نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، واحد بینالملل
2 استاد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
4 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسۀ دو روش تمرینی برای ایجاد انعطافپذیری حرکتی در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال میباشد. بدینمنظور، 12 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه متغیر و ثابت تقسیم گردیدند. شایانذکر است که افراد پس از پیشآزمون به تمرین مهارت مربوطه پرداختند؛ بدینشکل که گروه متغیر در طول تمرین میبایست هر بار بهصورت تصادفی توپ را از بالای مانعی با ارتفاع متفاوت پرتاب میکرد، اما برای گروه ثابت، ارتفاع مانع همواره ثابت بود. علاوهبراین، پس از هفت روز تمرین متوالی، آزمودنیها دو آزمون انتقال و یادداری را انجام دادند که یکی مشابه با شرایط گروه ثابت و دیگری مشابه با شرایط گروه متغیر بود. این آزمونها یک هفته بعد نیز تکرار شدند. نتایج نشان میدهد که عملکرد آزمودنیها در طول مرحلۀ اکتساب پیشرفت معناداری داشته است، اما بین گروهها در آزمونهای انتقال و یادداری فوری و تأخیری، تفاوت معناداری مشاهده نمیشود. بهنظر میرسد که تمرین گونههای مختلفی از یک تکلیف، فایدهای برای ایجاد انعطافپذیری در حرکت ندارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparing of Two Methods of Practice for Emerging Motor Flexibility in Basketball Free Throw Skill
نویسندگان [English]
- Sogand PoorEghbali 1
- Hamidreza Taheri 2
- Alireza Saberi Kakhki 3
- Davoud Fazeli 4
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the effect of two methods of practice for developing motor flexibility in basketball free throw. For this purpose, 12 students of Ferdowsi University of Mashhad were selected and randomly divided into two groups (constant and variable). After a pre-test, participants practiced the aforementioned skill. At each trial, the variable group would randomly throw the ball over an obstacle with different height, but the obstacle height was fixed for constant group. After seven consecutive days of practice, participants performed two transfer tests that one of them was similar to the conditions of constant group and the other one was similar to the conditions of variable group. Also, these tests were repeated after a week. The results showed that participants’ performance had a significance improvement during acquisition period. But the results did not show a significant difference between groups in immediate and late transfer tests. It seems that practice with different kinds of a skill does not benefit the development of flexibility in movement.
کلیدواژهها [English]
- Flexibility
- Basketball Free Throw
- Different Kinds of a Skill