نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی

2 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی

3 استادیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی امام علی واحد تهران مرکز تهران ایران

چکیده

پیچیدگی تمرینات آموزشی و مسئله تفاوت‌های فردی چالش‌های زیادی را برای مربیان مهارت‌های حرکتی ایجاد کرده است. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی روش‌های آموزشی خطی و غیرخطی در تسهیل اکتساب هماهنگی در پرتاب آزاد بسکتبال است. تعداد چهل و پنج پسر (میانگین سنی= 2/1±9 سال) به صورت تصادفی درگروه یادگیری خطی و دو گروه آموزش با دستکاری قیود تکلیف و آموزش افتراقی به عنوان روش غیرخطی، در 8 جلسه تمرینی به یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. سنجش عملکرد و تغییرات هماهنگی با روش پیش آزمون – پس آزمون با دستگاه سنجش کینماتیک حرکتی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر( 3*2) و آزمون tوابسته برای مقایسه نمرات RMSe استفاده شد. نتایج نشان داد که تغییرپذیری هماهنگی مفاصل مچ و آرنج به طور معنی داری در گروه‌دستکاری قیود تکلیف بهبود یافت (P≤ .01) و نمرات دقت در دو گروه غیرخطی به طور معنی داری افزایش پیدا کردند و این بهبود برای گروه دستکاری قیود تکلیف به مراتب بیشتر از دو گروه دیگر بود. درنتیجه پیشنهاد می‌شود که مربیان ورزشی از آموزش غیرخطی به خصوص دستکاری قیود تکلیف در آموزش کودکان خود بهره بگیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparison of linear and non-linear training strategies on coordination variability of basketball free shooting

نویسندگان [English]

  • naghme asadi 1
  • Shahab Parvinpour 2
  • marzieh balali 3
  • zahra entezari 4

1 phd student

2 Faculty of physical education and sport sciences in Kharazmi university

3 Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor of Imam Ali Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Tehran Branch, Tehran Center, Iran

چکیده [English]

The complexity of training exercises and the issue of individual differences have created many challenges for motor skills trainers. The aim of this study is to compare the effectiveness of linear and non-linear training methods in facilitating the acquisition of coordination in basketball free throw. Forty-five boys (average age = 9±1.2 years) were randomly assigned to the linear learning group and tow training groups by manipulating task constraints and differential training as a nonlinear method to learn basketball free throw skills in 8 practice sessions. Measurement of performance and changes in coordination were investigated by the pre-test-post-test method with a kinematic motion analysis. In order to analyze the data, the analysis of variance test with repeated measurements and the paired t-test were used to compare the RMSe scores. The results showed that the variability of the coordination of the wrist and elbow joints improved significantly in the task constraints manipulation group (P ≤ .01) and the accuracy scores in the tow nonlinear groups increased significantly, and this improvement was far greater for the task constraints manipulation group than the other two groups. As a result, it is suggested that sports coaches take advantage of non-linear training, especially the manipulation of task constraints in their training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Constraint Led Approach
  • Differential Learning
  • Movement Coordination