تاثیر خودگویی هدفمند بر افکار خودآیند منفی و عملکرد حرکتی در رقابت پرتاب دارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس، ایران.

چکیده
هدف تحقیق حاضر مطالعه تاثیر خودگویی ارگانیک از نوع هدفمند بر افکار خودآیند منفی و عملکرد در رقابت پرتاب دارت بود. بدین منظور تعداد 36 دانشجو مبتدی در زمینه پرتاب دارت انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه خودگویی و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا در یک جلسه آموزشی تکنیک صحیح پرتاب دارت توسط یک مربی حرفه ای به آنها آموزش داده شد و 100 پرتاب تمرینی به سمت تخته دارت تجربه کردند و خطای تکنیکی آنها شناسایی و با آموزش دوباره اصلاح شد. سپس، هر دو گروه در مرحله پیش آزمون شامل 2 دسته پرتاب 10 کوششی شرکت کردند و عملکرد آنها سنجیده شد و پرسشنامه افکار خودآیند منفی (QNS) هولون و کندال در پایان پیش آزمون تکمیل کردند؛ در مرحله بعد دوباره 2 دسته پرتاب 10 کوششی در شرایط رقابتی بین شرکت کنندگان انجام شد، با این تفاوت که گروه خودگویی هدفمند قبل از پرتاب دارت از عبارت های خودگویی هدفمند استفاده می کرد؛ اما گروه کنترل در طول پرتاب ها از هیچ نوع خودگویی استفاده نمی کرد. دوباره امتیازات پرتاب دارت سنجیده و پرسشنامه افکار خودآیند منفی تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که خودگویی منجر به بهبود عملکرد پرتاب دارت در طول رقابت و کاهش افکار خودآیند منفی شد. به طور کلی، به نظر می‌رسد خودگویی هدفمند در طول رقابت پرتاب دارت از طریق تغییر شناختی از تهدید ها به چالش ها از بروز خودگویی خودکار منفی جلوگیری کرده است و زمینه بهبود عملکرد را فراهم کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The effect of Goal-Directed Self-Talk on negative spontaneous thoughts and Motor performance in the throwing competition

نویسندگان English

  • Amir Dana 1
  • mansour Khalilzadeh Kouchameshki 2
1 Associate of professor, Department of physical education, Tabriz Branch , Islamic Azad university, Tabriz, Iran
2 Assistant Prof, Department of Physical Education and sport science, Salmas Branch, Islamic Azad University, Salmas, Iran.
چکیده English

The purpose of this research was to study the effect of Goal-directed organic self-talk on negative spontaneous thoughts and performance in dart throwing competition. For this purpose, 36 beginner students in the field of darts were selected and randomly divided into two Goal-directed self-talk and control groups. At first, in a training session, they were taught the correct technique of throwing darts by a professional trainer, and they experienced 100 practice throws towards the dart board, and their mistakes were identified and corrected. Then, both groups participated in the pre-test phase, including 2 sets of 10-trial throws, and their performance was measured, and Holon and Kendall completed the Negative Spontaneous Thoughts Questionnaire (QNS) at the end of the pre-test; In the next step, 2 sets of 10-trial throws were conducted again in competitive conditions between the participants, with the difference that the Goal-directed self-talk group used Goal-directed self-talk phrases before throwing darts; But the control group did not use any kind of self-talk during the throws. Dart throwing scores were measured again and negative spontaneous thoughts questionnaire was completed. The results of covariance analysis showed that self-talk led to the improvement of dart throwing performance during the competition and the reduction of negative self-inflicted thoughts. In general, it seems that Goal-directed self-talk during the dart throwing competition has prevented the occurrence of negative automatic self-talk through cognitive change from threats to challenges and has provided the basis for performance improvement by increasing self-confidence and reducing anxiety.

کلیدواژه‌ها English

  • Organic self-talk
  • Goal-directed Self-talk
  • negative thoughts
  • Motor performance
  • throwing darts

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 31 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری 21 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش 19 خرداد 1404