مقایسه تمرین جسمانی و ذهنی یک تکلیف حرکتی با توجه به نوع تمرین (کم خطا - پرخطا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی عطار

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

10.22089/mbj.2025.16849.2163
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تمرین جسمانی و ذهنی در اجرا و یادگیری ضربه شوت فوتسال باتوجه به نوع تمرین (کم‌خطا و پر‌خطا) بود. برای این کار، 75 دانشجوی دختر غیرتربیت بدنی در باز سنی 22 تا 25 سال به طور تصادفی در پنج گروه تقسیم شدند (15 = N در هر گروه). در پیش آزمون، اندازه‌گیری در فاصله 5/3 متری انجام شد. به منظور مقایسه توانایی تصویر سازی در دو گروه تمرین ذهنی، پرسشنامه تصویری سازی (VMIQ-2) برای این دو گروه اجرا شد. در مرحله اکتساب، در حالیکه گروه‌های آزمایشی با توجه به نوع تمرین 80 کوشش را اجرا کردند، گروه کنترل تنها تمرین رایانه‌ای غیرمرتبطی انجام دادند. سپس مرحله پس آزمون، مشابه با پیش‌آزمون اجرا شد. 48 ساعت بعد آزمون یادداری، از فاصله شش متری و آزمون انتقال فاصله‌ای از فاصله 6/5 متر و آزمون انتقال ثانویه که همزمان با شمارش تعداد تون‌های مترونوم از فاصله 6 متری بود ، اجرا شد. نتایج نشان داد عملکرد شوت در گروه جسمانی کم خطا در مقایسه با گروه جسمانی پر خطا به طور معنی داری بهتر بود ، این نتیجه بین دو گروه کم خطا و پرخطا ذهنی نیز مشاهده شد (برای تمام مراحل 05/0 > P). با توجه به اینکه عملکرد متفاوتی که بین دو گروه جسمانی مشاهده شد، در گروه های ذهنی نیز تکرار شد، استنباط می شود که ظاهراً دو نوع تمرین جسمانی و ذهنی فرایندها و مکانیسم های زیربنایی مشابه ای را درگیر می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Comparison of physical and mental practice of movement task according to the type of practice (errorless – errorfull)

نویسندگان English

nayereh khosrojerdi 1
amin ghamari 1
Somayeh Golzar 2
1 attar institute of higher education
2 Islamic Azad University, Mashhad branch
چکیده English

The primary goal of this research was to compare the effects of physical and mental practice on the performance and learning of futsal shots, taking into account the type of practice implemented (errorless and errorfull). For this purpose, 75 non-physical education female students between the ages of 22 and 25 were randomly divided into five groups (N = 15 in each group). During the pre-test phase, were assessed at a distance of 3.5 meters. To assess the visualization capabilities between the two mental practice groups, the visualization questionnaire (VMIQ-2) was administered to both groups. In the acquisition phase, the experimental groups performed 80 trials , the control group only performed an unrelated computer task. Then, in the post-test phase, measurements similar to the pre-test were performed. 48 hours later, Retention test, from a distance of six meters, and distance transfer test from a distance of 6.5 meters, and the secondary transfer test was performed at the same time as counting the number of metronome tones from a distance of 6 meters.The results indicated that the shooting performance of the errorless physical group was significantly superior to that of the errorfull physical group, with a statistical significance ,this result was also observed between the two groups with errorfull and errorless mental (P < 0.05). Considering that the different efficiency observed between the two physical groups was also repeated in the mental groups, it is concluded that the two types of physical and mental practice apparently involve similar underlying processes and mechanisms.

کلیدواژه‌ها English

Errorfull practice
Errorless practice
Physical practice
Mental practice

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 21 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 30 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری 16 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 12 مهر 1404