نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدخوراسگان اصفهان دانشکده تربیت بدنی
3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. جامعه آماری این پژوهش را 45 کودک اوتیسم 4 تا 12 سال تحت درمان در مرکز اوتیسم اصفهان تشکیل میدادند که 37 نفر از آنها معیار ورود به مطالعه را داشتند. از این تعداد، با استفاده از روش تصادفی 24 نفر انتخاب و بهصورت همگن و مساوی براساس پیشآزمون مهارت حرکتی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارتهای حرکتی کودکان، از ابزار اندازهگیری مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکتی برای کودکان استفاده شد. در ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد. سپس گروه تجربی تحت تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک قرار گرفتند. تمرینات به مدت 24 هفته طی 2 روز در هفته در جلسات 45 دقیقهای برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم اجرا شد. سپس از هر دو گروه، پسآزمون بهعمل آمد. برای مقایسه گروهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. تفاوت دو گروه در مهارتهای توپی، مهارتهای تعادلی و مجموع مهارتهای حرکتی معنادار بود؛ اما در خردهمقیاس چالاکی دستی، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. با توجه به نتایج میتوان اظهار کرد تمرینات پایه ژیمناستیک میتواند باعث بهبود مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم -شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Basic Gymnastics Exercises on Movement Skills of children with autism disorder.
نویسندگان [English]
- Fahimeh Rajabi 1
- Mehdi Namazizadeh 2
- Rokhsareh Badami 3
1
2 . Associate Professor of Department of Physical Education and Sport Science, Khorasgan (Isfahan) Branch , Islamic Azad University
3 Assistant Professor of Department of Physical Education and Sport Science, Khorasgan (Isfahan) Branch , Islamic Azad University
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effects of basic gymnastics movements on motor skills of children with autism disorders. Participants were 45 autistic children aged 4 to 12 years old from the Autism Center of Isfahan. Thirty seven of them had the criteria to participate in the study which 24 of them were randomly selected, Participants were matched based on movement skills pretest divided in two groups. Movement Assessment Battery for children was used to assess the children's motor skills. First, a pretest was conducted for both groups, then; the experimental group exercised basic gymnastic movements 2 days per week for 24 weeks in 45-minute sessions. Then, a post-test was conducted for both groups. Levine's test for homogeneity of variance and K-S test for normality of the data were used. For data analysis, (ANCOVA) at p 0.05 were used. The results demonstrated that basic gymnastic movements significant improve total motor skills, ball skills and static and dynamic balance. But no significant diference was shown in manual dexterity. The results can be claimed that basic gymnastic movements improve motor skills in children with autism disorder.
کلیدواژهها [English]
- Autism disorder
- Basic gymnastic exercises؛ Motor skills؛ Movement Assessment Battery for children