نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2 استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی
3 استادیار دانشگاه شهید رجایی
چکیده
با توجه به مشکلات تعادل و قدرت در دانشآموزان کمتوان ذهنی، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر یک دوره تمرین قدرتی ـ تعادلی بر تعادل ایستا و قدرت ایزومتریک دختران کمتوانذهنی آموزشپذیر انجام گردید. 26 نفر از دختران کمتوانذهنی آموزشپذیر 10 تا 15 سال در این پژوهش شرکت کردند که به دو گروه تجربی) با میانگین سنی 82/1±72/13 سال،قد 46/±8 146 سانتیمتر، وزن 94/15±15/43 کیلوگرم، ضریب هوشی 17/7±38/61 و سن عقلی 22/1±16/7 سال) و گروه کنترل (با میانگین سنی 88/1±06/14 سال، قد 75/92±10/148 سانتیمتر، وزن 07/11±48/46 کیلوگرم، ضریب هوشی 03/5±30/61، سن عقلی 07/1 ±18/7 سال و حدود عقبماندگی 44/82±1/5 سال) تقسیم شدند. گروه تجربی بهمدت هشت هفته و هر هفته سه جلسۀ 50 دقیقهای تمرینات تعادلی و قدرتی را انجام دادند. پیش و پس از اتمام دورۀ تمرین از شرکتکنندگان آزمون ایستادن روی یک پا برای سنجش تعادل ایستا با چشم باز و بسته و نیز آزمون قدرت ایزومتریک عضلات بازکنندۀ کمر بهعمل آمد. نتایج آزمون تحلیل واریانس بین گروهی با اندازههای تکراری نشان میدهد که نمرات تعادل ایستا با چشم باز و چشم بسته و نیز قدرت عضلات بازکنندۀ کمر در سطح 05.0≥P معنادار میباشد و گروه تجربی در هر سه متغیر بهبود معناداری را تجربه کرده است؛ بنابرین، تأثیر تمرین بر تعادل ایستا با چشمان باز و بسته و نیز قدرت عضلات تنه، معنا دار میباشد و میتوان از این شیوۀ تمرینی برای بهبود تعادل ایستا و قدرت ایزومتریک دختران کمتوان ذهنی آموزشپذیر استفاده نمود
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of balance & strength exercise training on static balance and isometric strength in girl students with mental retardation
نویسندگان [English]
- malihe abbaspourany 1
- Mohammad Shariat Zadeh 2
- Gholamreza Lotfi 3
- Jalal Naghavi alhoseini 3
1 dabir/amozesh va parvaresh
چکیده [English]
For problems with balance and strength in mentally retarded student, the aim of this study was to investigate the effect of a selective training program on static balance & isometric strength in female educable mental students with mental retardation. 26 females’ educable mental retardation, between 10 and 15 years of age participated in this research and they were divided into two different groups, experimental group (Age: 13.72±1.82 Years, Height: 146±8.46 cm, weight: 43.15±15.94 kg, IQ: 61.38±7.17 mental age: 7.16±1.22 years) and controls group (age: 14.06±1.88 years, height: 148.92±10.75 cm, weight: 46.48±11.07 kg, IQ: 61.30±5.03, mental age: 7.18 ±1.07). Experimental group performed a selective training program for 8-week, three times a week, and each section lasted for 50 minutes performs strength and balance exercise training. One leg Balance with opened and closed eyes were evaluated using one leg stance test, and isometric strength test for trucks extensors were assessed using an isometric dynamometer before& after training program. Repeated measured between subject analysis revealed that experimental group, improved significantly (P≤0.05) on Balance with eyes opened and closed in addition improved significantly on leg strength. Therefore, this training program had affirmative effect on static balance & isometric trunks strength and can be applied to educable mentally retarded children.
کلیدواژهها [English]
- Mental retardation
- Static Balance
- Isometric Strength
- Balance training
- Strength training