نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه شهیدبهشتی
2 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
3 دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین مشاهدهای خودکنترلی و سطح مهارت الگو بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون بود. 52 دانشجوی دختر (18 تا 26 سال) بهطور تصادفی در یکی از چهار گروه: الف. الگوی ماهر - خودکنترل، ب. الگوی ماهر - جفتشده، ج. الگوی در حال یادگیری – خودکنترل٬ و د. الگوی در حال یادگیری - جفتشده٬ قرار گرفتند. مطالعهی حاضر شامل پیشآزمون، اکتساب و آزمون یادداری بود. نتیجه و شکل حرکت بهعنوان متغیرهای وابسته مورد اندازهگیری قرار گرفتند. متغیرهای مستقل شامل نوع الگو (ماهر یا در حال یادگیری) و شرایط تمرین (خودکنترل یا جفتشده) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس عاملی، یو- من- ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد که در ارتباط با شکل حرکت، نتایج نشان داد که اثر اصلی نوع الگو، اثر اصلی شرایط تمرین و تعامل نوع الگو و شرایط تمرین در آزمون اکتساب و یادداری معنی-دار نبود. در خصوص امتیازات نتیجه، اثر اصلی نوع الگو در آزمون اکتساب معنیدار بود. گروه الگوی در حال یادگیری عملکرد بهتری را نسبت به گروه الگوی ماهر نشان داد، اما اثر اصلی شرایط تمرین در آزمون اکتساب معنیدار نبود. همچنین، اثر اصلی نوع الگو، اثر اصلی شرایط تمرین و تعامل بین نوع الگو و شرایط تمرین در آزمون یادداری معنیدار نبود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of self-controlled observational practice and model’s skill level on badminton long serve
نویسندگان [English]
- Behrooz Abdoli 1
- Alireza Farsi 2
- Otella Shojae 3
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effect of self-controlled observational practice and model’s skill level on learning of badminton long serve. 52 female students (18-26 ages) were randomly assigned to one of four groups: a) skilled model-self-control, b)skilled model-yoked, c)learning model-self-control, d)learning model-yoked. The study involved pre-test, acquisition and retention test. outcome and movement pattern were measured as dependent variables. Independent variables were model type (skilled or learning) and practice condition (self-controlled or yoked). Data were analysed with factorial ANCOVA, kruskal-wallis and U-mann-whitney tests. In regard to movement pattern, The result showed that the main effect of practice condition , the main effect of model type and interaction of practice condition and model type were not significant neither acquisition nor retention test. on the subject of outcome scores the main effect of model type was significant in acquisition test. learning model group showed better performance than skilled model group, but the main effect of practice condition was not significant in acquisition test, as well as, the main effect of practice condition , the main effect of model type and interaction of practice condition and model type were not significant in retention test.
کلیدواژهها [English]
- Observational Learning
- self-control practice
- Skilled Model
- learning model