نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدخوراسگان اصفهان دانشکده تربیت بدنی

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک بر مهارت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. جامعه آماری این پژوهش را 45 کودک اوتیسم 4 تا 12 سال تحت درمان در مرکز اوتیسم اصفهان تشکیل می‌دادند که 37 نفر از آن‌ها معیار ورود به مطالعه را داشتند. از این تعداد، با ‌استفاده از روش تصادفی 24 نفر انتخاب و به‌صورت همگن و مساوی بر‌اساس پیش‌آزمون مهارت حرکتی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارت‌های حرکتی کودکان، از ابزار اندازه‌گیری مجموعه آزمون‌های ارزیابی حرکتی برای کودکان استفاده شد. در ‌ابتدا از هر دو گروه پیش‌آزمون به‌عمل آمد. سپس گروه تجربی تحت تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک قرار گرفتند. تمرینات به‌ مدت 24 هفته طی 2 روز در هفته در جلسات 45 دقیقه‌ای برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم اجرا شد. سپس از هر دو گروه، پس‌آزمون به‌عمل آمد. برای مقایسه گروه‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. تفاوت دو گروه در مهارت‌های توپی، مهارت‌های تعادلی و مجموع مهارت‌های حرکتی معنادار بود؛ اما در خرده‌مقیاس چالاکی دستی، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. با‌ توجه به نتایج می‌توان اظهار کرد تمرینات پایه ژیمناستیک می‌تواند باعث بهبود مهارت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم -شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Basic Gymnastics Exercises on Movement Skills of children with autism disorder.

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Rajabi 1
  • Mehdi Namazizadeh 2
  • Rokhsareh Badami 3

2 . Associate Professor of Department of Physical Education and Sport Science, Khorasgan (Isfahan) Branch , Islamic Azad University

3 Assistant Professor of Department of Physical Education and Sport Science, Khorasgan (Isfahan) Branch , Islamic Azad University

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effects of basic gymnastics movements on motor skills of children with autism disorders. Participants were 45 autistic children aged 4 to 12 years old from the Autism Center of Isfahan. Thirty seven of them had the criteria to participate in the study which 24 of them were randomly selected, Participants were matched based on movement skills pretest divided in two groups. Movement Assessment Battery for children was used to assess the children's motor skills. First, a pretest was conducted for both groups, then; the experimental group exercised basic gymnastic movements 2 days per week for 24 weeks in 45-minute sessions. Then, a post-test was conducted for both groups. Levine's test for homogeneity of variance and K-S test for normality of the data were used. For data analysis, (ANCOVA) at p 0.05 were used. The results demonstrated that basic gymnastic movements significant improve total motor skills, ball skills and static and dynamic balance. But no significant diference was shown in manual dexterity. The results can be claimed that basic gymnastic movements improve motor skills in children with autism disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism disorder
  • Basic gymnastic exercises؛ Motor skills؛ Movement Assessment Battery for children
1) شجاعی معصومه. رشد حرکتی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین؛ 1387. 166.
2) هی­وود کاتلین ام. رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. مترجمان: نمازی‌زاده مهدی، اصلانخانی محمد. چاپ پنجم. تهران: انتشارات سمت؛ 1383. 573.
3) کوثری سعید، کیهانی فاطمه، حمایت‌طلب رسول، عرب‌عامری الهه. بررسی تأثیر یک برنامه فعالیت‌های بدنی منتخب بر رشد مهارت­های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی (ADHD) و کودکان اوتیسم (HFA). رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی. 1391؛‌(10): 60ـ45.
4) فولادگر مهدی، بهرامی‌پور منصوره، انصاری شهیدی مجتبی. اوتیسم. چاپ اول. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان؛ 1388. 270.
5) طارمیان فرهاد، باقری زهرا، احمدی­زاده رقیه. تغییر و تحولات صورت‌گرفته در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری بیماری‌های روانی. بیست و چهارمین خبر‌نامه الکترونیکی انجمن روان‌شناسی ایران؛ 1392. www.iranpa.org.com
6) American Psychology Association (APA). Diagnostic and statistical manual-text revision. Chicago: I. L. Association; 2012. 68.
7) احمدی جعفر، صفری طیبه، همتیان منصوره، خلیلی زهرا. راهنمای آزمون تشخیصی اوتیسم گلیام (نسخه فارسی). چاپ اول. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان؛1391. 108.
8) Restall G, Magill–Evans J. Play and preschool children with Autism. Am J Occup Ther. 1994; 48(2):‌113- 20.
9) Watling R L, Deitz J, White O. A comparison of the profile scores of young children with and without Autism spectrum disorders. Am J Occup Ther. 2001;55(4):‌113-20.
10) احمدی جعفر، صفری طیبه، همتیان منصوره، خلیلی زهرا. بررسی شاخص‌های روان‌سنجی آزمون تشخیصی اوتیسم (GARS). مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری. 1390؛‌(1): 194ـ87.
11) احمدی جعفر، صفری طیبه، همتیان منصوره، خلیلی زهرا. اثر‌بخشی روش تحلیل رفتار کاربردی بر علایم اوتیسم. تحقیقات علوم رفتار.1391؛ (4): 9ـ292.
12) گلابی پری، علی‌پور احمد ، زندی بهمن. تاثیر مداخله درمانی به ‌روش ABA بر درمان کودکان دچار اختلال اوتیسم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 1384؛‌(‌١):25ـ2.
13) بهرامی فاطمه، موحدی احمد‌رضا، مرندی سید‌محمد، عابدی احمد. تاثیر تمرین دو تکنیک کاراته بر کاهش رفتارهای قالبی سه پسر در‌خود‌فرورفته نهایی، پژوهش مورد منفرد. رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی. 1391؛ (10): 122ـ97.
14) Pan C Y, Tsai C L, Chu C H. Fundamental movement skills in children diagnosed with Autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder. J Autism Dev Disord. 2009; 39:1694–705.
15) Pitetti K H, Rendoff A D, Grover T, Beets M W. The efficacy of a 9-month treadmill walking program on the exercise capacity and weight reduction for adolescents with severe autism. J Autism Dev Disord. 2007; 37: 997–1006.
16) Barkeley S T, Zittel L V, Nicholas S E. Locomotor and object control skills of children diagnosed with autism. Adapt Phys Act Q. 2001; 18(4):‌405-16.
17) Ozonoff S, Young G S, Goldring S, Hess L G. Gross motor development. Movement Abnormalities & Early Identification of Autism. J Autism Dev Disord. 2008; 38: 644-56.
18) Green D, Charman T, Pickles A, Chandler S, Loucas T, Simonoff E, et al. Impairment in movement skills of children with autistic spectrum disorders. Dev Med child neurol. 2009; 51: 311-6.
19) Lang R, Koegel I K, Ashbaugh K, Regester A, Ence W, Smith W. Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: A systematic review. Research in Austin Spectrum Disorders. 2010; 1(3):‌1202-15.
20) گالاهو دیوید ال، آزمون جان سی. درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی. مترجمان: حمایت‌طلب رسول‌، موحدی احمد‌رضا، فارسی علیرضا، فولادیان جواد. چاپ اول‌. تهران: انتشارات علم و حرکت؛‌1390. 752 .
21) Sowa M, Meulenbroek R. Effects of physical exercise on Autism spectrum disorders: A meta-analysis. Research in Autism Spectrum Disorders. 2011;6(1):46-57.
22) Lancioni G E, O’Reilly M F. A review of research on physical exercise with people with severe and profound developmental disabilities. Res Dev Disabil. 1998; 19: 477–92.
23) کیهانی فاطمه. فعالیت بدنی منتخب بر مهارت­های حرکتی درشت کودکان 10-شش سال مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا. پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد رفتار حرکتی. تهران: دانشگاه تهران؛ 1389.
24) احمدی احمد، شاهی یوسف. تاثیر تمرین‌های ادراکی حرکتی بر مهارت‌های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی، گزارش موردی. اصول بهداشت روانی. 1389؛ 12(2):41-534.
25) Sabbaghian Rad L, Rafiee F, Fahimi Sh. The effect of selected physical exercises on gross motor skills of Autistic children. International Journal of Sport Studies. 2012;2(1):‌48-55.
26) Ferguson L. The effects of an adapted physical activity program on motor performance and behaviour of children with autism spectrum disorder. MSc thesis. Stellenbosch University; 2010.
27) Duronjic M, Valkova H. The influence of early intervention movement programs on motor skills development in preschoolers with autism spectrum disorder. Acta Univ. Palacki. Olomuc Gymn. 2009;40(2):‌37-45.
28) Henderson S E, Sugden D A. Movement assessment battery for children manual. London: The Psychological Corporation Ltd;1992.
29) Provost B, Lopez B R, Heimerl S. A comparison of motor delays in young children: Autism spectrum disorder، developmental delay and developmental concerns. J Autism Dev Disord. 2007; 37: 321-8.
30) عنبریان مهرداد. اصول آموزش ژیمناستیک. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور؛ 1382. 135.
31) شهرکی هادی. بررسی اثر آموزش حرکات زمینی ژیمناستیک در رشد شناختی کودکان پیش‌دبستانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان؛1379.
32) رضوی آمنه. ژیمناستیک (1) (دختران). چاپ اول. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران؛ 1387. 101.
33) Saunders J. Moving therapy to the gym: The benefits of gymnastics for children with Autis. ASHAsphere; 2012. www. thehellofoundation.Com.
34) بادامی رخساره‌، نزاکت‌الحسینی مریم‌، رجبی فهیمه، جعفری منصوره. پایایی و روایی مجموعه آزمون‌های ارزیابی حرکت کودکان شهر اصفهان. طرح پژوهشی. اصفهان: دانشگاه آزاد خوراسگان؛ 1392.
35) اکبری حکیمه. مقایسه برنامه حرکتی اسپارک با برنامه آموزشی ژیمناستیک متناسب با رشد بر رشد مهارت‌های بنیادی در کودکان 6 تا 8 ساله. رشد و یادگیری حرکتی ـ ورزشی. 1392؛(13): 18ـ103.
36) Rintala P, Pienimaki K, Ahonen T, Cantell M, Kooistra L. The effects of a psychomotor training programme on motor skill development in children with developmental language disorders. Hum Movement Sci. 1998;17(5):‌721-37.
37) Yılmaz İ, Yanardağ M, Birkan B, Bumin G. Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism. Pediatr Int. 2004;46(5):‌624-6.