نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعداد خطاهای ایجاد­شده برای یادگیری یک مهارت حرکتی شامل ضربه به توپ فوتبال جهت ایجاد نوع متفاوتی از یادگیری (یادگیری ضمنی در­برابر یادگیری آشکار) بود. بدین­منظور، 36 آزمودنی از دانش­آموزان دختر 12ـ10 سال در سه گروه 12 نفری کم­خطا، پرخطا و تمرین متغیر، هشت بلوک 25 تایی را در مرحلۀ اکتساب برای هر هشت فاصلۀ متفاوت اجرا کردند. سپس، از آزمودنی­ها خواسته شد تا هرگونه تکنیکی که برای انجام موفقیت­آمیز تکلیف استفاده کرده­اند را گزارش کنند و عملکرد آن­ها یک هفته بعد در یادداری، تکلیف دوگانه و انتقال در فاصلۀ جدید با استفاده از خطای مطلق و متغیر ارزیابی شد. نتایج در مرحلۀ اکتساب، پیشرفت معنا­­­­داری را برای سه گروه نشان داد (P=0.001). با­این­وجود، گروه کم­خطا دارای خطای کمتری بودند (P=0.001). همچنین، تعداد قوانین گزارش­شده در گروه کم­خطا پس از تمرین، به­طور معنا­داری کمتر از دو گروه دیگر بود (P=0.001). نتایج آزمون یادداری و تکلیف دوگانه نیز عملکرد بهتر؛­ یعنی خطای مطلق و متغیر کمتری را برای گروه کم­خطا نسبت به دو گروه دیگر نشان می­دهد (P=0.001). در انتقال فاصلۀ جدید­ نیز گروه تمرین متغیر، خطای مطلق، متغیر کمتر (P=0.001) و عملکرد بهتری داشتند. از یافته­ها استنباط می­شود که کاهش خطا­ در طول تمرین منجر به یادگیری ضمنی مهارت ضربۀ فوتبال در کودکان کم­سن می­شود و این نوع یادگیری در شرایط اختلال (تکلیف دوگانه) در مقایسه با یادگیری آشکار، باثبات باقی می­ماند، اما تعمیم­پذیری و انتقال مهارت در شرایط جدید در یادگیری آشکار بهتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Learning and generalization of the errorless and error full practice in girls 10 to 12 years

نویسندگان [English]

  • jafar mohamadi 1
  • amin ghamari 1
  • seyedeh akhtar hesari 2

چکیده [English]

The present study was aimed at investigating the number of errors made during learning a motor skill, putting the soccer ball, to create different type of learning (implicit learning vs. explicit learning). For this purpose, 10-12 year-old female children trained in three groups of 12 of errorless, error full and variable practice that performed 8 blocks of 25 trials for 8 different distances. Then, the subjects were asked to report each technique that they have used to perform the task successfully. Their performance was evaluated a week later in retention, dual transfer and novel distance transfer tests using absolute and variable error. There was a statistically significant improvement in the acquisition phase for each group (P=0.001); however, errorless group had lower error (P=0.001), also the number of rules reported after training was significantly lower than the two other groups (P=0.001). The results of retention and dual transfer test showed better performance (namely less absolute and variable error) for the errorless group than the other groups (P=0.001); however, the variable practice group in the novel distance transfer test had less absolute and variable error (P=0.001) and therefore better performance. Findings concluded that the reduction of errors during practice leads to implicit learning of putting soccer in female young children, and this type of learning compared with explicit learning under conditions of disorder (dual task) remains stable, but the generalization and skill transfer to novel conditions is better in explicit learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Implicit learning
  • Explicit Learning
  • Errorless
  • Error full
  • Dual transfer‌
1) Adams J A. A closed-loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior. 1971; 3(2): 111-50.
2) Schmidt R A. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review. 1975; 82(4): 225.
3) Fitts P, Posner M. Human performance. Monterey, California: Brooks/Cole; 1976. P. 244-45.  
4) Masters R­S­W. Knowledge, knerves and know-how­-­the role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. Brit J Psychol. 1992; 83: 343-58.  
5) Masters R, Maxwell J. The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008; 1(2): 160-83.
6) Bliss C B. Investigations in reaction time and attention. Studies from the Yale Psychology Laboratory. 1892; 1: 1-55.
7) Boder D P. The influence of concomitant activity and fatigue upon certain forms of reciprocal hand movements and its fundamental components. Comparative Psychology Monographs. 1935; 11: 78-79. 
8) Deikman A J. DE automatization and the mystic experience. In­ C. T. Tart (Ed.), Altered states of consciousness. New York: Wiley; 1969; 29(4): P. 23-43. 
9) Wulf G, McNevin N, Shea CH. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2001; 54­(4): 1143-54.
10) Maxwell J P, Masters R, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001; 54(4):   1049-68.
11) Baddeley A D, Wilson B A. When implicit learning fails: Amnesia and the problem of error elimination. Neuropsychologia. 1994; 32: 53–68.
12) Gentile A M. Implicit and explicit processes during acquisition of functional skills. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 1998; 5: 7–16. 
13) Berry D C, Dienes Z. Implicit learning: Theoretical and empirical issues. Hove, England: Lawrence Erlbaum Associates, Inc; 1993; 1: 153. 
14) Baddeley A D, Hitch G. Working memory. In G. A. Bower (Ed.), Recent advances in learning and motivation. New York: Academic Press; 1974. ­p. 47–89.
15) Poolton J, Masters R, Maxwell J. Passing thoughts on the evolutionary stability of implicit motor behavior: Performance retention under physiological fatigue. Consciousness and Cognition. 2007; 16(2): 456-68.
16) Zhu F, Poolton J, Wilson M, Maxwell J, Masters R. Neural co-activation as a yardstick of implicit motor learning and the propensity for conscious control of movement. Biological Psychology. 2011; 87(1): 66-73.
17) Lam W K, Masters R S, Maxwell J P. Cognitive demands of error processing associated with preparation and execution of a motor skill. Consciousness and Cognition. 2010; 19(4): 1058-61.
18) Schmitz X, Bier N, Joubert S, Lejeune C, Salmon E, Rouleau I, et al. The benefits of errorless learning for serial reaction time performance in Alzheimer's disease. Journal of Alzheimer's Disease. 2014; 39(2): 287-300.
19) Sanli E A, Timothy D. What roles do errors serve in motor skill learning? An examination of two theoretical predictions. Journal of Motor Behavior Ahead-of-Print. 2014; 329-37. 
20) Reber A S. The cognitive unconscious: An evolutionary perspective. Consciousness and Cognition. 1992; 1(2): 93-133.
21) Abernethy A B, Hanrahan S J, Kippers V, MacKinnon L, Pandy M. Biophysical foundations of human movement. 2en ed. Illinois: Human Kinetics; 2005. P. 272-4. 
22) اشمیت ریچارد ای، لی تیموتی دیی. یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: حمایت­طلب رسول، قاسمی عبدالله. چاپ اول. تهران: انتشارات علم و حرکت؛ 1387. ص 58ـ57.
23) Heuer H, Hegele M. Generalization of implicit and explicit adjustments to visuomotor rotations across the workspace in younger and older adults. Journal of Neurophysiology. 2011; 106: 2078 –85.
24) Wulf G, Schmidt R A. Feedback-induced variability and the learning of generalized motor programs. Journal of Motor Behavior. 1994; 26: 348–61.