نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه امام حسین

2 دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازخورد افزوده با استفاده از دستگاه شبیه ساز بر اکتساب مهارت تیراندازی بود. که به‌صورت نیمه تجربی و با طرح دوگروهی پیش آزمون و پس آزمون بر روی 30تیرانداز مبتدی با دامنه سنی 18تا22 انجام شد. آزمودنی ها به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند و 12 جلسه تمرین تیراندازی را انجام دادند. گروه کنترل فقط از مربی بازخورد می گرفت و گروه آزمایشی هم از مربی و هم دستگاه اسکت بازخورد می گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بازخورد آگاهی ازنتیجه ارائه شده توسط مربی، بر اکتساب مهارت تیراندازی تاثیر معنی داری دارد (p = 0.01)، و همچنین بازخورد آگاهی ازنتیجه ارائه شده از طریق دستگاه اسکت بر اکتساب مهارت تیراندازی تاثیر معنی داری دارد (p = 0.01). علاوه بر این، بین روند تغییرات عملکرد در طول اکتساب، در گروه ارائه بازخورد توسط مربی و گروه اسکت تفاوت معنی داری وجود دارد
(p = 0.01). به طور کلی نتایج نشان داد که بازخورد افزوده توسط مربی و دستگاه اسکت به صورت همزمان به علت اینکه باعث شناسایی خطا، کنترل لرزش دست و تمرکز در تیرانداز می شود باعث ارتقاء مهارت در تیراندازی می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of added feedback, knowledge of the result and execution using the simulator on the acquisition of shooting skills

نویسندگان [English]

  • yaser janbaz 1
  • Zahra Salman 2
  • Mohammad Reza Ghasemian Moghadam 3

1 Imam Hossein University

2 Allameh Tabatabaei University

3 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract
The aim of this study was to investigate the effect of increased feedback on outcome and performance using a simulator on the acquisition of shooting skills. Which was performed semi-experimentally with a pre-test and post-test two-group design on 30 beginner shooters with an age range of 18 to 22. Subjects were divided into control and experimental groups and performed 12 shooting training sessions. The control group received feedback only from the instructor and the experimental group received feedback from both the instructor and the skate machine. Data analysis using repeated measures analysis of variance test and analysis of covariance showed that feedback on the result provided by the instructor has a significant effect on the acquisition of shooting skills (p = 0.01), as well as knowledge feedback. The result presented through the skate machine has a significant effect on the acquisition of shooting skills (p = 0.01). In addition, there is a significant difference between the trend of performance changes during acquisition in the feedback group by the coach and the skate group (p = 0.01). In general, the results showed that increased feedback by the instructor and the skate machine simultaneously improves shooting skills due to its error detection, hand vibration control and focus on the shooter.

کلیدواژه‌ها [English]

  • augmented feedback
  • Simulator، Acquire shooting skills