نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی, تهران, ایران

2 دانشیار گروه رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

با وجود آگاهی و علاقه‌مندی افراد برای ارتقاء فعالیت بدنی در مدارس به‌قدر شایسته به آن پرداخته نمی‌شود. یکی از راه‌های انجام این کار، توجه به فضای انگیزشی و لذت بردن از کلاس‌های تربیت‌بدنی و فعالیت بدنی است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین انگیزش حرکتی و لذت فعالیت بدنی کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دختر 9 الی 12 ساله شهرستان خوی است. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری ‌شده و با استفاده از معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که عامل فعالیت، عامل انگیزش و عامل سازگاری بر لذت فعالیت بدنی در کودکان، تأثیر مثبت دارند. بر این اساس علت عدم فعال بودن برخی از کودکان ناشی از لذت نبردن از فعالیت‌های بدنی است. نتایج پژوهش می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ مدرسین، مربیان، والدین و ... که با این گروه از کودکان سروکار دارند، برای مقابله با بی‌میلی در ورزش و نداشتن رفتاری پایدار و مقاوم برای مشارکت در فعالیت‌های‌بدنی مورد توجه قرار گیرد، چرا که با تمرین و چیرگی بر مهارت‌ها، اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان افزایش می‌یابد و شرکت در تمرینات نیز برای آن‌ها لذت‌بخش‌تر می‌شود. از این‌رو، این احتمال وجود دارد که در فعالیت‌های آتی نیز مشارکت بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship between motor motivation and enjoyment of physical activity in children

نویسندگان [English]

  • Rana Amini 1
  • Zahra Salman 2
  • Mohammad Reza Ghasemian Moghadam 3

1 Graduated with a master's degree in motor behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor in Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor in Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Despite people's awareness and interest in promoting physical activity in schools, it is not adequately addressed. One of the ways to do this is to pay attention to the motivational atmosphere and enjoy physical education and physical activity classes. This research was conducted with the aim of investigating the relationship between motor motivation and children's enjoyment of physical activity. The statistical population of this research is all female students aged 9 to 12 in Khoy city. The data was collected through a questionnaire and analyzed using structural equations with the help of Smart PLS software. The results showed that the activity factor, motivation factor and adaptation factor have a positive effect on the enjoyment of physical activity in children. Based on this, the reason why some children are not active is because they do not enjoy physical activities. The results of the research can be considered in the planning of teachers, coaches, parents, etc., who deal with this group of children, to deal with reluctance in sports and not having a stable and resistant behavior to participate in physical activities, because with practice and mastery On skills, students' self-confidence increases and participating in exercises becomes more enjoyable for them. Therefore, there is a possibility that they will be more involved in future activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Movement Motivation
  • Activity Factor
  • Motivation Factor
  • Adaptation Factor
  • Enjoyment of Physical Activity