تاثیر تصویرسازی شنیداری مبتنی بر سانیفیکیشن بر عملکرد و یادگیری سرویس بلند بدمینتون: مطالعه نقش توانایی تصویرسازی جنبشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استاد، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران

چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر تصویرسازی بینایی شنوایی بر عملکرد در شرایط توانایی تصویرسازی جنبشی بالا و پایین بود. شرکت کنندگان ۴۲ دانشجوی مبتدی بودند که با ارزیابی توانایی تصویرسازی بینایی، شنوایی و جنبشی در چهار گروه بینایی-توانایی تصویرسازی جنبشی پایین، بینایی-توانایی تصویرسازی جنبشی بالا، بینایی شنوایی-توانایی تصویرسازی جنبشی پایین، بینایی شنوایی- توانایی تصویرسازی جنبشی بالا قرار گرفتند. برای ایجاد الگوی بینایی شنوایی سرعت زاویه‌ای مفصل شانه فرد ماهر در سرویس بلند بدمینتون به صدا تبدیل و بر الگوی بینایی منطبق گردید. شرکت کنندگان در چهار جلسه تمرینی ۴۰ کوششی شرکت و بعد از ۴۸ ساعت آزمون یادداری و انتقال گرفته شد. برای ثبت دقت اجرا سرویس بدمینتون، از آزمون استاندارد اسکات و فاکس استفاده شد. از تحلیل واریانس عاملی برای مقایسه گروه ها در مراحل آزمون استفاده گردید. نتایج نشان داد عملکرد گروه بینایی شنوایی- توانایی تصویرسازی جنبشی بالا بهتر از سایر گروه ها بود. همچنین عملکرد گروه‌های تصویرسازی بینایی شنوایی نسبت به گروه‌های بینایی به ویژه گروه بینایی- توانایی تصویرسازی جنبشی پایین در جلسات اکتساب(F=3/3, df=3, P=0/031)،آزمون‌های یادداری(F=10/385, df=3, P=0/001)و انتقال(F=21/27, df=3, P=0/001) بهتر بود. این پژوهش نشان داد استفاده از تصویرسازی بینایی شنوایی مبتنی بر سانیفیکیشن حرکت منجر به توسعه بیشتر مهارت نسبت به تصویرسازی بینایی در ترکیب با تمرین بدنی شده است. از آنجایی که توانایی تصویرسازی جنبشی توانایی فرد در مهارت تصویرسازی است به نحوی که حس حرکت را ایجاد کند و از سوی دیگر این حس حرکت در شرایط بینایی شنوایی وجود دارد، با ایجاد یک هم افزایی منجر به توسعه عملکرد شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Auditory Imagery based on sonification on Performance and Learning Badminton Long Serve: Studying role of kinesthetic imagery ability.

نویسندگان English

  • Fateme Parimi 1
  • behrouz abdoli 2
  • Hesam Ramezanzade 3
1 Ph.D. Student in Motor Behavior, Department of Behavioral and Cognitive Sciences and Technology in Sport, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Behavioral and Cognitive Sciences and Technology in Sport, Faculty of sport sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Sport Science, School of Humanities, Damghan University, Damghan, Iran
چکیده English

The aim of the present study was to determine the effect of audiovisual imagery on performance in the conditions of high and low kinesthetic imagery ability. The participants were 42 novice students who after assessing visual, auditory kinesthetic imagery ability, were randomly divided into four groups of visual-low kinesthetic imaging ability, visual-high kinesthetic imagery ability, audiovisual-low kinesthetic imagery ability, audiovisual-high kinesthetic imagery ability groups. To create audiovisual pattern, the angular velocity of the shoulder joint of a skilled person in the badminton long serve was converted into sound and matched to the visual pattern. The subjects participated in four practice sessions of 40 attempts, and then retention and transfer tests were performed after 48 hours. To record the performance accuracy, Scott and Fox standard test was used. Factor Analysis was employed to compare the groups in the test stages. The results showed that the performance of the audiovisual-high kinesthetic imagery ability group was better than other groups. Also the performance of the audiovisual imagery groups was better than the visual groups, especially the visual-low kinetic imagery ability group in the acquisition sessions(F=3/3,df=3,P=0/031),retention(F=10/385,df=3,P=0/001)and transfer(F=21/27,df=3,P=0/001)tests. These results stated that the use of audiovisual imagery based on movement sonification has resulted in skill development in combination with physical practice. Since the ability of kinetic imagery is the ability of a person to imagery in a way that creates a sense of movement in a person, also this sense of movement exists in the audiovisual, this synergy has led to the development of performance.

کلیدواژه‌ها English

  • multisensory imagery
  • sonification
  • imaging ability
  • audiovisual integration

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 29 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 19 خرداد 1404