نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری پردیس بینالملل کیش، دانشگاه تهران
2 دانشیار دانشگاه تهران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ اثر تمرین در آب بههمراه دلفین و بدون دلفین بر مهارتهای حرکتی درشت کودکان هشت سالۀ مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم میباشد. آزمودنیها، 10 کودک هشت سالۀ مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم در جزیرۀ کیش بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه تمرین در آب بههمراه دلفین و تمرین در آب بدون دلفین قرار گرفتند. جمعآوری دادهها از طریق آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی انجام گرفت و آزمودنیهای هر دو گروه پس از پیشآزمون که اجرای آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی بود، بهمدت 16 جلسه برنامۀ اسپارک را در خشکی انجام دادند. علاوهبراین، گروه تمرین در آب بههمراه دلفین پس از اجرای برنامۀ اسپارک، به تمرین در آب بههمراه دلفین پرداخت؛ درحالیکه گروه دیگر به اندازه گروه تمرین در آب به فعالیت در آب بدون حضور دلفین مشغول بود. در پایان جلسۀ شانزدهم، از آزمودنیهای هر دو گروه آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی بهعمل آمد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس نشان میدهد که پس از دورۀ تمرین، تفاوت معناداری در مهارتهای تعادل، قدرت و هماهنگی اندام فوقانی دو گروه مشاهده میشود (P<0.05)؛ درحالیکه در فاکتورهای سرعت دویدن، چابکی و هماهنگی دوسویه تفاوتی مشاهده نمیشود (P>0.05). همچنین، مقایسۀ نمرۀ کلی مهارت حرکتی درشت براساس مجموع نمرات هریک از خردهآزمونها بیانگر تفاوت معنادار گروه تمرین در آب بههمراه دلفین با گروه تمرین در آب بدون دلفین میباشد (P<0.05). این یافتهها تأیید مجددی است بر این نکته که تمرین در آب بههمراه دلفین موجب بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم میگردد
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of training in water with and without Dolphin on gross motor skills of 8 years old children with autism spectrum disorder
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Ashtari 1
- Ahmad Farrokhi 2
- Mahmood Sheikh 2
- Mahdi Namazi Zadeh 2
- Naser Naghdi 2
چکیده [English]
The aim of present study was survey the effect of training in water with and without Dolphin on gross motor skills of 8 years old children with Autism disorder spectrum. The subjects included 10 children (8 years old) who suffered with Autism spectrum disorder in Kish Island; who, assigned randomly to training in water with dolphin and training in water without dolphin groups. Bruininks-Oseretsky test was used for data collection. After pre-test according to Bruininks-Oseretsky test, subjects of both groups, practiced SPARK motor program for 16 sessions. The first group swam with dolphins after doing correct SPARK motor program; while, in the same time, other group training in water without dolphin. After training period, subjects participated in Bruininks-Oseretsky test. The analysis of data by ANCOVA showed that, there was significant difference in balance, strength and coordination of upper limbs factors (P<0.05) between two groups; while, there was no significant difference in sprint and agility and mutual coordination (P>0.05). The comparison of total score on gross motor skills according to total point of every subtest showed significant difference in training in water with dolphin with training in water without dolphin groups (P<0.05). This finding confirm that training in water with dolphins improve gross motor skills of children with autism spectrum disorders.
کلیدواژهها [English]
- Autism
- Training in water with dolphin
- Strength
- Balance