نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه شهیدبهشتی

2 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین مشاهده‌ای خودکنترلی و سطح مهارت الگو بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون بود. 52 دانشجوی دختر (18 تا 26 سال) به‌طور تصادفی در یکی از چهار گروه: الف. الگوی ماهر - خودکنترل، ب. الگوی ماهر - جفت‌شده، ج. الگوی در حال ‌یادگیری – خودکنترل٬ و د. الگوی در حال‌ یادگیری - جفت‌شده٬ قرار گرفتند. مطالعه‌ی حاضر شامل پیش‌آزمون، اکتساب و آزمون یادداری بود. نتیجه و شکل حرکت به‌عنوان متغیرهای وابسته مورد اندازه‌گیری قرار گرفتند. متغیرهای مستقل شامل نوع الگو (ماهر یا در حال ‌یادگیری) و شرایط تمرین (خودکنترل یا جفت‌شده) بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس عاملی، یو- من- ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد که در ارتباط با شکل حرکت، نتایج نشان داد که اثر اصلی نوع الگو، اثر اصلی شرایط تمرین و تعامل نوع الگو و شرایط تمرین در آزمون اکتساب و یادداری معنی-دار نبود. در خصوص امتیازات نتیجه، اثر اصلی نوع الگو در آزمون اکتساب معنی‌دار بود. گروه‌ الگوی در حال‌‌ یادگیری عملکرد بهتری را نسبت به گروه الگوی ماهر نشان داد، اما اثر اصلی شرایط تمرین در آزمون اکتساب معنی‌دار نبود. هم‌چنین، اثر اصلی نوع الگو، اثر اصلی شرایط تمرین و تعامل بین نوع الگو و شرایط تمرین در آزمون یادداری معنی‌دار نبود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of self-controlled observational practice and model’s skill level on badminton long serve

نویسندگان [English]

  • Behrooz Abdoli 1
  • Alireza Farsi 2
  • Otella Shojae 3

1

2

3

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of self-controlled observational practice and model’s skill level on learning of badminton long serve. 52 female students (18-26 ages) were randomly assigned to one of four groups: a) skilled model-self-control, b)skilled model-yoked, c)learning model-self-control, d)learning model-yoked. The study involved pre-test, acquisition and retention test. outcome and movement pattern were measured as dependent variables. Independent variables were model type (skilled or learning) and practice condition (self-controlled or yoked). Data were analysed with factorial ANCOVA, kruskal-wallis and U-mann-whitney tests. In regard to movement pattern, The result showed that the main effect of practice condition , the main effect of model type and interaction of practice condition and model type were not significant neither acquisition nor retention test. on the subject of outcome scores the main effect of model type was significant in acquisition test. learning model group showed better performance than skilled model group, but the main effect of practice condition was not significant in acquisition test, as well as, the main effect of practice condition , the main effect of model type and interaction of practice condition and model type were not significant in retention test.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Observational Learning
  • self-control practice
  • Skilled Model
  • learning model
1) Wulf G, Raupach M, Pfeiffer F. Self-controlled observational practice enhances learning. Res Q Exerc Sport. 2005 Mar;76(1):107-1.
2) Bandura A. Social foundation of thought and action; a social cognitive theory. Englewood cliffs. Nj: Prentice-Hall; 1986.
3) Shea C H, Wulf, G, Whitacre C A. Enhancing training efficiency and effectiveness through the use of dyad training. J Mot Behav. 1999 Jun;31(2):119-25.
4) Wulf G, Shea C H. Principles derived from the study of simple skills do not generalize to complex skill learning. Psychon Bull Rev. 2002 Jun;9(2):185-211.
5) Shea C H, Wright, D L, Wulf G, Whitacre C. Physical and observational practices afford unique learning opportunities. J Mot Behav. 2000 Mar;32(1):27-36.
6) Bund A, Wiemeyer J. Self-controlled learning of a complex motor skill: Effects of the learners' preferences on performance and self-efficacy. J Hum Movement Stud. 2004 Apr;47:215-36.
7) Wrisberg C A, Pein R L. Note on learner’s control of the frequency of model presentation during skill acquisition. Percept Mot Skills. 2002 Jun;94(3 Pt 1):792-4
8) Pintrich P R. The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. Int J Educ Res. 1991 Jan;31(6):459-70.
9) Zimmerman B J. Self-regulated learning and academic achievement: an overview. Educ psychol. 1990;25(1):3-17.
10) Wulf G. Self-controlled practice enhances motor learning: implications for physiotherapy. Physiotherapy. 2007 Jun ;93(2):96-101.
11) Wu W F, Magill R A. Allowing learners to choose: self-controlled practice schedules for learning multiple movement patterns. Res Q Exerc Sport. 2011 Sep;82(3):449-57.
12) Chiviacowsky S, Wulf G. Self-controlled feedback: does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Res Q Exerc Sport. 2002 Dec;73(4):408-15.
13) Chiviacowsky S, Wulf G. Self-controlled feedback is effective if it is based on the learner’s performance. Res Q Exerc Sport. 2005 Mar;76(1):42-8.
14) Hartman J M. self-controlled use of a percieved physical assistance device during a balancing task. Percept Mot Skills. 2007 Jun;104(3 Pt 1):1005-16.
15) Hebert E P, Landin D. Effects of a learning model and augmented feedback on tennis skill acquisition. Res Q Exerc Sport. 1994 Sep;65(3):250-7.
16) Adams D. The relative effectiveness of three instructional strategies on the learning of an overarm throw for force. J Phys Educ. 2001 Apr;58(2):67-78.
17) Martens R, Burwitz L, Zuckerman J. Modeling effects on motor performance. Res Q. 1976 May;47(2):277-91.
18) Pollock, B. J., & Lee, T. D. Effects of the model's skill level on observational motor, learning. Res Q Exerc Sport. 1992 Mar;63(1):25-9.
19) Hirose T, Tsutsui S, Okuda S, Imanaka K. Effectiveness of the use of a learning model and concentrated schedule in observational learning of a new bimanual coordination pattern. International Journal and Sport and Health Science. 2004;.2;97-104.
20) McCullagh P, Caird J K. Correct and learning models and the use of model knowledge of results in the acquisition and retention of a motor skill. J Hum Movement Stud. 1990;18:107-16.
21) مگیل ریچارد ای. یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها. مترجمان: واعظ موسوی محمد کاظم ، شجاعی معصومه. چاپ سوم. تهران. انتشارات پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، 1386. ص 337.
22) Lee, T. D., & White, M. A. Influence of an unskilled model’s practice schedule on observational motor learning. Hum Movement Sci. 1990 Sep 9(3-5):349-67.
23) McCullagh P, Meyer K N. Learning versus correct models: Influence of model type on the learning of a free-weight squat lift. Res Q Exerc Sport. 1997 Mar;68(1):56-61.
24) شمسی­پور، پروانه. تاثیر انواع خودالگودهی (پیشخوراند، مرورگری مثبت، مشاهده صرف) و تمرین بدنی بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون، پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهیدبهشتی؛ 1388.
25) Friedrich H F, Mandl H. Analyse und Förderung selbstgesteuerten Lernens [Analysis and support of self-regulated learning]. In F.E. Weinert & H. Mandl (Hrsg.), Psychologie der Erwachsenenbildung. (Enzyklopädie der Psychologie, Serie. I, Bd. 4, S. 237-295). Göttingen: Hogrefe;1997.
26) Janelle C M, Barba D A, Frehlich S G, Tennant L K, Cauraugh J H. Maximizing performance effectiveness through videotape replay and a self-controlled learning environment. Res Q Exerc Sport. 1997 Dec;68(4):269-79.
27) Wulf G, Clauss A, Shea C H, Whitacre C. Benefits of self-control in dyad practice. Res Q Exerc Sport. 2001 Sep;72(3):299-303.
28) Wulf G, Toole T. Physical assistance devices in complex motor skill learning: Benefits of a self-controlled practice schedule. Res Q Exerc Sport. 1999 Sep;70(3):  265-72.
29) Post P G, Fairbrother J T, Barros J A. Self-controlled amount of practice benefits learning of a motor skill. Res Q Exerc Sport. 2011 Sep;82(3):474-81.
30) کاتلین ام هی وود. رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. مترجمان: نمازی­زاده مهدی، اصلانخانی محمدعلی. چاپ نهم. تهران. انتشارات سمت، 1387. ص 278.
31) Adams J A. A closed-loop theory of motor learning. J Mot Behav. 1971 Jun;3(2):111-49.
32) Schmidt R A. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychol rev. 1975 Jul;82(4):225-60.
33) Sheffield F D. Theoretical consideration in the learning of complex sequential tasks from demonstration and practice. In A. A. Lumsdaine (Ed.), student response in programmed instruction (pp. 13-32) (National Research Council Publ. 943). Washington, DC: National Academy of Sciences; 1961.