نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 رفتارحرکتی، علوم ورزشی، ارومیه، ارومیه، ایران/دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 رفتار حرکتی، تربیت بدنی، ارومیه (نازلو)، ارومیه، ایران
چکیده
روش های آموزش و نظریه سیستم های خودسازمانی برای تحلیل عواملی که نقش کلیدی در عملکرد بایکنان فوتبال دارند، مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای خطی و غیرخطی بر خودسازمانی بازیکنان فوتبال بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود. چهل دانشجوی پسر مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و بصورت تصادفی به چهار گروه مساوی آموزش به روشهای SET، PP، GS و سنتی تقسیم شدند. شرکت کنندگان در چهار مرحله پیشآزمون، پسآزمون، آزمون یادداری و آزمون انتقال در متغیر خودسازمانی مورد ارزیابی قرار گرفتد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آنوا یک راهه به همراه آزمون تعقیبی بنفرونی در سطح آلفای (05/0) استفاده شد. نتایج نشان داد گروه های آموزش غیرخطی در متغیرهای تراکم پاس، دقت پاس و کارآیی از مرحله پیش آزمون تا انتقال پیشرفت قابل توجهی داشتند. همچنین در متغیرهای تراکم پاس، دقت پاس و کارآیی بین گروه های آموزش غیرخطی و سنتی اختلاف معناداری وجود دارد. گروه های غیرخطی در مرحله انتقال عملکرد بهتری نسبت به گروه سنتی داشتند. بنابراین استفاده از آموزش غیرخطی در تمرینات فوتبال میتواند بر توسعه خودسازمانی مفید باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of linear and non-linear Pedagogy on self-organization of football players
نویسندگان [English]
- hasan mohammadzadeh 1
- milad boustanban ghaziyani 2
1 Motor Behavior, Sports Sciences, Urmia, Urmia, Iran/Urmia University, Urmia, Iran
2 Motor Behavior, Physical Education, Urmia (Nazloo), Urmia, Iran
چکیده [English]
Pedagogy methods and the theory of self-organization systems have been used to analyze the factors that play a key role in the performance of football players. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of linear and non-linear pedagogy on the self-organization of football players. The research method was semi-experimental. Forty male undergraduate students of Urmia University were selected by available sampling method and were randomly divided into four equal groups of pedagogy using SET, PP, GS and traditional methods. The participants were evaluated in the four stages of pre-test, post-test, retention test and transfer test in the variable of self-organization. To analyze the data, repeated measures analysis of variance and one-way ANOVA along with bonferroni post hoc test were used at the alpha level (0.05). The results showed that the non-linear pedagogy groups had significant progress in the parameters of pass density, pass accuracy and efficiency from the pre-test stage to transfer. Also, there is a significant difference between the non-linear and traditional pedagogy groups in the variables of pass density, pass accuracy and efficiency. The non-linear groups performed better than the traditional group in the transfer phase. Therefore, the use of non-linear pedagogy in football training can be useful for the development of self-organization.
کلیدواژهها [English]
- linear Pedagogy
- Non-linear Pedagogy
- Self-organization