تاثیر تمرین واقعیت مجازی بر فعالیت باند بالای آلفا قشر پیشانی در مهارت ضربه گلف : یک مطالعه الکتروانسفالوگرافی مکان یابی منبع در افراد مبتدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده
یادگیری مهارت های حرکتی در واقعیت مجازی به دلیل کاربرد های گسترده آموزشی و توانبخشی اهمیت یافته است. اما سازکارهای نوروفیزیولوژیکی آن به طور کامل شناخته نشده است. این پژوهش تغییرات توان باند بالای آلفا(10-12هرتز) را حین اکتساب مهارت ضربه گلف در افراد مبتدی ارزیابی کرد. در این مطالعه نیمه تجربی،26 شرکت کننده (20تا25 سال) به طور تصادفی در دو گروه تمرین واقعیت مجازی و کنترل(هرکدام13 نفر) قرار گرفتند. فعالیت الکتریکی مغز در پیش آزمون و پس آزمون با EEG در حین اجرای ضربه گلف ثبت و با روش مکان یابی منبع در نواحی قشر پیش پیشانی خلفی- جانبی، پیش حرکتی مکمل، حرکتی مکمل و حرکتی اولیه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمرین واقعیت مجازی باعث کاهش معنادار توان باند بالای آلفا در قشر پیش پیشانی خلفی- جانبی و پیش حرکتی مکمل شد(T= 1.84, p<0.05). گروه کنترل هیج تغییری نشان نداد. ناهمزمانی ریتم آلفا در نواحی قدامی قشر پیشانی بیانگر درگیری شناختی و برنامه ریزی حرکتی بیشتر مبتدیان در واقعیت مجازی است. این الگوی عصبی احتمالا بازتاب کارایی تطبیقی مغز در برابر بار شناختی بالای واقعیت مجازی و تدوام پردازش آگاهانه در مراحل شناختی-تداعی یادگیری حرکتی است و بر ضرورت توجه به پیچیدگی ها تعامل انسان- واقعیت مجازی در طراحی مداخلات آموزشی تاکید می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Effect of Virtual Reality Training on Upper Band Alpha Activity in the Frontal Cortex in Golf Putting: A Source-Localized EEG Study in Novices

نویسنده English

somayeh golzar
Department sport management and motor behavior, Faculty of sport science, Ferdowsi University of Mashhad,, Mashhad, Iran
چکیده English

Virtual reality (VR) environments are increasingly used for motor skill learning, yet the underlying neurophysiological mechanisms in the earliest stages remain unclear. This study examined changes in upper alpha band power (10-12 Hz) while novices acquired a golf putting skill in VR. 26 right handed adults (20-26y) were randomly assigned to a VR group(n=13) or control group(n=13). EEG was recorded in pre- and post-test, and source localization was applied to quantify upper-alpha power in the dorsolateral prefrontal (DLPFC), pre supplementary motor area(Pre-SMA), supplementary motor area(SMA), and primary motor cortex(M1). Results showed VR practice produced a significant decrease in upper alpha band power (event-related desynchronization) within the DLPFC and Pre- SMA (T= 1.84, p<0.05), whereas no change emerged in the control group. Alpha desynchronization in anterior cortical areas indicates grater cognitive engagement and motor planning VR. Rather than reflecting improved neural efficiency, this pattern appears to be an adaptive response to the high cognitive load of the VR context and continued need for conscious processing in cognitive-associative motor learning stages. These results emphasize the necessity of considering the complexities of human – VR interaction in designing training interventions.

کلیدواژه‌ها English

virtual reality
motor learning
alpha power
golf putting

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 13 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 10 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 19 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 21 مهر 1404