نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر بازی­های رایانه­ای و بومی - محلی بر هماهنگی چشم و دست کودکان 7 تا 10 ساله بود. برای این منظور،60 نفر از دانش­آموزان سنین ابتدایی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی­ها بعد از پر کردن پرسش‌نامه­ی اطلاعات شخصی به سه گروه 20 نفری، دو گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. از همه‌ی افراد با استفاده از آزمون پیشرفته‌ی ماریان فراستیگ به‌منظور ارزیابی اولیه‌ی هماهنگی چشم و دست آزمودنی­ها، پیش‌آزمون به‌عمل آمد. افرادگروه­های تجربی به‌مدت 6 هفته، هفته­ای سه جلسه­ی 45 دقیقه‌ای به انجام بازی­های منتخب پرداختند. یک گروه تجربی بازی­های منتخب رایانه­ای و گروه تجربی دیگر به بازی­های بومی - محلی پرداختند. در پایان جلسات تمرین، پس­آزمون گرفته شد. یافتهها با استفاده از تحلیل واریانس یک‌سویهمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که اثر بازی­های رایانه­ای و بازی­های بومی و محلی بر هماهنگی چشم و دست کودکان معنا­دار است(P=0.001) ، ولی بین هماهنگی چشم و دست گروه­های تجربیاختلاف معنی­داری وجود نداشت           (P=0.116). بنابراین به‌نظر می­رسد که علی‌رغم برخی نظرات که بازی­های رایانه­ای را دارای آثار سوء      می­دانند، استفاده­ی درست از آن در بهبود رشد کودکان مؤثر است و همچنین بازی های بومی - محلی می تواند در هماهنگی چشم و دست کودکان مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of computer games and local games on eye-hand coordination in 7-10 years children

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of computer games and local games on the eye-hand coordination in children aged 7-10. For this purpose, 60 students who were studying in primary schools, were selected randomly. After answering the questions about personal informational, participants divided into three groups of 20 people consist of two experimental groups and one control group. For primary evaluation of eye-hand coordination, the Marian Frastig pre-test was performed for all of them. In a 45-minute session and 3 times a week, the experimental group played certain games for 6 weeks. A selected experimental group was playing computer games and other experimental groups was playing local games. At the end of practice sessions, post-test was performed .The findings were analyzed by the one way analysis variance (ANOVA). The results show that doing computer games and playing local games has a significant effect on the coordination of eye-hand in children (P =0.001), and there was no significant difference in the eye-hand coordination between experience groups (P=0.116).It seems that the correct use of computer games can improve eye- hand coordination skills to in children. And also Local games can be an important role in improving children's eye-hand coordination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceptual- motional skills
  • Eye-hand coordination
  • Local Games
  • Computer Games