نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه ارومیه

2 استادیار دانشگاه ارومیه

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر دستورالعمل­های کانون توجه بیرونی و درونی در افراد با سبک­های شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه بر عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی پرتاب دارت می­باشد. در­این­راستا، آزمون گروهی تصاویر پنهان­شده در بین 112 دانشجوی دختر سالم راست­دست دانشگاه ارومیه در دامنۀ سنی 26ـ24 سال که تجربه­ای در مهارت پرتاب دارت نداشتند توزیع شد. براساس نمرات به­دست­آمده از آزمون، 48 نفر به­صورت تصادفی در چهار گروه 12 نفری مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی، مستقل از زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی و وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه بیرونی قرار گرفتند. شرکت­­کنندگان تکلیف پرتاب دارت را به­مدت سه جلسه و هر جلسه، پنج دسته کوشش شش تایی را با دستورالعمل کانون توجهی مربوط به گروه خود تمرین کردند. بلافاصله پس از مرحلۀ اکتساب (همانند پیش­آزمون (یک دسته کوشش 10 تایی)) پس­آزمون اجرا گردید و سپس، با فاصلۀ 48 ساعت بی­تمرینی و بدون ارائۀ هرگونه دستورالعمل، آزمون یادداری (یک دسته کوشش 10 تایی) انجام شد. تحلیل یافته­ها با استفاده از آنووای دوطرفه نشان می­دهد که اثرهای اصلی و نیز اثر متقابل در پس­آزمون معنادار نمی­باشد (P>0.05)؛ اما مقایسۀ میانگین­ آزمون یادداری گروه­ها با استفاده از آنووای دوطرفه، تفاوتی معنادار را نشان می­دهد (P<0.05).            علاوه­براین، به­منظور بررسی اثر متقابل از آزمون تی مستقل با تصحیح بونفرونی استفاده گردید. یافته­ها اختلاف معنا­داری را بین دو گروه مستقل/ وابسته به زمینه با دستورالعمل­های کانون توجه درونی و نیز بین دو گروه وابسته به زمینه که با دستورالعمل­های متفاوت کانون توجه درونی و بیرونی آموزش دیده بودند نشان می­دهد (P<0.012).  به­طورکلی، این پژوهش نشان می­دهد که کانون توجه بیرونی، مزیتی برای یادگیرندگان وابسته به زمینه می­باشد و کانون توجه درونی نیز ویژگی برجسته­ای برای یادگیرندگان مستقل از زمینه محسوب می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effect of external and internal focus of attention instructions in field dependence and independence on performance and learning of dart throwing

نویسندگان [English]

  • Hosna Azizi 1
  • Fatemeh Hoseini 2

1

2

چکیده [English]

The aim of present study was to examine effect of external and internal focus of attention instructions in field dependence and independence on performance and learning of motor skill dart throwing. For this purpose, The Group Embedded Figure Test were distributed Among 112 right-handed healthy female students from Urmia University between ages 24-26 years who had no experienced in skill dart throwing. On the basis of the test results participants were assigned in to four groups homogeneously field independence with internal focus of attention instructions, field dependence with internal focus of attention instructions, field independence with external focus of attention instructions and field dependence with external focus of attention instructions were given. The participants practice dart throwing task for three sessions and each session five tries 6 each, with instructions to focus on their group practice. Immediately after the acquisition, as well as pre-test, (a group ten tries) the post-test and then with an interval of 48 hours without any instructions retention test were performed. Using two-way ANOVA showed that the main effects and interaction were not significant in post-test (P>0.05). Comparison of the mean retention groups using two-way ANOVA showed significant differences (P<0.05). For investigate the interaction, Bonferroni correction was used independent t-test. Significant differences between the results of two independent/ dependent field with internal focus of attention, significant difference between the two groups is also, dependent on the different internal and external focus (P<0.012). The overall result of this research can be stated that the external focus of attention benefit to learner’s field depending and the internal focus of attention is advantage for independent learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Focus Of Attention
  • Cognitive styles
  • Field dependence/ field independence
  • Learning
  • Motor skill
1) مگیل ریچارد. یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها. مترجمان: واعظ موسوی محمدکاظم، شجاعی معصومه. چاپ اول. تهران: انتشارات حنانه؛ 1380. ص 4ـ123.
2) Wulf G. Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research (target article). E –J Beve Tra. 2007; (1): 4-14.
3) Prinz W. Perception and action planning. Eur J Cogn Psychol. 1997; (9): 129-54.
4) Wulf G­, Weigelt C. Instructions about physical principles in learning a complex motor skill: To tell or not to tell. Res Q Exercise Sport. 1997; (4): 363-7.
5) Wulf G, HOB M, Prins W. Instructions for learning: Deffrential effect of internal versus and external focus of attention. J Mot Behav. 1998; (30): 169-79.
6) Wulf G, McNevin N H, Shea C H. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. Q J Exp Psychol. 2001; (54): 1143–54.
7) McNeviv N H, Shea C H, Wulf G. Increasing the distance an external focuse of attention enhances learning. Psychol Res. 2003; (67): 22-9.
8) ولف گابریل. توجه و یادگیری مهارت حرکتی. مترجمان: فرخی احمد، محزون مهدی. چاپ اول. تهران: انتشارات نرسی؛ 1388. ص 7ـ111.
9) Kal E C, Van Der Kamp J H, Houdij K. External attentional focus enhances movement automatization: A comprehensive test of the constrained action hypothesis. Hum Movement Sci. 2013; (4): 527-36.
10) William M, Land C F, Thomas S. The influence of attentional focus on the development of skill representation in a complex action. Psychol Sport Exercise. 2014; (1): 30–8.
11) عبدلی بهروز، فرخی احمد، شمسی­پوردهکردی پروانه، شمس امیر. تأثیر کانون توجه درونی و بیرونی از طریق باز­خورد و دستورالعمل بر یادگیری حفظ تعادل پویا. نشریۀ رفتار حرکتی.1390؛ (11): 80ـ63.
12) Carpenter Sh K, Lohse K R, Healy A F, et al. External focus of attention improves performance in a speeded aiming task. J Appl Res Memory Cogn. 2013; (2): 14–9.
13) Beilock S L, Carr T, MacMohon C, Starkes j. When paying attention becomes counterproductive: Impact of divided versus skill focused attention novice and experienced performance of sensorimotor skills. J Exp Psychol-Appl. 2002; (1): 6-16.
14) Beilock S L, Bertanthal B I, Mccoy A M, Carr T. Haste does not always make waste: Expertise, direction of attention and speed versus accuracy in performing sensorimotor skills. Psychol B Rev. 2004; (11): 372-9.
15) Hartman J, Hunfalvay T. Effect of attentional focus of learning the basic cust for fly fishing. J Motor Behave. 2002; (200): 95-123.
16) Lohse K R, Sherwood D­ E, HealyA F. On the advantage of an external focus of attention: A benefit to learning or performance? Hum Movement Sci. 2014; (33): 120–34.
17) حجازی دینان پریسا، اصلانخانی محمدعلی، فرخی احمد، شجاعی معصومه. اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب دارت در افراد مبتدی. نشریۀ رفتار حرکتی و روان­شناسی ورزشی. 1390؛ (­9): 66ـ45.
18) Emanuel M, Jarus T, ­­Bart O. Effect of attention a­nd age on motor acquisition, retention, and transfer: A randomized trial. J Phys Ther. 2008; (88): 251-60.
19) Thiago A C, Oliveira R A, De nardi, Go Tani, Umberto C, Corrêa. Effects of internal and external attentional foci on motor skill learning: testing the automation hypothesis. Hum Movement. 2013; (3): 194– 9.
20) Wulf G, Lauterbach B, Toole T. The learning advantages of an external focus of attention in golf. Res Q Exerc Sport. 1999; (2): 120–6.
21) Bell J B, Hardy J. Effects of attentional focus on skilled performance in golf. J Appl Sport Psychol. 2009; (2): 163–77.
22) امامی­پور سوزان، شمس حسن. سبک­های یادگیری و شناختی: نظریه­ها و آزمون­ها. چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت؛ 1389­. ص 5ـ34.
23) Palladino P, Poli P, Masi G, Marcheschi M. Impulsive reflective cognitive style and emotion in adolescence. Percept Motor Skill. 1997; (1-2): 47-57.
24) نوروزی داریوش. سبک­های شناختی و ارتباط آن­ها با یادگیری. مجموعۀ مقالات علوم انسانی، علوم تربیتی و روان­شناسی . تهران؛ 1382­­. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جنوب 
25) Brunner R, Hill D. Using learning styles research in coaching. J Phys Educ Rec Dance. 1999; (4): 26-8.
26) Riding R J. On the nature of cognitive style. Educ Psychol. 1997; (1): 29–50.
27) Fitts P M, Posner M I. Human performance. Brooks Coole Oregon, Belmont; 1967. P. 17-20.
28) Gentile A M. A working model of skills acquisition with application to teaching. Quest. 1972; (1): 3–23.
29) Witkin H A, Oltman P, Raskin E­, Karp S. A manual for the embedded figures test. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press; 1971. P. 24-7.
30) Witkin H A, Goodenough D R, Oltman P K. Psychological differentiation: Current status. J Pers Soc Psychol. 1979; (37): 27-45.
31) موسوی زهره. استقلال/ وابستگی میدان ادراکی در ورزشکاران ماهر و نیمه­ماهر در مقایسه با افراد عادی. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه اصفهان: دانشکدۀ روان­شناسی و علوم تربیتی­؛ 1377­.
32) برهانی حسین، محمدزاده حسن، حسینی فاطمه­سادات­. اثر کانون توجه و فراوانی بازخورد در اکتساب و یادداری پرتاب دارت­. نشریۀ رفتار حرکتی و روان­شناسی ورزشی. 1391؛ (10): 76ـ57.
33) طهماسبی فرشید، اصلانخانی محمدعلی، نمازی­زاده مهدی. اثرات تمرکز توجه و تصویرسازی درونی و بیرونی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت. نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی. 1388؛ (25): 25ـ­116.
34) Shea Ch, Wulf G. Enhancing motor learning through external-focus instructions and feedback. Hum Movement Sci. 1999; (4): 553–71.
35) Wulf G, Nathan M C, Matthias G, Andreas S. Enhancing the learning of sport skills throug external-focus feedback. J Motor Behav. 2002; (2): 171–82.
36) ضیایی مریم، امیری شعله، مولودی حسین. رابطۀ نمرات تیپ شبانه­روزی و زمان واکنش دانشجویان در 2 نوبت صبح و عصر. نشریۀ تازه­های علوم شناختی. 1386؛ (2): 53ـ47.
37) پرویزی نسترن، شجاعی معصومه، خلجی حسن، دانشفر افخم­. اثر تغییر جهت توجه با استفاده از خودگویی آموزشی بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دختران دانشجو. نشریۀ پژوهش در مدیریت ورزشی.1390؛ (1): 11-1.
38) سلاجقه علی، صابری کاخکی علیرضا، زارع­زاده مهشید. اثر نوع کانون توجه به­صورت خودگفتاری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینۀ بسکتبال. نشریۀ رفتارحرکتی. 1393؛ (­16): 20ـ107.
39) Zachry T. Effect of attentional focus on kinematics muscle activation pattern as a function of expertise. Unpublished Master Thesis. Las Vegas­: University of Nevada; 2005.
40) Uehara L A, Button C, Davids K. The effects of focus of attention instructions on novices learning soccer chip. Brazilian J Biomot. 2008; (2): 63-77.
41) Perkins-Ceccato N, Passmore S R, Lee T D. Ef­fects of focus of attention depend of golfers' skill. J Sport Sci. 2003; (21): 593-600.
42) Hossner E J, Ehrlenspiel F. Paralysis by analysis and a nodal point strategy of motor control. In F. Choking (Ed.), Under pressure-attention and motor control in performance situations. Unpublished Dissertation Msc. Universitat Postdom; 2006.
43) Salmoni A, Schmidt R A, Walter C B. Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisal. Psychol Bull. 1984; (95): 335-86.
44) غفار­زاده آهنگر سودابه، شفیع­نیا پروانه، شتاب بوشهری سیده­ ناهید. مقایسة زمان واکنش دیداری و شنیداری ساده و انتخابی در سبک­های شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه­. اولین همایش ملی استعدادیابی ورزشی؛1390؛ تهران: کمیتة ملی المپیک. ص 5ـ34.
45) Liu W, Chepyator-Thomson J R. Associations among field dependence-independence, sports participation, and physical activity level among school children. J Sport Behav. 2008; (2): 130-46.
46) Yan J H. Cognitive styles affect choice response time and accuracy. Pers Indiv Differ. 2010; (17): 57-69.
47) نامور احمدرضا، قطبی ورزنه احمد، بهرامی علیرضا، اسلام­جو مجتبی. تفاوت­های مرتبط با سبک­های شناختی بر اجرای تیراندازی با اسلحۀ کلاشینکوف. ششمین همایش علمی دانشجویان تربیت­بدنی؛ 1390؛ تهران: ص70ـ69. 
48) بهرامی علیرضا، قطبی ورزنه احمد، صائمی اسماعیل. ارزیابی دقت در محیط­های باز و بسته: رویکرد سبک­های شناختی. نشریۀ رفتار حرکتی. 1392؛ (13): 94ـ77.
49) Maxwell J P, Masters R S. External versus internal focus instructions: Is the learner paying attention? Int J Appl Sports Sci. 2002; (14): 70-88.
50) قطبی ورزنه احمد، ضرغامی مهدی، صائمی اسماعیل، ملکی فرزاد. تأثیر سبک­های شناختی بر دقت: نقش حافظۀ کاری. نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی. 1391؛ (10): 78ـ61.
51) Raviv S, Nabel N. Relationship between two different measurements of field dependence and athletic performance of adolescents. Percept Motor Skill. 1990; (70):      75-81.
52) Neumann O. Theories of attention. In O.  (Ed.), Handbook of perception and action. San Diego: Academic Press; 1996. P. 389-446.