1) مگیل ریچارد. یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها. مترجمان: واعظ موسوی محمدکاظم، شجاعی معصومه. چاپ اول. تهران: انتشارات حنانه؛ 1380. ص 4ـ123.
2) Wulf G. Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research (target article). E –J Beve Tra. 2007; (1): 4-14.
|
3) Prinz W. Perception and action planning. Eur J Cogn Psychol. 1997; (9): 129-54.
|
4) Wulf G, Weigelt C. Instructions about physical principles in learning a complex motor skill: To tell or not to tell. Res Q Exercise Sport. 1997; (4): 363-7.
|
5) Wulf G, HOB M, Prins W. Instructions for learning: Deffrential effect of internal versus and external focus of attention. J Mot Behav. 1998; (30): 169-79.
|
6) Wulf G, McNevin N H, Shea C H. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. Q J Exp Psychol. 2001; (54): 1143–54.
|
7) McNeviv N H, Shea C H, Wulf G. Increasing the distance an external focuse of attention enhances learning. Psychol Res. 2003; (67): 22-9.
|
8) ولف گابریل. توجه و یادگیری مهارت حرکتی. مترجمان: فرخی احمد، محزون مهدی. چاپ اول. تهران: انتشارات نرسی؛ 1388. ص 7ـ111.
|
9) Kal E C, Van Der Kamp J H, Houdij K. External attentional focus enhances movement automatization: A comprehensive test of the constrained action hypothesis. Hum Movement Sci. 2013; (4): 527-36.
|
10) William M, Land C F, Thomas S. The influence of attentional focus on the development of skill representation in a complex action. Psychol Sport Exercise. 2014; (1): 30–8.
|
11) عبدلی بهروز، فرخی احمد، شمسیپوردهکردی پروانه، شمس امیر. تأثیر کانون توجه درونی و بیرونی از طریق بازخورد و دستورالعمل بر یادگیری حفظ تعادل پویا. نشریۀ رفتار حرکتی.1390؛ (11): 80ـ63.
|
12) Carpenter Sh K, Lohse K R, Healy A F, et al. External focus of attention improves performance in a speeded aiming task. J Appl Res Memory Cogn. 2013; (2): 14–9.
|
13) Beilock S L, Carr T, MacMohon C, Starkes j. When paying attention becomes counterproductive: Impact of divided versus skill focused attention novice and experienced performance of sensorimotor skills. J Exp Psychol-Appl. 2002; (1): 6-16.
|
14) Beilock S L, Bertanthal B I, Mccoy A M, Carr T. Haste does not always make waste: Expertise, direction of attention and speed versus accuracy in performing sensorimotor skills. Psychol B Rev. 2004; (11): 372-9.
|
15) Hartman J, Hunfalvay T. Effect of attentional focus of learning the basic cust for fly fishing. J Motor Behave. 2002; (200): 95-123.
|
16) Lohse K R, Sherwood D E, HealyA F. On the advantage of an external focus of attention: A benefit to learning or performance? Hum Movement Sci. 2014; (33): 120–34.
|
17) حجازی دینان پریسا، اصلانخانی محمدعلی، فرخی احمد، شجاعی معصومه. اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب دارت در افراد مبتدی. نشریۀ رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی. 1390؛ (9): 66ـ45.
|
18) Emanuel M, Jarus T, Bart O. Effect of attention and age on motor acquisition, retention, and transfer: A randomized trial. J Phys Ther. 2008; (88): 251-60.
|
19) Thiago A C, Oliveira R A, De nardi, Go Tani, Umberto C, Corrêa. Effects of internal and external attentional foci on motor skill learning: testing the automation hypothesis. Hum Movement. 2013; (3): 194– 9.
|
20) Wulf G, Lauterbach B, Toole T. The learning advantages of an external focus of attention in golf. Res Q Exerc Sport. 1999; (2): 120–6.
|
21) Bell J B, Hardy J. Effects of attentional focus on skilled performance in golf. J Appl Sport Psychol. 2009; (2): 163–77.
|
22) امامیپور سوزان، شمس حسن. سبکهای یادگیری و شناختی: نظریهها و آزمونها. چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت؛ 1389. ص 5ـ34.
|
23) Palladino P, Poli P, Masi G, Marcheschi M. Impulsive reflective cognitive style and emotion in adolescence. Percept Motor Skill. 1997; (1-2): 47-57.
|
24) نوروزی داریوش. سبکهای شناختی و ارتباط آنها با یادگیری. مجموعۀ مقالات علوم انسانی، علوم تربیتی و روانشناسی . تهران؛ 1382. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جنوب
|
25) Brunner R, Hill D. Using learning styles research in coaching. J Phys Educ Rec Dance. 1999; (4): 26-8.
|
26) Riding R J. On the nature of cognitive style. Educ Psychol. 1997; (1): 29–50.
|
27) Fitts P M, Posner M I. Human performance. Brooks Coole Oregon, Belmont; 1967. P. 17-20.
|
28) Gentile A M. A working model of skills acquisition with application to teaching. Quest. 1972; (1): 3–23.
|
29) Witkin H A, Oltman P, Raskin E, Karp S. A manual for the embedded figures test. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press; 1971. P. 24-7.
|
30) Witkin H A, Goodenough D R, Oltman P K. Psychological differentiation: Current status. J Pers Soc Psychol. 1979; (37): 27-45.
|
31) موسوی زهره. استقلال/ وابستگی میدان ادراکی در ورزشکاران ماهر و نیمهماهر در مقایسه با افراد عادی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه اصفهان: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی؛ 1377.
|
32) برهانی حسین، محمدزاده حسن، حسینی فاطمهسادات. اثر کانون توجه و فراوانی بازخورد در اکتساب و یادداری پرتاب دارت. نشریۀ رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی. 1391؛ (10): 76ـ57.
|
33) طهماسبی فرشید، اصلانخانی محمدعلی، نمازیزاده مهدی. اثرات تمرکز توجه و تصویرسازی درونی و بیرونی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت. نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی. 1388؛ (25): 25ـ116.
|
34) Shea Ch, Wulf G. Enhancing motor learning through external-focus instructions and feedback. Hum Movement Sci. 1999; (4): 553–71.
|
35) Wulf G, Nathan M C, Matthias G, Andreas S. Enhancing the learning of sport skills throug external-focus feedback. J Motor Behav. 2002; (2): 171–82.
|
36) ضیایی مریم، امیری شعله، مولودی حسین. رابطۀ نمرات تیپ شبانهروزی و زمان واکنش دانشجویان در 2 نوبت صبح و عصر. نشریۀ تازههای علوم شناختی. 1386؛ (2): 53ـ47.
|
37) پرویزی نسترن، شجاعی معصومه، خلجی حسن، دانشفر افخم. اثر تغییر جهت توجه با استفاده از خودگویی آموزشی بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دختران دانشجو. نشریۀ پژوهش در مدیریت ورزشی.1390؛ (1): 11-1.
|
38) سلاجقه علی، صابری کاخکی علیرضا، زارعزاده مهشید. اثر نوع کانون توجه بهصورت خودگفتاری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینۀ بسکتبال. نشریۀ رفتارحرکتی. 1393؛ (16): 20ـ107.
|
39) Zachry T. Effect of attentional focus on kinematics muscle activation pattern as a function of expertise. Unpublished Master Thesis. Las Vegas: University of Nevada; 2005.
|
40) Uehara L A, Button C, Davids K. The effects of focus of attention instructions on novices learning soccer chip. Brazilian J Biomot. 2008; (2): 63-77.
|
41) Perkins-Ceccato N, Passmore S R, Lee T D. Effects of focus of attention depend of golfers' skill. J Sport Sci. 2003; (21): 593-600.
|
42) Hossner E J, Ehrlenspiel F. Paralysis by analysis and a nodal point strategy of motor control. In F. Choking (Ed.), Under pressure-attention and motor control in performance situations. Unpublished Dissertation Msc. Universitat Postdom; 2006.
|
43) Salmoni A, Schmidt R A, Walter C B. Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisal. Psychol Bull. 1984; (95): 335-86.
|
44) غفارزاده آهنگر سودابه، شفیعنیا پروانه، شتاب بوشهری سیده ناهید. مقایسة زمان واکنش دیداری و شنیداری ساده و انتخابی در سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه. اولین همایش ملی استعدادیابی ورزشی؛1390؛ تهران: کمیتة ملی المپیک. ص 5ـ34.
|
45) Liu W, Chepyator-Thomson J R. Associations among field dependence-independence, sports participation, and physical activity level among school children. J Sport Behav. 2008; (2): 130-46.
|
46) Yan J H. Cognitive styles affect choice response time and accuracy. Pers Indiv Differ. 2010; (17): 57-69.
|
47) نامور احمدرضا، قطبی ورزنه احمد، بهرامی علیرضا، اسلامجو مجتبی. تفاوتهای مرتبط با سبکهای شناختی بر اجرای تیراندازی با اسلحۀ کلاشینکوف. ششمین همایش علمی دانشجویان تربیتبدنی؛ 1390؛ تهران: ص70ـ69.
|
48) بهرامی علیرضا، قطبی ورزنه احمد، صائمی اسماعیل. ارزیابی دقت در محیطهای باز و بسته: رویکرد سبکهای شناختی. نشریۀ رفتار حرکتی. 1392؛ (13): 94ـ77.
|
49) Maxwell J P, Masters R S. External versus internal focus instructions: Is the learner paying attention? Int J Appl Sports Sci. 2002; (14): 70-88.
|
50) قطبی ورزنه احمد، ضرغامی مهدی، صائمی اسماعیل، ملکی فرزاد. تأثیر سبکهای شناختی بر دقت: نقش حافظۀ کاری. نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی. 1391؛ (10): 78ـ61.
|
51) Raviv S, Nabel N. Relationship between two different measurements of field dependence and athletic performance of adolescents. Percept Motor Skill. 1990; (70): 75-81.
|
52) Neumann O. Theories of attention. In O. (Ed.), Handbook of perception and action. San Diego: Academic Press; 1996. P. 389-446.
|