نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
2 کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعداد خطاهای ایجادشده برای یادگیری یک مهارت حرکتی شامل ضربه به توپ فوتبال جهت ایجاد نوع متفاوتی از یادگیری (یادگیری ضمنی دربرابر یادگیری آشکار) بود. بدینمنظور، 36 آزمودنی از دانشآموزان دختر 12ـ10 سال در سه گروه 12 نفری کمخطا، پرخطا و تمرین متغیر، هشت بلوک 25 تایی را در مرحلۀ اکتساب برای هر هشت فاصلۀ متفاوت اجرا کردند. سپس، از آزمودنیها خواسته شد تا هرگونه تکنیکی که برای انجام موفقیتآمیز تکلیف استفاده کردهاند را گزارش کنند و عملکرد آنها یک هفته بعد در یادداری، تکلیف دوگانه و انتقال در فاصلۀ جدید با استفاده از خطای مطلق و متغیر ارزیابی شد. نتایج در مرحلۀ اکتساب، پیشرفت معناداری را برای سه گروه نشان داد (P=0.001). بااینوجود، گروه کمخطا دارای خطای کمتری بودند (P=0.001). همچنین، تعداد قوانین گزارششده در گروه کمخطا پس از تمرین، بهطور معناداری کمتر از دو گروه دیگر بود (P=0.001). نتایج آزمون یادداری و تکلیف دوگانه نیز عملکرد بهتر؛ یعنی خطای مطلق و متغیر کمتری را برای گروه کمخطا نسبت به دو گروه دیگر نشان میدهد (P=0.001). در انتقال فاصلۀ جدید نیز گروه تمرین متغیر، خطای مطلق، متغیر کمتر (P=0.001) و عملکرد بهتری داشتند. از یافتهها استنباط میشود که کاهش خطا در طول تمرین منجر به یادگیری ضمنی مهارت ضربۀ فوتبال در کودکان کمسن میشود و این نوع یادگیری در شرایط اختلال (تکلیف دوگانه) در مقایسه با یادگیری آشکار، باثبات باقی میماند، اما تعمیمپذیری و انتقال مهارت در شرایط جدید در یادگیری آشکار بهتر است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Learning and generalization of the errorless and error full practice in girls 10 to 12 years
نویسندگان [English]
- jafar mohamadi 1
- amin ghamari 1
- seyedeh akhtar hesari 2
چکیده [English]
The present study was aimed at investigating the number of errors made during learning a motor skill, putting the soccer ball, to create different type of learning (implicit learning vs. explicit learning). For this purpose, 10-12 year-old female children trained in three groups of 12 of errorless, error full and variable practice that performed 8 blocks of 25 trials for 8 different distances. Then, the subjects were asked to report each technique that they have used to perform the task successfully. Their performance was evaluated a week later in retention, dual transfer and novel distance transfer tests using absolute and variable error. There was a statistically significant improvement in the acquisition phase for each group (P=0.001); however, errorless group had lower error (P=0.001), also the number of rules reported after training was significantly lower than the two other groups (P=0.001). The results of retention and dual transfer test showed better performance (namely less absolute and variable error) for the errorless group than the other groups (P=0.001); however, the variable practice group in the novel distance transfer test had less absolute and variable error (P=0.001) and therefore better performance. Findings concluded that the reduction of errors during practice leads to implicit learning of putting soccer in female young children, and this type of learning compared with explicit learning under conditions of disorder (dual task) remains stable, but the generalization and skill transfer to novel conditions is better in explicit learning.
کلیدواژهها [English]
- Implicit learning
- Explicit Learning
- Errorless
- Error full
- Dual transfer