نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فواصل زمانی مختلف تمرینآسایی بر تحکیم مبتنی بر ثبات و ارتقای حافظة آشکار میباشد. نمونۀ آماری پژوهش حاضر در سه گروه حافظة آشکار حرکتی (گروههای ارتقای با فاصله2ساعت، تداخل با فاصله2ساعت + آزمون یادداری با فاصلۀh 2 و تداخل بافاصله 2 ساعت + آزمون یادداری فوری)، سه گروه حافظة آشکار (گروههای 12 ساعت ارتقا، تداخل تأخیری با فاصلة h12+ اجرای آزمون یادداری فوری و تداخل تأخیری h12+ اجرای آزمون یادداری با فاصلۀh 12)، و سه گروه حافظة آشکار حرکتی (گروههای 48ساعت ارتقا، تداخل تأخیری با فاصلة h48+ اجرای آزمون یادداری فوری و تداخل تأخیری h48+ آزمون یادداری با فاصلةh 48) تقسیم شدند. این پژوهش شامل مراحل اکتساب و یادداری بود و تکالیف زمان واکنش زنجیرهای متناوب و زمان واکنش دو انتخابی بینایی مورد استفاده قرار گرفت. در فاز اول مطالعه، تحکیم مبتنی بر ارتقا و در فاز دوم، تحکیم مبتنی بر ثبات بررسی شد. نتایج فاز اول برای گروههای ارتقای دو ، ارتقای 12 و ارتقای 48 ساعت نشان داد تحکیم مبتنی بر ارتقا برای گروه حافظة آشکار 48 ساعت ارتقا رخ داده است. نتایج فاز دوم نیز نشان داد در هر سه گروه حافظة با فاصله تمرین آسایی 48 ساعت، گروههای تداخل تأخیری با فاصلة h12 + اجرای آزمون یادداری فوری و تداخل تاخیریh 12+ آزمون یادداری با فاصلةh 12 اثر تحکیم مبتنی بر ثبات رخ داده و در گروههای حافظة با فاصله تمرین آسایی دو ساعت (تداخل بعد از دو ساعت + آزمون یادداری با فاصلة دو ساعت و تداخل بعد از دو ساعت + آزمون یادداری فوری) اثر تداخل پسگستر ایجاد شده است. همچنین، یافتهها نشان داند حافظة مربوط به تکلیف، بعد از یادگیری مهارت و در مرحلۀ استراحت، ثبات، ارتقا و تحکیم مییابد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effect of off-line time different periods on stabilization and enhancement-based consolidation process in explicit memory
نویسنده [English]
- Amir Shams
چکیده [English]
The aim of this research was the effect of off-line time different periods on stabilization and enhancement-based consolidation process in explicit memory. students were randomly divided into 9 groups with distance of 12 h enhancement, immediate interference + retention with distance of 12 h, delay interference with distance of 12 h + immediate retention, delay interference with distance of 12 h + delay retention with distance of 12 h, distance of 48 h enhancement, immediate interference + retention with distance of 48 h, delay interference with distance of 48 h + immediate retention, delay interference with distance of 48 h + delay retention with distance of 48 h. This research consisted of two phases of learning and retention. Alternating serial reaction time and two selection reaction time tasks were used for this research. In retention results showed that group with 48h period occurred consolidation based enhancement. Results showed that in groups with off line period 48 and groups with delay interference with distance of 12 h + delay retention with distance of 12 h occurred stabilization based consolidation. In group with 12h offline period (immediate interference + retention with distance of 12 h) occurred retrograde interference effect. Groups delay interference with distance of 12 h + delay retention with distance of 12 h, and delay interference with distance of 48 h + delay retention with distance of 48 h have better stabilization based consolidation (P<0.05). Finally, results showed that enhancement and stabilization in alternating serial reaction time task cannot be obtained by practice and during session training, but enhancement and stabilization based consolidation obtained after off line stage.
کلیدواژهها [English]
- Consolidation
- Motor explicit memory
- Off line Distance
- Enhancement
- Stabilization