational learning and the acquisition of motor skills: Toward a visual
perception perspective. J Hum Mov Stud. 1985; 11:169-186.
16. Johansson G. Visual perception of biological motion and a model for its analysis. Atten Percept
Psychophys. 1973; 14:201-211.
17. Kozlowski LT, Cutting JE. Recognizing the sex of a walker from a dynamic point-light display. Atten
Percept Psychophys. 1977; 21:575-580.
18. Gibson JJ. The ecological approach to visual perception. Boston: Houghton Mifflin. 1979.
19. Norman JF, Payton SM, Long JR, Hawkes LM. Aging and the Perception of Biological Motion. Psychol
Aging. 2004;19(1):219–225.
20. Fani L, Prasad S, Harber K, Shiffrar M. Recognizing people from their movements. J Exp Psychol Hum
Percept Perform. 2005; 31:210-220.
21. Pollick FE, Key JW, Heim K, Stringer R. Gender recognition from point-light walkers. J Exp Psychol Hum
Percept Perform. 2005; 31:1247-1265.
22. Blake R, Shiffrar M. Perception of human motion. Annu Rev Psychol. 2007; 58:47-73.
23. Dittrich WH. Action categories and the perception of biological motion. Perception. 1993; 22:15-22.
24. Keysers C, Perrett DI. Demystifying social cognition: a Hebbian perspective. Trends Cogn Sci.
2004;8(11):501-507.
25. Molenberghs P, Brander C, Mattingley JB, Cunnington R. The role of the superior temporal sulcus and the
mirror neuron system in imitation. Hum Brain Mapp. 2010;31(9):1316-1326.
26. Horn RR, Williams AM, Scott MA. Learning from demonstrations: The role of visual search during
observational learning from video and point-light models. J Sports Sci. 2002; 20:253-269.
27. Mullineaux DR, Bartlett RM, Bennett S. Research design and statistics in biomechanics and motor control.
J Sports Sci. 2001 Oct;19(10):739-60.
28. Hodges NJ, Williams AM, Hayes SJ, Breslin G. What is modelled during observational learning? J Sport
Sci. 2007;25(5):531-545.
29. Prasad S, Shiffrar M. Viewpoint and the recognition of people from their movements. J Exp Psychol Hum
Percept Perform. 2009;35(1):39-49