روان‌سنجی ابزار ارزیابی سواد بدنی پیش از دبستان: ابزار جدید سواد بدنی برای سال‌های اولیه کودکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده
هدف: ‌هدف پژوهش حاضر بررسی مدل و ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار سواد بدنی برای کودکان پیش از دبستان ایرانی (18 تا 48 ماهه) بود.
روش‌ها: این پژوهش به صورت توصیفی-زمینه‌یابی و در قالب مطالعه مقطعی انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 305 کودک از مهدکودک‌های شهر تهران انتخاب شدند. ابزار ارزیابی سواد بدنی کودکان پیش از دبستان از طریق روش ترجمه-بازترجمه به فارسی برگردانده شد و توسط هشت متخصص برخی از خصوصیات روان‌سنجی آن بررسی گردید.
یافته‌ها: تحلیل عاملی تأییدی نیز برای ارزیابی داده‌ها و مدل‌سازی سازندگان اصلی ابزار به کار رفت. پایایی ابزار با استفاده از همسانی درونی و ضریب همبستگی درون‌گروهی جهت سنجش دقت و قابلیت تکرارپذیری محاسبه شد. نتایج نشان داد که روایی محتوایی ابزار بر اساس نظر متخصصان 96/0 بوده و در سطح قابل قبول قرار دارد. همچنین، روایی ظاهری با تأیید حداکثری متخصصین در سطح بسیار عالی برآورد شد. در تحلیل عاملی تأییدی، سه دامنه "شایستگی حرکتی"، "حرکات هماهنگ" و "انگیزه و لذت" به عنوان عوامل اصلی شناسایی و تأیید شدند که با مدل نظری و معیارهای آماری تناسب خوبی نشان دادند. ضرایب پایایی همسانی درونی، شامل پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ، بالاتر از 70/0 به دست آمد که نشان‌دهنده‌ی پایایی درونی مطلوب ابزار است.
نتیجه‌گیری:‌ بنابراین، ابزار سواد بدنی کودکان پیش از دبستان، ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای ارزیابی سواد بدنی کودکان 18 تا 48 ماهه است و می‌تواند توسط پژوهشگران و مربیان کودک مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Psychometrics of the Preschool Physical Literacy Assessment Tool: A New Physical Literacy Tool for Early Childhood Years

چکیده English

Objective: This study aimed to investigate the model and psychometric properties of a tool for assessing gross motor skills in Iranian preschool children (18-48 months).
Method: This descriptive-exploratory study was conducted in a cross-sectional design. A multistage cluster sampling method was used to select 305 children from kindergartens in Tehran. The tool for assessing gross motor skills in preschool children was translated into Persian using the forward-backward translation method and its psychometric properties were evaluated by eight experts. Confirmatory factor analysis was used to analyze the data and model the main components of the tool. The tool's content validity was calculated using internal consistency and intra-class correlation coefficient to measure accuracy and repeatability.
Results: The results showed that the content validity of the tool, based on expert opinions, was 0.96, indicating an acceptable level. Moreover, the face validity was rated as very high with maximum confirmation from experts. In the confirmatory factor analysis, three main domains were identified and confirmed: "motor competence," "coordinated movements," and "motivation and enjoyment," which showed good fit with the theoretical model and statistical criteria. The internal consistency reliability coefficients, including composite reliability and Cronbach's alpha, were higher than 0.70, indicating an excellent value for the tool. Therefore, the tool for assessing gross motor skills in preschool children is a valid and reliable tool for assessing gross motor skills in 18-48-month-old children and can be used by researchers and child educators.

کلیدواژه‌ها English

Physical Competence
Lifestyle
Motivation
Self-Confidence

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 09 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری 24 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 04 مرداد 1404