نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
2 هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
3 هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
4 هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. 40 دانشآموز پسر 7 تا 11 سال از مدارس ابتدایی ناحیۀ شش شهر مشهد انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) قرار گرفتند. تشخیص ADHD با استفاده از برگههای SNAP- IV و CBCL و مصاحبۀ بالینی صورت گرفت. گروه تجربی برنامۀ تمرینی منتخب (شامل تمرینات ادراکی ـ حرکتی و تمرینات هوازی) را بهمدت 24 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه اجرا؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد. آزمودنیها قبل و پس از تمرین بهوسیلۀ آزمونهای فراخنای ارقام وکسلر و بلوکهای تپندۀ کورسی ارزیابی شدند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره صورت گرفت. نتایج نشان میدهد عملکرد کودکان گروه تجربی در حافظۀ کلامی (که از طریق آزمون فراخنای ارقام وکسلر ارزیابی گردید) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد (P<0.05). همچنین، بر مبنای یافتهها تفاوت معناداری در آزمون بلوکهای تپندۀ کورسی بین گروه تجربی و کنترل مشاهده میشود (P<0.05)؛ بنابراین، برنامۀ تمرینی منتخب به بهبود حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD کمک میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effects of a period of selected training program on the working memory of children with attention deficit hyperactivity disorder
نویسندگان [English]
- Mozhgan Memarmoghaddam 1
- Hamid Reza Taheri 2
- Mehdi Sohrabi 2
- Ali Mashhadi 3
- Ali Kashi 4
چکیده [English]
The aim of this study was to examine the effectiveness of selected training program on working memory of children with ADHD. The participants were 40 male students, aged 7-11 years, selected from area 6 of Mashhad’s primary schools. SNAP–IV, CBCL and clinical interviews were employed to diagnose ADHD. The participants were randomly assigned into two groups (experimental and control). The experimental group participated in a selected training program (including perceptual - motor trainings and aerobic trainings) for 24 sessions, 90 minutes per session. The control group did not receive any intervention. Before and after the exercise period, all participants were assessed with Digit Span from the Wechsler and Corsi block tapping tests, and the resulting data were analyzed using MANCOVA. The results showed that, Verbal Memory of the children in the experimental group, as assessed by a Digit Span from the Wechsler test, was significantly different compared with the control group (P<0.05). Additionally, there was a significant difference between the experimental and control groups in the Corsi block tapping test (P<0.05). Therefore, the selected training program helps to improve working memory in children with ADHD.
کلیدواژهها [English]
- Attention Deficit Hyperactivity Disorder
- Selected training program
- Working memory