نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای و بومی - محلی بر هماهنگی چشم و دست کودکان 7 تا 10 ساله بود. برای این منظور،60 نفر از دانشآموزان سنین ابتدایی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بعد از پر کردن پرسشنامهی اطلاعات شخصی به سه گروه 20 نفری، دو گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. از همهی افراد با استفاده از آزمون پیشرفتهی ماریان فراستیگ بهمنظور ارزیابی اولیهی هماهنگی چشم و دست آزمودنیها، پیشآزمون بهعمل آمد. افرادگروههای تجربی بهمدت 6 هفته، هفتهای سه جلسهی 45 دقیقهای به انجام بازیهای منتخب پرداختند. یک گروه تجربی بازیهای منتخب رایانهای و گروه تجربی دیگر به بازیهای بومی - محلی پرداختند. در پایان جلسات تمرین، پسآزمون گرفته شد. یافتهها با استفاده از تحلیل واریانس یکسویهمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که اثر بازیهای رایانهای و بازیهای بومی و محلی بر هماهنگی چشم و دست کودکان معنادار است(P=0.001) ، ولی بین هماهنگی چشم و دست گروههای تجربیاختلاف معنیداری وجود نداشت (P=0.116). بنابراین بهنظر میرسد که علیرغم برخی نظرات که بازیهای رایانهای را دارای آثار سوء میدانند، استفادهی درست از آن در بهبود رشد کودکان مؤثر است و همچنین بازی های بومی - محلی می تواند در هماهنگی چشم و دست کودکان مفید واقع شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of computer games and local games on eye-hand coordination in 7-10 years children
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effect of computer games and local games on the eye-hand coordination in children aged 7-10. For this purpose, 60 students who were studying in primary schools, were selected randomly. After answering the questions about personal informational, participants divided into three groups of 20 people consist of two experimental groups and one control group. For primary evaluation of eye-hand coordination, the Marian Frastig pre-test was performed for all of them. In a 45-minute session and 3 times a week, the experimental group played certain games for 6 weeks. A selected experimental group was playing computer games and other experimental groups was playing local games. At the end of practice sessions, post-test was performed .The findings were analyzed by the one way analysis variance (ANOVA). The results show that doing computer games and playing local games has a significant effect on the coordination of eye-hand in children (P =0.001), and there was no significant difference in the eye-hand coordination between experience groups (P=0.116).It seems that the correct use of computer games can improve eye- hand coordination skills to in children. And also Local games can be an important role in improving children's eye-hand coordination.
کلیدواژهها [English]
- Perceptual- motional skills
- Eye-hand coordination
- Local Games
- Computer Games